Luigi's Mansion 2
  • ONTWIKKELAAR Next Level Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 28 maart 2013
  • PLATFORMEN Nintendo 3DS
  • GENRE Avonturen

review: Luigi's Mansion 2 Nintendo 3DS

Luigi's Mansion was 'n van de betere games op de GameCube. Nu, zo'n twaalf jaar later, kunnen we aan de slag met zijn opvolger: Luigi's Mansion 2 op de Nintendo 3DS. In deze game speel je opnieuw met de lange slungel Luigi, de broer van de wereldberoemde Italiaanse loodgieter Mario. We kregen Luigi's Mansion 2 vorige week al op de redactie binnen om het eens flink aan de tand te voelen. Lees de review om te weten of Luigi's Mansion 2 zuigt, of niet.

Eens geen Mario die wordt leeggezogen

Het is misschien een flauw tussenkopje, maar wel de bittere waarheid. Luigi is er wel vaak bij in de meeste games van Mario, maar dan meestal wel in de schaduw van zijn broer. In Luigi's Mansion is dat niet het geval. Daarin speel je met Luigi en heeft het een eigen vorm van gameplay, waarbij je verschillende mansions spookvrij moet maken met je zaklamp en je stofzuiger (Poltergust 3000), waarbij je flink wat moet puzzelen.

ontbrekende afbeelding

Who you gonna call? Luigi!

In het stukje hierboven zei ik het al even: je moet in de game op jacht naar spoken. Met je zaklamp, waarmee je spoken kunt bevriezen, en de Poltergust 3000, waarmee je deze spoken kunt opzuigen. Het is niet zo dat het allemaal rechtlijnig is. Tijdens je zoektocht moet je ook flink wat puzzels oplossen en voorwerpen verzamelen in de verschillende kamers van de mansion. Je kunt met je Poltergust 3000 bijvoorbeeld de vloerbedekking oprollen, waaronder een knop zit die je weer een stukje verder brengt in de game. Het is niet zo dat het enorm uitdagend is allemaal, maar wel ontzettend leuk om te spelen.

In het begin van de game ontploft een soort maan en komen alle brokstukken van deze maan op onze aarde terecht. Nu hebben deze brokstukken een slechte invloed op de spoken op deze aardkloot. Ze zijn alles behalve aardig geworden en de 'n nog agressiever dan de ander. Je wordt al snel door E. Gadd opgetrommeld om alle spoken op te sporen en ze te vangen met je Poltergust 3000. Niet alle spoken zijn even makkelijk te vangen. Sommige spoken zullen heel wat weersstand bieden. Daarnaast moet je ook op zoek naar alle brokstukken van deze maan, om de rust weer te kunnen herstellen. Dit doe je door allerlei mansions te bezoeken en deze van top tot teen te doorlopen en alles wat op je pad komt op te zuigen. Je moet flink wat puzzelen tijdens de game en hoe verder je komt, hoe lastiger de puzzels worden. E. Gadd is wel heel irritant bezig, aangezien hij je om de drie minuten opbelt met soms een flinke bult onzin.

ontbrekende afbeelding

Kijkdoos

Luigi's Mansion 2 is erg vermakelijk om te spelen. De kamers in de mansion zijn mooi vormgegeven en stralen enorm veel sfeer uit. Bovendien is dit de eerste game waarbij de 3D-functie eindelijk eens tot zijn recht komt op de Nintendo 3DS. De kamers hebben allemaal een beetje diepte en door de slider helemaal op maximaal te zetten heb je echt het gevoel dat je in een kijkdoos aan het kijken bent, wat echt een geweldige ervaring biedt van zo'n veertien uurtjes gameplay.

Multiplayer

De game heeft naast een leuke en uitdagende singleplayer ook een multiplayer en deze is ook nog eens vermakelijk. De multiplayer kun je met maximaal vier man doen. Dit kan zowel on- als offline in de vorm van een Tumultoren. De toren heeft meerdere etages afhankelijk in welke moeilijkheidsgraad je het gaat spelen en biedt zo de nodige modi. Je hebt een modus waarbij je de verschillende etages spookvrij moet maken binnen een bepaalde tijd. In een andere modus moet je op zoek gaan naar polderpups (spookhonden). Dit doe je in teamverband, waarbij je echt goed moet samenwerken om deze klus te klaren. Het online jagen op spoken in een multiplayer werkte verrassend goed, zonder lag.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Alex Zweers

Dat Nintendo de lange slungel opnieuw een rol in zijn eigen game heeft gegeven vind ik meer dan terecht. Luigi is namelijk een held uit duizenden, hoewel hij in de game zelf een held op sokken is. De game is tot in de puntjes verzorgd en biedt je de nodige uren aan gameplay, wat gewoon prima is. Wat helemaal verrassend is, is de leuke en vooral uitdagende multiplayer waardoor je nog eens enkele uren extra in de game kunt stoppen.

• Pluspunten
  • Luigi is een geweldig personage
  • Heel veel sfeer
  • Grafisch hoogstandje op de 3DS
  • Lekkere muziek
  • Game blijft leuk door de multiplayer
  • Minpunten
  • Verhaal niet zo heel boeiend
  • E. Gadd is best vervelend
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.