Review: LittleBigPlanet PlayStation Portable

Geplaatst: 27 november 2009 07:00
Aangepast: 27 mei 2018 21:10

Het is alweer een tijdje geleden dat Media Molecule de platformgamewereld op z'n kop zette met de veel te schattige en gave Sackboys en Sackgirls uit LittleBigPlanet op de PlayStation 3. Nu is er ook een versie voor de PlayStation Portable, niet van de oorspronkelijke ontwikkelaar maar van SCEE Cambridge. Doet LittleBigPlanet het op de PSP even geweldig als op de PS3? Dat lees je in deze review.

Zelfde concept

De basis van LittleBigPlanet voor de PSP is vrijwel hetzelfde gebleven. De gameplay is bijna hetzelfde als op de PlayStation 3, wat inhoudt dat de game weer dikke fun is. Ook de graphics zijn bij de PSP-versie erg mooi gebleven. Wel heeft de nieuwe ontwikkelaar veel dingen bijgeschaafd. Zo was het bekend dat veel mensen het springen met je personage in de game wat stroef vonden gaan. Ook bestonden de levels in de PS3-versie uit drie verschillende lagen achter elkaar. In de versie voor de PSP is dit teruggebracht naar twee lagen.
Toch betekent dit niet dat het spel een regelrechte port is van de PS3-versie. De makers hebben de PSP-versie namelijk uitgerust met erg veel nieuwe levels, extra gameplay-elementen, stickers en extra kleding voor je Sackboy.

Multiplayer de prullenbak in

Het sterkste punt van LittleBigPlanet op de PlayStation 3 was toch echt de multiplayer mode. Om ruimte te maken voor andere dingen is deze ontzettend sterke feature helemaal verdwenen. De speelduur van de game is hierdoor dan ook erg afgenomen. Nadat je de singleplayer mode hebt uitgespeeld kun je je misschien nog een tijdje vermaken met de level editor, maar daarna ben je ook wel echt uitgekeken op het spel. Het is dan ook doodzonde dat de multiplayer mode niet in de PSP-versie zit.

Kinderspel

LittleBigPlanet mag dan een erg leuke game zijn, toch wordt de PSP-versie in tegendeel tot de versie voor de PlayStation 3 nooit echt moeilijk. Soms moet je wel eventjes puzzelen om weer verder in een level te komen, maar echt lang doe je hier meestal niet over. Ook zit het spel bomvol met check points waar je voortgang wordt opslagen, waardoor het eigenlijk helemaal niet erg is als je in een ravijn of kokend hete lava valt.

Eigen creaties

Ondanks dat de game niet beschikt over een multiplayer mode, is er wel een uitgebreide level editor beschikbaar. Het maken van eigen levels gaat echter niet altijd even soepel. Sowieso is een handheld als de PSP al niet echt geschikt voor een level editor, aangezien de besturing hiervoor verreweg van perfect is. De level editor moet ontzettend vaak even tussendoor laden als je weer een nieuw object selecteert of neerzet. Hierdoor werkt de editor niet erg fijn en was ik deze na een half uurtje ook wel helemaal zat. Als je de moed er wel hebt weten in te houden en je een level hebt gemaakt, dan kun je deze op internet delen met anderen. Ook kun je hier de eigen creaties van andere spelers downloaden en spelen. Dankzij een zoekfunctie en een ratingsyteem gaat het uitzoeken van een leuk level erg gemakkelijk.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ook al is de multiplayer helemaal de prullenbak in gegaan en speelt het spel niet altijd even perfect, toch is LittleBigPlanet een van de weinige toptitels voor de PSP op dit moment. De game geeft nog steeds even veel lol als het origineel op de PlayStation 3 en bevat graphics van hoge kwaliteit. Ontwikkelaar SCEE Cambridge, die de hele zaak heeft overgenomen van de oude producent, heeft veel dingen weer wat bijgeschaafd om de gameplay nog soepeler te maken. Verder hebben ze de game uitgerust met veel nieuwe items en levels. LittleBigPlanet voor de PlayStation Portable is dus misschien nog net niet de perfecte game, toch is het spel wel echt een aanrader.

• Veel nieuwe levels en items
  • Nog steeds dikke fun
  • Graphics van hoge kwaliteit
  • Goede gameplay
  • Geen multiplayer
  • Vervelende level editor
  • Levels te makkelijk
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot LittleBigPlanet

LittleBigPlanet

Sony