Review: LittleBigPlanet 2 PlayStation 3

Geplaatst: 11 februari 2011 15:30
Aangepast: 27 mei 2018 20:54

LittleBigPlanet kwam alweer twee jaar geleden uit. De game stond bekend om zijn grappige personages, geweldige gameplay en prachtige graphics. Met LittleBigPlanet 2 had Media Molecule een hele klus om zichzelf te overtreffen. Lees in deze review of ze deze verwachtingen ook met LittleBigPlanet 2 hebben waargemaakt.

Beethoven en keiharde gitaarsolo's

Een ding moet vooraf gezegd worden, en dat is dat de game er geweldig uitziet. Zelfs wanneer er meerdere activiteiten tegelijk worden ondernomen, blijft alles scherp en hapert er niets. Buiten de graphics om heb je nog de muziek die zich onderscheidt. Leuke en variërende muziek. Zo zul je eerst een gouwe ouwe van Beethoven horen, om vervolgens uit je stoel geblazen te worden door een keiharde gitaarsolo. Ook de personages zijn uniek en hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid. De creativiteit spat er vanaf en er zal geen moment zijn waarop je niet geboeid bent door deze leuke personages.
Het verhaal stelt echter licht teleur. Waar je een groots verhaal in een fantasiewereld verwacht, blijkt enkel een eenvoudig verhaal rond een vrij basic vijand de game te dragen.

Power-ups

De game is, zoals het origineel, erg moeilijk. Eindbazen zijn lastig, de platformen zijn moeilijk te bereiken en de controls moet je echt leren kennen. Natuurlijk krijg je hulp van verschillende power-ups. Zo heb je de grappling hook: deze zorgt ervoor dat je aan objecten van een zacht materiaal kan blijven hangen. Bijvoorbeeld om van punt A naar punt B te gaan. Dit soort dingen geven de game net wat meer diepgang. Verder heb je meerdere power-ups, zoals de Power Gloves, waarmee je zware objecten kan verplaatsen. Ook heb je de Creatinator, hiermee kun je verschillende objecten creëren om de weg vrij te maken.

Bob de bouwer

Je kunt ook je eigen levels maken in deze game. De basis is simpel maar om echt leuke levels te maken moet je je verdiepen in de videohandleiding. Daar zit ook meteen het probleem van dit stukje gameplay. De basis wordt makkelijk uitgelegd, maar wanneer je in een ander genre wilt gaan werken, bijvoorbeeld een racegame of een shooter, is er geen uitleg of iets anders dat ook maar enigszins helpt. Dat kan vervelend zijn wanneer je iets anders wilt gaan doen dan een 2D-platformer maken. En dan komen we ook meteen bij het tweede probleem. LittleBigPlanet 2 wil te veel. De game wil een platformer zijn, een racegame, een shooter, een puzzelgame, een horrorgame en veel andere genres. Daardoor blinkt het nergens in uit. Dit zorgt ervoor dat je na een half uurtje spelen al klaar bent met dat genre en je terug gaat naar de basis, een 2D-platformer.

Het eindoordeel van Alex Zweers

LittleBigPlanet 2 is een vermakelijk game waarin je veel vrijheid hebt. De graphics zien er fraai uit en de personages zijn origineel. Het verhaal stelt licht teleur en de handleiding lijkt gemaakt te zijn als komediefilm en niet waar deze voor bedoeld is, namelijk om alles duidelijk maken. Ook is het levels maken in het begin simpel maar snel wordt het onduidelijk en een grote chaos. Daardoor laat je het maken van levels al snel over aan de 'profs' en dat is zonde. Wat betreft de speelduur kan gezegd worden dat je aan de singleplayer meer tijd kwijt bent dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Bovendien kun je daar nog heel wat uurtjes bij optellen wanneer je alles voor de volle 100% wit uitspelen. En daarna ga ja natuurlijk nog aan de slag om je eigen creaties tot in perfectie uit te werken.

• Oogt fraai
  • Uitdagende gameplay
  • Pakkende characters
  • Matig verhaal
  • Levelmaker werkt niet goed
  • Handleiding is niet echt handig
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot LittleBigPlanet 2

LittleBigPlanet

Sony