Review: LittleBigPlanet PlayStation 3

Aangepast: 27 mei 2018 21:11

Na Uncharted, MotorStorm, Resistance en Ratchet & Clank mogen we LittleBigPlanet aan het lijstje exclusieve titels toevoegen voor de PlayStation 3. De game stond een tijd gepland voor het PlayStation Netwerk, maar viel bij veel gamers zo ontzettend goed in de smaak, dat werd besloten om de game fysiek uit te brengen. Ondanks dat de game diverse keren werd uitgesteld bleef iedereen positief en na anderhalf jaar wachten hebben wij hem dan eindelijk op de redactie binnen gekregen.

Voor diegene die LittleBigPlanet niet kent

Jij speelt met een stoffenpoppetje, genaamd Sackboy. Je kunt je Sackboy aankleden zoals jij dat maar wil. Ook kun je diverse emoties tonen. Zo kun je boos zijn, blij zijn, vrolijk zijn of stoer zijn als Sackboy. LittleBigPlanet is een droomwereld die je zelf kunt inrichten zoals jij dat maar wil. Naast de bestaande levels, is er ook een level-editor waarmee je uitdagende levels kunt bouwen en daarna kunt delen met je vrienden of andere gebruikers op het PlayStation Netwerk.

Zo zwaar als lood

Wat is zwaarder, tien kilo veren of tien kilo lood? In eerste instantie zou deze vraag volkomen onterecht zijn gesteld, maar in LittleBigPlanet is deze vraag niet zo gek. De ontwikkelaar heeft namelijk zogenaamde physics in de game aangebracht. Wat erop neer komt dat elk materiaal in de game zijn eigen gewicht heeft. Bijvoorbeeld; een steen zal nooit zweven of drijven op het water, een steen zinkt. Voorwerpen kun je beter op een steen plaatsen, dan bijvoorbeeld andersom, anders flikkert de hele boel in elkaar. Dit is erg knap gedaan door de ontwikkelaar.

Kind kan de was doen

Ook voor de onervaren gamers zal LittleBigPlanet begrijpbaar zijn. Het verhaal zit simpel in elkaar en de besturing is ook erg toegankelijk. Het zal in het begin even wennen zijn, omdat de makers er met het springen wat vertraging in hebben aangebracht.

De game is opgebouwd uit drie Z-as lagen. Dat houd in dat je met de Sackboy naar de achtergrond kunt springen of naar de voorgrond, om zo verder te komen in het level. De game zelf is tweedimensionaal opgebouwd, dus dat je alles van een zijaanzicht speelt. De ontwikkelaar verwoordt dat zelf als een twee-en-een-half-dimensionale game. De graphics zijn van een ongekend hoge kwaliteit. Alleen al door het kijken naar LittleBigPlanet wordt je vrolijk van al die mooie kleuren die de ontwikkelaar in de game heeft aangebracht.

Ondanks alles, heeft de game wat problemen met de besturing. De vertraging in de besturing is soms ontzettend hinderlijk, ook bij het springen van verschillende Z-as lagen. Het komt vaak voor dat hij niet goed reageert op wat je wil. Helemaal irritant als je net in de multiplayer modus zit en met zijn tweeën een level doorloopt en jij ergens blijft hangen op zo'n Z-as laag punt. De andere speler kan gewoon heerlijk doorlopen, waardoor jij opeens je punten verliest. Hoe frustrerend wanneer dit net op het eind gebeurt en je alles overnieuw moet doen. Media Molecule, de ontwikkelaar van de game erkent het probleem en doet er alles aan om dit met een patch te verhelpen.

Onbeperkt houtbaar

Je hebt de verhaal modus in zes à¡ acht uur uitgespeeld, wat aan de korte kant, zou je kunnen denken. In de game is het wel de bedoeling dat je alle levels 100% uitspeelt en voordat je daarmee klaar bent, ben je wel even zoet. De game heeft naast de standaard verhaalmodus een level-editor, waar je alle objecten die je tijdens het spelen hebt verzameld, kunt gebruiken voor je eigen ontworpen levels. Het is niet altijd even duidelijk hoe bepaalde dingen werken in de level-editor, maar het zit erg simpel in elkaar. Met wat geduld moet je hier zeker uitkomen. Het is vaak een kwestie van gewoon doen. Via PlayStation Network kun je nieuwe tools downloaden om nog meer creaties te krijgen in LittleBigPlanet.

Vingerverven voor volwassenen

Je kunt in LittleBigPlanet ook je eigen levels maken. Deze kun je op het PlayStation Netwerk zetten om samen met je vrienden te delen. Er zal straks ook een optie komen waarmee je kunt verdienen aan je eigen levelontwerp. Deze worden dan te koop aangeboden op het PlayStation Netwerk. Je begint met een leeg scherm en kunt ervoor kiezen om alleen aan een level te werken of samen met je vrienden. Dat gaat er soms net zo aan toe als bij kleine kinderen die vingerverven. Je kiest je materiaal en een vorm, dit samen zal in je level een object vormen. Ik had jullie al verteld over de physics. Dit geldt ook tijdens het bouwen van een level. Elk voorwerp heeft zijn eigen gewicht, daar moet je dus goed rekening mee houden.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Al sinds de eerste beelden van LittleBigPlanet keek ik erg uit naar deze game, maar nu hij is verschenen weet ik het zeker; LittleBigPlanet is de leukste en vrolijkste game die ik sinds tijden heb gespeeld. Het doet een beetje denken aan Abe Oddysee. De game is erg toegankelijk voor de onervaren gamer. De levels zien er ontzettend goed en uitgebreid uit, waardoor het spelen nooit zal gaan vervelen. De multiplayer modus is daarnaast ook nog eens ontzettend leuk en niet te vergeten de level-editor geeft LittleBigPlanet net dat kleine beetje extra waardoor deze game een oneindige levensduur heeft.

• Uniek
  • Onbeperkt houdbaar
  • Uitdagend
  • Multiplayer
  • Verhaal modus had meer levels mogen bevatten
  • Van Z-as laag naar anders laag springen gaat niet altijd goed
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot LittleBigPlanet

LittleBigPlanet

Sony