Review: LittleBigPlanet Karting PlayStation 3

Aangepast: 27 mei 2018 20:54

Nadat mijn vrienden mij al voor de honderdste keer LittleBigPlanet hadden aangeraden, werd het maar eens tijd om én van de delen uit te proberen. Wij kregen wel een heel apart deel op de redactie binnen, namelijk LittleBigPlanet Karting. Dat United Front Games na het succes van ModNation Racers het nog eens wil proberen is niet zo gek, maar of de combinatie van ModNation Racers en LittleBigPlanet een succes is, kun je lezen in deze review.

Een kartgame met een verhaal

LittleBigPlanet Karting is een bijzondere game is zijn genre. In de meeste kartgames draait het om het racen, elkaar van de baan afstoten en eerste worden. In LittleBigPlanet Karting heeft United Front Games dit dubbel versterkt door een duidelijke verhaallijn. De taak van de speler is om de door The Hoard gestolen prijzen terug te winnen. Je gaat van planeet naar planeet om The Hoard te stoppen.

Iedere planeet zit vol met leuke races. De hoofdraces van de planeten zijn normale races, maar deze planeten zitten ook bomvol leuke uitdagingen. Zo zijn er RC-races, Formula 1-races en arena-battles, waarin je met wapens andere spelers moet raken. Ook zijn er levels die op tijd gaan waarbij je door middel van driften zo snel mogelijk binnen een bepaalde tijd een lijn moet passeren. Wanneer je dit niet redt, zal je weer opnieuw moeten beginnen. Zodra je een uitdaging hebt voltooid, zal deze uitdaging unlockt worden voor de onlinemodus van de game. In totaal zijn er meer dan zeventig races die zijn verdeeld over zeven planeten. Bijna alle levels zijn in co-op te spelen tot en met vier spelers.

Creëren en delen

Gelukkig kun je ook in LittleBigPlanet Karting weer je creativiteit laten zien, want er zijn weer genoeg objecten te vinden in de game. Je kunt gemakkelijk een eigen level maken met de objecten die je kunt vinden in de uitgebreide editor. Door middel van een kwast kun je heel simpel jouw baan maken. Ook kun je de omgeving van je level kiezen en power-ups, publiek en nog veel meer kleine details aan je level toevoegen. Zodra je level klaar is, heb je de mogelijkheid om hem met anderen te delen. Zo heb ik al uren plezier achter de rug door de meest gekste levels van de LittleBigPlanet-community. Er zit door de creëer-en-deel-optie altijd variatie in de multiplayer, en dat is ook precies de reden waardoor deze nooit saai wordt.

Het Popit-menu

Het Popit-menu, die bekend is van de vorige delen van LittleBigPlanet, is gelukkig ook aanwezig in LittleBigPlanet Karting. Vanuit het Popit-menu is het onder andere mogelijk om jou eigen kart te maken. Rij je liever op wielen gemaakt van blikjes of van sinaasappelen? Wil je een monstertruck of een ruimteschip? De keus is aan jou! De spelers met iets minder creativiteit kunnen ook gewoon karts van andere spelers downloaden. Een klein minpunt is dat je je kart maar beperkt kunt aanpassen, terwijl dit in ModNation Racers veel uitgebreider was. In ModNation Racers was het mogelijk om kleine details aan je kart aan te passen, die jammer genoeg niet in LittleBigPlanet Karting aanpasbaar zijn. Naast de karts kan je in het Popit-menu ook je eigen Sackboy of Sackgirl aankleden naar jouw zin. Erg leuk is dat de spelers van vorige delen uit de LittleBigPlanet-serie hun eigen Popit gewoon kunnen importeren naar LittleBigPlanet Karting.

Het eindoordeel van Devin de Groot

United Front Games heeft het weer goed voor elkaar. LittleBigPlanet Karting is een topspel voor jong en oud. Met dik negen uur aan singleplayer houdt het niet op, want door de creëer-en-deel-optie kan je zeker nog wat maanden vooruit. Ik kan alleen nog steeds niet begrijpen dat er geen speler vs. speler-modus in dit spel zit, maar dit is zeker geen reden om deze topper te laten liggen.

• LittleBigPlanet-thema
  • Uitgebreide editor
  • Creëer en deel