• Ontwikkelaar Electronic Arts
  • Eerste releasedatum 2 augustus 2019
  • Platformen PlayStation 4, Xbox One
  • Genre Sport
  • Gameliner score

Review: Madden NFL 20 - PlayStation 4

Weet je wat ik nou echt lekker vind? Mannen in spandex pakjes. Nee nee, niet om de reden die jij nu in hoofd hebt, maar meer omdat het American Football-seizoen weer begonnen is. Een enorme rij mannen die met het zweet op het voorhoofd op elkaar inbeuken. Heerlijk. He! Ik zei toch dat ik het niet daarover had! Ik heb het natuurlijk over Madden die dit jaar alweer aangekomen is bij Madden NFL 20. Verwacht je grote vernieuwingen? Wacht dan nog maar een paar jaar. Toch is het absoluut een lekkere game voor de liefhebber. Zit je er klaar voor? Set hut!

Madden NFL 20

Bye Bye, Longshot

Jawel, we zijn weer terug bij de jaarlijkse line-up van Electronic Arts. FIFA, NHL en Madden zijn vaste prik op de agenda. Sportfanaten kunnen aankomende tijd in ieder geval flink aan de bak. Madden NFL 20 biedt weinig nieuws onder de horizon, toch kan het de aanschaf waard zijn, afhankelijk van waar jij waarde aan hecht. De game komt wat verbeteringen en natuurlijk is er wederom een nieuwe singleplayer aanwezig. Na het falen van de tweede Longshot, is het nu de beurt aan Face of the Franchise QB1. Een nieuw avontuur waarin jij, prrrrrrr drum roll please!, de rol van opkomend quarterback aanneemt. Deze quarterback heeft nooit mogen spelen gedurende zijn college jaren, maar krijgt vreemd genoeg de kans tijdens de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Jij dient de hoge heren te overtuigen en je zo naar de NFL toe te werken. Super origineel is het absoluut niet, maar het is een leuke introductie tot wat game mechanics.

Een grote nieuwe mechanic is bijvoorbeeld de introductie van de X-factor. Deze X-Factor is enkel beschikbaar voor Superstars en geven je een bepaalde beloning wanneer je aan de vooraf gestelde eisen voldoet. Een leuke toevoeging, maar niet heel bijzonder voor de meer doorgewinterde speler. Het andere grote speerpunt van Madden NFL 20 is de Pro Bowl en als je American Football een beetje kent, dan vraag je je waarschijnlijk hetzelfde als mij af. Waarom?! De Pro Bowl stelt zo weinig voor, dat het een beetje het lachertje van de sport is. De toppers van de league nemen het in twee teams tegen elkaar op, maar uiteindelijk is het net als de All Star Game uit de NBA. Niemand doet echt zijn best en iedereen wil eigenlijk alleen maar punten scoren. Zelfs de omroepers zeggen het tijdens de wedstrijd. Hiermee veranderd de grote vernieuwing naar iets compleet overbodigs.

Madden NFL 201

Typisch EA

Dat de huidige generatie consoles tegen het einde van de lifecycle aan het aanlopen is, is inmiddels wel duidelijk. Grote veranderingen gaan we deze generatie niet meer zien en we kunnen dan ook weinig écht nieuwe dingen verwachten. De game ziet er goed uit en de animaties zijn wederom ietwat verbeterd. Ook qua presentatie is het weer net wat beter en dat doet de game in zijn totaliteit veel goeds. Wel is het vreemd dat er ook behoorlijk wat animaties verwijderd zijn. Zo ligt het tempo nu wat hoger door het ontbreken van segmenten tussen de downs in.

Verder doet de game precies wat je ervan verwacht. Je kunt wederom een franchise starten en je wederom onderdompelen in de Madden Ultimate Team (MUT)-modus. Dat sparen van die kaartjes werkt nog altijd hetzelfde en doet precies wat het moet doen, je een heeeeel jaar bezig houden. Had je anders verwacht?

Madden NFL 202

Madden NFL 20 doet precies datgene wat je ervan verwacht. De bekende modi zitten er wederom in en dat is absoluut geen groot minpunt. De MUT-modus is al jaren een favoriet en ook het beheren van een franchise werkt prima. De toevoeging van de X-factor is leuk voor beginners, maar doet weinig voor de mensen die de game vaker spelen. Daarnaast is Face of the Franchise QB1 een leuke modus, maar erg bijzonder en origineel is het niet. Als laatste is het een lachertje dat de Pro Bowl een belangrijk onderdeel van deze editie is. Desalniettemin levert Madden 20 alles wat je nodig hebt in een Football-game en dat is wat telt.

• Pluspunten
  • X-Factors
  • Speelt prima weg
  • Presentatie op niveau
  • Minpunten
  • De Pro Bowl, dafuq?
  • Face of the Franchise niet bijzonder
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…