Review: Mafia II Xbox 360

Niet iedereen heeft het even goed op wereld. In de jaren '40 en '50 was dat in Amerika niet anders. De Tweede Wereldoorlog was in volle gang en veel mensen moesten maar zien hoe ze aan eten, drinken en andere levensbehoeften moesten komen. Zo ook de Italiaanse Amerikaan Vito. Door zijn arme ouders heeft hij een moeilijke jeugd gehad, maar voor iedereen is er een kans in het leven om hogerop te komen. Vito koos voor de Mafia"

Join the maffia

Dat is ongeveer het verhaal van Mafia 2. Vito Scaletta probeert een man te worden waar iedereen het over heeft. Een man die zo rijk is dat hij alles kan betalen wat zijn hartje begeert. De maffia is voor hem de ideale manier om die doelen te bereiken. In Mafia 2 zul je in vijftien verschillende hoofdstukken kennis maken met veel aspecten van de maffia. Samen met de jeugdvriend van Vito, Joe, moet hij zich bewijzen om uiteindelijk de hoogste rangen van de maffia te bereiken.

Lineair"

Er zijn dus vijftien hoofdstukken die je door de game begeleiden. Je kunt dan meteen bedenken dat het hele verhaal er wat lineair uit zal zien, maar Mafia 2 is in definitie ook geen free-roaming game zoals GTA. Je kunt uiteraard rondkarren in de hele stad (Empire City), maar er is op lekker touren met de radio en de daaruit voortvloeiende jaren '40 en '50 muziek niet veel te doen. Ook het hele principe van op verschillende plekken en bij verschillende personen missies aannemen is niet wat je bij Mafia 2 moet verwachten. In principe krijg je continu nieuwe missies voor je kiezen, je hoeft dus niet eerst ergens naar toe te rijden om een bepaalde missie te starten. Anders gezegd: er is nooit een moment dat je niet wordt aangespoord om verder te gaan met het verhaal.

" maar wel tof!

De vraag is of dit allemaal wel zo erg is. Maakt het uit dat het vrije rondrijden eigenlijk niets oplevert. Maakt het uit dat je niet eerst naar personen toe moet om met een missie te starten. Het antwoord daarop is duidelijk een 'nee' wat mij betreft. Zodra je Mafia 2 gaat zien als een lineaire ervaring waar gewoon een goed verhaal verteld wordt, dà¡n ga je de game pas echt waarderen. Want het verhaal is goed in elkaar gezet. Met behulp van de vele cutscenes ontrafelt het verhaal zich voor je neus zonder dat het ten koste gaat van de gameplay.

It's alive!

Over de gameplay gesproken, ook daarmee heeft 2K Games het dik voor elkaar. De missies worden eigenlijk nooit echt eentonig, aangezien er altijd wel wat anders gebeurd dat je niet had verwacht. Het hoofdverhaal wordt af en toe afgewisseld met wat kleinere missies, hoewel je het eigenlijk bijna geen missie kunt noemen. Denk bijvoorbeeld aan een vrouw die wordt belaagd door een irritante gast, waar jij dan als een echte held een einde aan moet maken. Ondanks dat het verhaal lineair is en er buiten dat verhaal niet veel te doen is, maken dit soort kleine 'tussenstukjes' de game wat levendiger. Je hebt hierdoor het gevoel dat de wereld om je heen leeft.

Retro stijl

Naast de goede gameplay en het toffe verhaal zou je bijna de 'look-and-feel' van deze game vergeten, maar ook dit verdient zeker weten een pluim. Zoals gezegd speelt de game zich af in de jaren'40 en '50 en dat merk je werkelijk aan alles. Natuurlijk zijn alle auto's gebaseerd op de wagens uit die tijd (die er overigens zeer stijlvol uit zien allemaal) en ook de geplaveide straten brengen het retro sfeertje goed naar voren. Men zegt dat het oog ook altijd wat wil en daar is in Mafia 2 dan ook goed voor gezorgd.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

De meeste mensen hebben de afgelopen tijd een beeld van Mafia 2 ontwikkeld, waarin ze dachten dat het om een free-roaming game à  la GTA ging. In Mafia 2 gaat het echter om de ervaring tijdens het spelen, 2K Games wil graag een goed verhaal vertellen en daar zijn ze met vlag en wimpel in geslaagd. Ook qua omgevingen en graphics hebben de ontwikkelaars het goed voor elkaar. Alles doet je denken aan de jaren '40 en '50 waarin de game zich afspeelt. Denk aan de auto's, de geplaveide wegen, de oude gebouwen en niet te vergeten de muziek die uit de radio van je auto schalt. En, last but not least, Mafia 2 geeft je echt het gevoel dat je een maffioso bent. Yeah!

• Tof verhaal
  • Jaren '40/'50 stijl is perfect neergezet
  • Maffioso spelen