Review: Mafia: Definitive Edition - Welcome back to the Family Tommy Pc

De Mafia serie van 2K Games zal voor veel van jullie niet onbekend zijn. Er zijn naar mijn mening ook weinig games die het leven van een ‘wise-guy’ zo mooi en goed weten te vertellen als Mafia dit doet. Dit uit zich voornamelijk in de prachtige verhaallijnen die deze games bieden, maar een goed verhaal is echter niet het enige wat een goede game moet hebben om een succesvolle game te zijn. Dit merkten we bij Mafia 3, waar het verhaal goed was, maar niet sterk. Dit zorgde er dus ook voor dat de game niet zo memorabel was als de vorige titels. Gelukkig heeft 2K Games de originele Mafia game in een nieuw jasje gestoken om de kleine leegte die Mafia 3 achterliet, enigszins op te vullen. Welkom bij de Gameliner review van Mafia: Definitive Edition.

Mister Cab Driver

In Mafia speel je als Tommy Angelo. Hij is een taxichauffeur die werkt in de parel van de East-Coast: Empire Bay. Zelfs daar verdient het rijden van A naar B maar weinig, zeker nu The Great Depression in volle gang is en alcohol verboden is in Amerika. Al snel raakt onze protagonist verwikkeld in de onderwereld van Empire Bay en staat hij voor een lastige keuze. Blijft hij vrolijk in zijn taxi rijden en nog minder verdienen dan een achtjarig kind dat net zakgeld krijgt van zijn ouders, of neemt hij het aanbod van Don Salieri om voor hem te komen werken aan. Die keuze is stiekem toch snel gemaakt en met twee gestrekte benen springt Tommy in het leven als echte maffioso. Dit leven biedt hem een hoop dingen: een familie, geld en macht, maar daar staat tegenover dat hij dit elk moment ook weer kan verliezen.

Dit brengt mij bij het sterkste aspect van de game: het verhaal. Zelden heb ik zo’n mooie maffia roman doorlopen en elke missie trekt mij dieper en dieper in het verhaal. Het laat je alle ins en outs van het leven van een maffioso zien. Alle positieve kanten, maar ook alle negatieve. Het leven van Tommy Angelo gaat namelijk niet over rozen. Het mooie verhaal wordt aangekleed met een hoop goed uitgewerkte personages waar je al snel sympathie voor krijgt of die je juist gaat haten. Voeg dit samen met de geweldige muziek, een prachtige omgeving en je hebt een perfect maffia verhaal voor iedereen die weg is van films zoals The Godfather en Goodfellas.

Een wereld waar je je in thuis voelt

Mafia speelt zich af in Empire Bay, wat is gebaseerd op New York. Ze weten de stad in deze Definitive Edition perfect tot leven te brengen en bij elk autoritje kijk ik weer mijn ogen uit. Er gebeurt van alles om je heen en dit geeft mij als speler het gevoel dat deze stad niet alleen om jou draait, maar dat jij maar een klein onderdeel bent van deze mooie stad. De game maakt ook goed gebruik van deze wereld door de diversiteit in de missies. Of je nou in een schietgevecht met een aantal Ieren zit of op het platteland een lading whiskey moet ophalen, elke missie voelt en speelt anders. Je merkt ook al snel dat Mafia geen game is waar alles draait om schieten! De Don verwacht namelijk van je dat je altijd alles netjes probeert op te lossen. Shoot-outs zijn dan ook in deze game meer een means-to-an-end en dat vind ik erg goed.

Hetgeen waar je het meeste mee bezig bent tijdens het spelen is niet schieten, bedreigen, drinken of vechten. Het is autorijden! Laat dit dan ook meteen het minst prettige onderdeel zijn van de game. Het rijden in Mafia is namelijk geen pretje. Je hebt weinig controle over je auto en dit maakt een hoop missies erg lastig, aangezien er veel gebruik wordt gemaakt van timers. Een hoop frustratie dus. Het is echter totaal geen kritiek! Het grappige is namelijk dat de auto’s in de jaren dertig niet zo soepel te besturen waren als de auto’s die we nu gewend zijn. Heel logisch eigenlijk.

Een waardige remaster

Voor wie mijn review over Kingdoms of Amalur: Re-Rereckoning heeft gelezen, kan zich wellicht herinneren dat ik de game geen waardige remaster vond. Later realiseerde ik mij dat dit kwam, omdat het origineel eigenlijk ook nog helemaal niet klaar was voor een remaster. Bij Mafia ligt dit echter anders. Het origineel komt namelijk uit 2002, dus even wat shaders en hogere textures erover heen gooien is niet voldoende om deze game voor een mooie prijs te kunnen verkopen. Deze remake van Mafia is in elke zin van het woord een remake. Grafisch ziet de game er prachtig uit, de muziek is prachtig en de voice-acting, ook al is deze hier en daar was cheesy, past ook erg goed bij de charme van de nieuwe editie van de game.

Waar ik wel een gemiste kans zie, is in de nevenactiviteiten die je als speler had kunnen doen. Het is een lineaire game die weinig zijpaden biedt. Nou hoeven ze van mij niet de hele game aan te passen waardoor het origineel niet meer te herkennen is, maar een aantal zijmissies zouden welkom zijn geweest. Denk bijvoorbeeld aan races, assassinations of debt collections. Geld is ook niet aanwezig in de game. Ik zou het leuk hebben gevonden als ik de mogelijkheid had om geld uit te geven aan bijvoorbeeld kleren, auto’s of huizen. Deze kleine toevoegingen hadden de game nog beter kunnen maken.

Het eindoordeel van Huub Hooijdonk

Mafia: Definitive Edition laat je het originele Mafia verhaal spelen alsof de game in 2020 is uitgekomen. Grafisch ziet de game er geweldig uit waardoor de speelwereld nog beter tot zijn recht komt. Het verhaal is prachtig en het voelt daarom alsof je naar een lange film zit te kijken, waarbij je zelf de hoofdpersoon speelt. Meer heb je naar mijn mening ook niet nodig voor een goede Mafia game. Mafia brengt wat het beloofde: de originele game in een nieuw jasje. Buiten de lastige besturing van de auto’s en de afwezigheid van verschillende nevenactiviteiten is deze game een waardige remaster geworden. Ik raad Mafia: Definitive Edition voor de volle honderd procent aan, aan iedereen die van deze setting houdt.

• Prachtig, meeslepend verhaal
  • Mooie graphics
  • Prachtige muziek