LittleBigPlanet 3
  • ONTWIKKELAAR Media Molecule
  • EERSTE RELEASEDATUM 28 november 2014
  • PLATFORMEN PlayStation 3, PlayStation 4
  • GENRE Platform

review: LittleBigPlanet 3 PlayStation 4

LittleBigPlanet is ooit door Sony en ontwikkelaar Media Molecule bedacht als platformgame voor de PlayStation 3 en misschien zelfs wel een beetje om de aanval op Mario te openen. Hoewel de games nooit het niveau van laatstgenoemde hebben weten te halen, waren ze wel succesvol. Dit komt doordat de serie een eigen smoel heeft met humor en een hoop creativiteit. Nu is de vraag of LittleBigPlanet 3 de serie op de PlayStation 4 naar grotere hoogtes kan brengen.

Een nieuw avontuur

In LittleBigPlanet 3 volgen we uiteraard weer de koddige Sackboy, die in een compleet nieuw avontuur beland. Hij wordt getransporteerd naar de vredige wereld van Bunkum door het gloeilamp-achtige personage Newton. Deze vertelt hem dat Bunkum niet altijd zo vredig was als het nu is doordat het werd bedreigd door de drie Titanen, die alle creaties en vreugde uit Bunkum wilden halen. Deze Titanen werden uiteindelijk verslagen door de helden Oddsock, Swoop en Toggle, maar dreigen nu te worden vrijgelaten. Newton blijkt echter het kwaadaardige genie achter deze vrijlating te zijn en het is aan Sackboy om Oddsock, Swoop en Toggle te vinden en Newton tegen te houden.

Oddsock, Swoop en Toggle

LittleBigPlanet 3 is niet gemaakt door ontwikkelaar Media Molecule, maar door Sumo Digital. Deze heeft meteen voor de nodige vernieuwing willen zorgen door drie nieuwe personages te introduceren in de vorm van Oddsock, Swoop en Toggle. Oddsock is een razendsnel en wendbaar personage, die het meest weg heeft van een hond. Swoop is een snelle en wendbare vogel, die bovendien voorwerpen en andere personages kan optillen en door de lucht kan vervoeren. Ten slotte is daar de grote en sterke Toggle, die grote en zware voorwerpen kan verplaatsen, maar zich ook tijdelijk kan verkleinen waardoor hij juist veel wendbaarder is. De drie nieuwe personages zijn heel goed bedacht en voegen echt wat toe aan de game en de puzzels. Helaas zijn ze slechts in een aantal levels speelbaar, wat een gemiste kans is, want het spelen met deze personages voelt echt fris aan.

LittleBigPumpinator

Naast de drie nieuwe personages heeft Sumo Digital nog meer vernieuwingen naar LittleBigPlanet gebracht. Zo zijn er nu maximaal zestien lagen aan diepte beschikbaar in de levels. Dit zorgt niet alleen voor nieuwe gameplaymogelijkheden, maar ook voor fraaiere levels. Grafisch ziet de game er dan ook uit zoals we gewend zijn van de serie, alhoewel het niet echt next-gen voelt, wat misschien komt doordat de game ook voor de PlayStation 3 verschijnt. Door de toevoeging van speciale springplanken kun je van de voorgrond naar de achtergrond bewegen in de levels of juist andersom, wat voor de nodige afwisseling zorgt. Verder kun je in LittleBigPlanet 3 aan de slag met een aantal nieuwe tools/wapens waaronder de Pumpinator en de Teleporter. De Pumpinator lijkt op een flink opgevoerde föhn waarmee je dingen naar je toe kan zuigen of van je weg kan blazen, wat voor nieuwe en originele puzzels zorgt. De Teleporter laat je ballen schieten naar teleporteerplatformen. Als een bal zo'n platform raakt, wordt jouw personage daarnaartoe geteleporteerd, wat het een handig apparaatje maakt.

LittleBigEditor

Hoewel de vooraf gecreëerde levels en het verhaal zeker leuk zijn om te spelen, draait het bij LittleBigPlanet 3 natuurlijk om het principe Play, Create & Share. Tijdens het spelen van de levels kun je allerlei bubbels vinden met daarin stickers, kostuums en bouwmaterialen. Hiermee kun je je eigen levels maken en de mogelijkheden zijn eindeloos. Uiteraard kun je een standaard platformlevel maken, maar een racegame of een shooter is ook mogelijk. Het maken van de levels vereist nog steeds wat oefening, maar de game leert je de Level Editor te gebruiken door middel van de Popit-puzzels. In deze levels moet je telkens puzzels oplossen met de tools uit de Level Editor waardoor je deze spelenderwijs leert te gebruiken. Vind je het toch te moeilijk of heb je geen inspiratie? Geen probleem! Je kunt dan namelijk aan de slag met levels die door andere spelers zijn gemaakt. Tel daarbij op dat levels, creaties en kostuums uit LittleBigPlanet en LittleBigPlanet 2 zijn toegevoegd aan LittleBigPlanet 3, wat zorgt voor meer dan negen miljoen levels. Al deze content is in je eentje te doorlopen, maar het is veel leuker om dit offline of online in co-op te doen. Zeker met de toevoeging van de nieuwe personages kun je elkaar nog meer helpen in de levels of je neemt het juist tegen elkaar op!

HET EINDOORDEEL VAN Kees Wijnhorst

LittleBigPlanet 3 is een uitstekend nieuw deel in de serie, die ook voor de nodige vernieuwing zorgt. Oddsock, Swoop en Toggle zijn alle drie fantastische personages, alhoewel het jammer is dat deze maar in een aantal levels te gebruiken zijn. De levels van het verhaal zijn het spelen waard en daarna kun je aan de slag met de Level Editor, de Popit-puzzels of de vele content van de grote en creatieve community.

• Oddsock, Swoop en Toggle "
  • Enorm veel content
  • Grote en creatieve community
  • Popit-puzzels
  • " maar te weinig gebruikt
  • Grafisch niet echt next-gen

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...