Review: Lost Judgment - Zal altijd bijblijven PlayStation 5

Aangepast: 16 september 2021 15:25

Beetje bij beetje neemt Ryu Ga Gotoku de gamingscene over. Er verschijnen steeds meer games binnen de Yakuza-franchise in het Westen en dat is absoluut geen straf. Dat ook de spin-offs in het Westen worden uitgebracht, is dan helemaal tof. Zo kregen we in 2018 de game Judgment, waarin we spelen als een detective binnen het fictieve Kamurocho dat we kennen uit Yakuza. De game beviel dermate goed dat er nu een vervolg op is verschenen. Lost Judgment weet net zoals het eerste deel te imponeren en brengt de ouderwetse Yakuza-gameplay terug, maar dan met een flink aantal verfrissende personages, nieuwe mechanics en een beter verhaal. Yes, dit wordt weer een jubel review!

Zee van herkenning

Lost Judgment speelt zich kort na het verhaal van Judgment af en plaatst ons wederom in de sneakers van Takayuki Yagami, een advocaat die nu werkzaam is als privédetective. Hoewel hij in een rollercoaster heeft gezeten in Judgment, loopt zijn kantoortje nog altijd niet op rolletjes. We nemen wat kleine zaken aan, maar de grote klapper moet nog uitblijven. Kamurocho is niet wat het geweest is nu de diverse Yakuza-bendes zijn verdwenen. Cue Sugiura (een belangrijk personage uit het eerste deel) die samen met Tsukomo in havenstad Yokohama detectivebureau Yokohama 99 heeft opgezet. Sugiura is aangenomen om een probleem op een middelbare school aan het licht te brengen. Zijn grote voorbeelden zijn echter Yagami en diens partner Maseharu Kaito. Het tweetal is dan ook zo vriendelijk om Yokohama 99 bij te staan tijdens hun eerste case. De boel escaleert – in true Yakuza fashion – echter al snel en voor je het weet ben je betrokken in een veel groter probleem.

Waar wij Yakuza: Like a Dragon in de review nog complimenteerden over de transformatie naar een RPG, moet ik Lost Judgment complimenteren voor de keuze om terug te keren naar de ouderwetse beat ‘m up speelstijl. De twee games zijn goed afgesplitst en bieden een totaal andere ervaring zonder in elkaars vaarwater te komen. Yagami kent een aantal vechtstijlen die hij eigen heeft gemaakt om zo te anticiperen op bepaalde tegenstanders. Zo vecht je in de kraanvogelstijl tegen grote groepen, sla je krachtpatsers tot moes in de tigerstyle of ontwapen en intimideer je tegenstanders in de snakestyle. Dat vechten doe je behoorlijk veel, de straten zijn namelijk bezaaid met Yakuza, leden van de Liumang en ander tuig van de richel. Echter ligt de nadruk niet per se op vechten in Lost Judgment. Er moet namelijk ook flink wat onderzocht worden. Het is mogelijk om side cases aan te nemen die flink wat extra content naast de main story bieden en veelal de meer absurde kant van de game laten zien. Deze cases vereisen veelal dat je op onderzoek uitgaat. Zo speur je applicatie Buzz Researcher af naar bepaalde keywords die veel in de stad gebruikt worden om verder te komen in een zaak of gebruik je je geluidscone om mensen van een afstandje af te luisteren. Vergeet daarbij niet het achtervolgen, het inspecteren en het klimmen en klauteren, want ja, dat hoort ook bij het leven van een detective. Wellicht dat het achtervolgen ietwat kan tegenvallen, heel moeilijk is het namelijk niet en het haalt het tempo er aardig uit, maar ik kan er persoonlijk niet mee zitten.

Yokohama, een place to be

Zoals altijd bevat ook deze game van Ryu Ga Gotoku bijzonder diverse content om de speelduur flink op te rekken. De straten van Kamurocho en Yokohama vloeien over van de minigames die vrijwel allemaal uitstekend zijn. Zo keert bijvoorbeeld Paradise VR in een verbeterde vorm terug, kunnen we motorracen met de Bosozoku boys, boksen in de boksschool, dansen met de meiden, darten met vrienden, mahjongen, drone racen, golfen, honkballen en nog veel meer andere dingen. Daar stopt het echter niet want uiteraard zijn er ook weer een flink aantal Club SEGA arcadehallen aanwezig. De grote nieuwe toevoeging in de Club SEGA is Sonic the Fighters, waarbij je met de welbekende egel Knuckles even een okkernoot kunt geven. Het kantoor van Yagami bevat echter ook genoeg om te doen, zo staat er niet langer een flipperkast, maar kunnen we los op het SEGA Master System. Deze ouderwetse console bevat een breed scala aan spelletjes die menig speler weer terug naar de jeugd in onderbroek zal transporteren.

Het zijn echter niet enkel de minigames die Lost Judgment leuker maakt dan diens voorganger. Het verhaal is wederom van hoog niveau en neemt je mee van een simpel tienerdrama naar een diepliggend probleem in de samenleving. Deze beat ‘m up neemt flink wat van je tijd in beslag, maar begint eigenlijk nooit te vervelen door de vele afwisseling. Daarnaast is het nooit een straf om naar de game te kijken, Lost Judgment ziet er namelijk fantastisch uit op de PlayStation 5. Gedurende mijn speelsessies heb ik geen crash gehad, irriteerde ik mij geen moment aan laadtijden en ben ik vrijwel geen bugs tegengekomen. Qua gameplay is er ook flink wat aangepast. Zo kunnen we dit keer genieten van een skateboard als transportatiemiddel. Dit snoept flink wat reistijd weg wat de pacing zonder twijfel ten goede komt. Oja, had ik al verteld dat je een doggo krijgt om je te helpen in het avontuur?

Het moge duidelijk zijn, Lost Judgment is een fantastische game. Het verhaal, de content zelf en de complete wereld zijn van hoog niveau en het is overduidelijk dat Ryu Ga Gotoku weer flink wat tijd en liefde in deze game heeft gestopt. Ergens is het natuurlijk jammer dat de game zich afspeelt in exact dezelfde stad als Yakuza: Like a Dragon, maar Yokohama en Kamurocho bieden voldoende ruimte, diversiteit en spektakel om van begin tot eind interessant te blijven. Dat de game tjokvol zit met minigames en side cases is alleen maar een kers op de taart. Daarbij zijn alle minpunten die ik heb benoemd in mijn review van Judgment verdwenen als sneeuw voor de zon! De detective segmenten, zoals het achtervolgen en het onderzoeken kunnen wellicht een beetje saai aanvoelen, maar ik zit er niet per se mee. De game moet je natuurlijk wel liggen want uiteindelijk is het gewoon een soap met flink wat actie erin. Desalniettemin ben ik als Yakuza-fan meer dan tevreden en kan ik niet wachten op de aangekondigde Lost Judgment story DLC!

• Goed verhaal met voldoende twists
  • Diverse gameplayactiviteiten
  • Perfecte setting