Loop Hero

  • Ontwikkelaar Four Quarters
  • Eerste releasedatum 4 maart 2021
  • Platformen Pc
  • Genre RPG, Strategie, Indie
  • Gameliner score

Review: Loop Hero - Ontsnap aan de tijd - Pc

Ik zie mijzelf niet bepaald als een kieskeurige gamer. Het maakt niet uit welk genre, zolang een game maar mijn interesse weet te wekken. Dat gebeurt vrij vaak, maar met Loop Hero had ik toch mijn twijfels. Het concept klinkt interessant, maar ik ben nooit echt een grote fan geweest van de pixel art-stijl. Als je een game met bepaalde vooroordelen opstart, kan het lastig zijn om daar overheen te stappen. Dat ik de game de afgelopen dagen niet heb kunnen wegleggen, vertelt al genoeg. Ik heb dan ook een soort liefde-haat relatie opgebouwd met Loop Hero en ben nog niet ontsnapt uit de tijdlus.

Loop Hero gevecht

Terug in de tijd

Toen ik Loop Hero opstartte, had ik het gevoel teruggekeerd te zijn in de tijd. Dit komt niet alleen door de pixel art-stijl, maar ook de gameplay en humor van het verhaal. De game voelt als een soort ode naar de eerste games. Toch heeft de studio Four Quarters de game een eigen identiteit weten te geven. En bij die identiteit past de pixel art-stijl perfect. Hetzelfde geldt voor de muziek en de geluidseffecten, die helaas wel ontzettend irritant worden na een uur spelen. Ik heb er dan ook voor gekozen om zelf een muziekje op de achtergrond aan te zetten. Maar als je van 8-bit muziek houdt en de game niet voor langere periodes speelt, is het zeker aan te raden om even naar de muziek te luisteren. De sfeer wordt namelijk wel voor een gedeelte overgebracht door de muziek.

Het verhaal van Loop Hero is niet hoogstaand en de titel geeft al aan dat het voornamelijk draait om een tijdlus. De schurk van het verhaal, De Lich, heeft deze tijdlus veroorzaakt en ook nog eens chaos gebracht naar de wereld. Er is echter één persoon die dit wil veranderen en hij heeft geen superkrachten, maar is gewoon iemand met veel wilskracht die kan vechten. Toch is het personage bijzonder, omdat zijn herinnering niet helemaal wordt gewist wanneer de cyclus weer herhaald wordt. Dit is wel het geval voor de andere personages in de game. Eén van de doelen is dan ook om ze te helpen door grondstoffen te verzamelen en hun kamp verder uit te breiden. Het verhaal is niet heel interessant en ook de uitwerking van de dialogen vind ik aardig benedenmaats. De humor die verscholen zit in de dialogen kwam bij mij niet helemaal over en voelde eerder geforceerd. Hoewel dit heel negatief klinkt, is Loop Hero niet een game die je speelt voor het verhaal. Het verhaal dient in dit geval voornamelijk de gameplay, zodat je precies weet wat het doel is van de expedities.

Loop Hero Expeditie

Nog één keertje dan

Ik weet niet hoe Four Quarters het gedaan heeft, maar de gameplay is ontzettend sterk. Je wilt niet weten hoe vaak ik toch weer een nieuwe expeditie opstartte, terwijl de vorige expeditie toch echt de laatste zou worden. Voor je het weet, ben je alweer een uur verder en ben je nog steeds aan het spelen. In Loop Hero betreed je telkens dezelfde wereld, die op een weg na compleet leeg is. De gameplay draait namelijk om een aantal functies. Jouw personage blijft rondjes lopen op de map, totdat jij aangeeft dat het tijd is om terug te keren naar het kamp. Wanneer je vijanden op de map tegenkomt, wordt er automatisch een gevechtsscherm getriggerd en valt jouw personage de vijanden aan. Dit gebeurt allemaal automatisch en je hebt tijdens de gevechten geen controle over de acties. Wat doe je dan tijdens de gevechten? Nou, je houdt in de gaten wat voor loot de monsters laten vallen en kiest telkens het beste zwaard of schild om te dragen. Je kunt namelijk eenvoudig wisselen in een gevecht en je kunt er zelf voor kiezen om de game te pauzeren wanneer je met de muis over je rugzak gaat. Naast de gevechten is het tweede onderdeel gericht op het creëren van de wereld zelf. Met het verslaan van monsters krijg je kaarten, waarmee de wereld gemaakt moet worden. Zo zijn er kaarten die geplaatst moeten worden op de weg of juist er buiten. Het laatste zorgt grotendeels voor de natuur, omdat je rotsen, bergen en grasvelden kunt plaatsen. De kaarten die worden geplaatst naast of op de weg, brengen nieuwe bescherming of juist vijanden. Loop Hero kent dan ook twee opties. De planning-modus, waarin de game eigenlijk op pauze staat en je bezig bent met het creëren van de wereld. En de avonturen-modus, waarbij je personage de weg aflegt en druk bezig is met vechten.

Voordat je op expeditie gaat, moet je een set kaarten uitkiezen die in je deck worden geplaatst. Wat de monsters laten vallen aan kaarten is compleet willekeurig. Hetzelfde geldt voor de spullen die worden gedropt en daardoor voelt de game soms wat oneerlijk aan. Het kan zomaar zijn dat je in de eerste vijf rondes totaal geen zwaard vindt of dat de speciale wapens pas heel laat op je pad komen. Wanneer je doodgaat of besluit om terug naar het kamp te keren, neem je de grondstoffen die je hebt gevonden mee naar huis. Het kamp moet namelijk uitgebreid worden en dat doe je door onder andere een boerderij, smidse of keuken te bouwen. Dit is belangrijk voor de expedities, omdat ze niet alleen bonussen geven, maar soms ook handige spullen. Met behulp van de smid start je elke expeditie met een zwaard, harnas en schild. De gebouwen zijn daarnaast ook nog te upgraden, dus je zult keuzes moeten maken.

Loop Hero bouwmenu

Een strategische zet

Ondanks dat de gameplay soms alleen uit wachten bestaat, is strategisch denken wel degelijk een onderdeel van de game. De kaarten, die je plaatst, hebben altijd invloed op de wereld. Plaats je meerdere bergen naast elkaar dan ontstaat er een grote bergtop. Dit geeft je ontzettend veel grondstoffen, maar zorgt er ook voor dat de harpijen tevoorschijn komen. Die harpijen moet je dus telkens verslaan en omdat het level van de monsters verhoogt wordt na elke ronde, moet je je wel afvragen of dit een verstandige zet is. Als je te veel rotsen of stenen plaatst, ontstaan er ook goblin-kampen op de weg. Gelukkig is er een specifieke kaart genaamd Oblivion die je toestaat om een vijand, kamp of stuk natuur weg te halen. Het hebben van bepaalde vijanden is in het begin misschien handig, maar later worden ze zo sterk dat het verstandiger is om ze te verwijderen. Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden als je de wereld creëert. De gebouwen die je plaatst in het kamp geven ook toegang tot nieuwe kaarten. Uiteindelijk kies je dus zelf met welke kaarten je een nieuwe expeditie begint en zijn er meerdere variaties mogelijk. Ook voor het gebruiken van de zwaarden, schilden, ringen en bepantsering moet je strategisch denken. Naast de typische bescherming of schade, hebben sommige ook nog speciale effecten. Ga je dan voor een schild dat beter beschermt of hou je het oude schild, omdat deze meerdere effecten heeft. Je kunt niet meer wisselen, want het schild dat je vervangt verdwijnt.

De meeste strategie komt kijken bij het rondlopen op de map. Wanneer je doodgaat, behoud je dertig procent van de grondstoffen die je hebt verzameld en vroegtijdig terugtrekken ligt op zestig procent. Alleen als je op het kampvuur besluit om terug te keren naar het kamp, krijg je alle grondstoffen mee. Het kan een groot risico zijn om nogmaals de weg af te leggen, maar je wilt ook terugkeren met genoeg grondstoffen. Strategisch terugtrekken is in Loop Hero daarom geen schande. Ik besloot maar al te vaak om nog één rondje te doen, om vervolgens toch ingemaakt te worden en te sterven. De reden hiervoor is dat het lastig te zien is hoeveel sterker de monsters worden per ronde. Het in de gaten houden van de levensbalk is dan ook noodzakelijk en soms moet je gewoon leren om vroegtijdig terug te trekken. Eén van de frustrerende momenten in de game is wel de eindbaas. Wanneer de map vol genoeg is, komt de eindbaas naar je kampvuur toe. Niet alleen heeft hij een grote levensbalk, maar hij doet ook nog eens veel schade. Het is mij tot nu toe niet gelukt om deze eindbaas te verslaan. Ze hebben de eerste eindbaas wel erg sterk gemaakt en ik vraag mij dan ook af of het de bedoeling is dat het kamp al grotendeels volgebouwd is, voordat je hem kunt verslaan. Omdat ik nog niet voorbij de eerste eindbaas ben, weet ik niet hoeveel hoofdstukken de game heeft. Wel is de game het geld waard, want de hoeveelheid uur die ik er nu al in heb zitten, staat gelijk aan de prijs. Je kunt de tijd dus aardig vullen doorzelfde cyclus over en over te beleven in Loop Hero.

Loop Hero Kamp

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Loop Hero mag dan wel geen hoogstaand verhaal leveren. De gameplay houdt je zodanig vast dat er opeens uren verstreken zijn. Gamers die van rogue-like games houden en tegelijkertijd geen problemen hebben met de pixel art-stijl, gaan zich zeker vermaken met deze game. De game biedt veel strategie, doordat je niet alleen rekening moet houden met de kaarten die je plaatst, maar ook wanneer het tijd is om terug te trekken. Het is ook fijn dat mislukte expedities niet voor niets zijn, omdat je altijd grondstoffen mee terugneemt naar het kamp. Omdat je tijdens de expedities weinig kunt uitrichten, vind ik Loop Hero ook een geschikte game om lekker op de achtergrond te laten lopen. Een beetje afleiding van saaie taken is nooit verkeerd, al moet je wel strategisch blijven denken. Het RNG-aspect voelt af en toe oneerlijk aan, maar gelukkig overheerst dit gevoel niet.

  • Pluspunten
  • Strategisch
  • Wereld creëren via kaarten
  • Eigen kamp bouwen
  • Nog één rondje dan!
  • Goed achtergrond spel
  • Interessante stijl
  • Minpunten
  • Willekeurige loot
  • Eerste eindbaas wel erg sterk
  • Verhaal zwakjes
  • Irritante muziek
  • Af en toe wat saai
Gameliner Score
Prima

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?