Review: Life is Strange: Episode 3 - Chaos Theory Xbox One

Geplaatst: 22 mei 2015 12:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:34

C'est ici oh la la, La Vie est à‰trange episode trois! Avec la theorie de chaos! Het klinkt gewoon zo leuk in het Frans, daarom roep ik dat met een dik Frans clich' accent door het huis, alsof er baguettes onder mijn armen groeien. Ben ik gek geworden? Nee, dat ben ik allang, maar een beetje licht in het hoofd van euforie ben ik wel dat we weer Max haar avontuur mogen voortzetten. Het is ook iets waar we in huis inmiddels naar uitkijken, en er een strijd over hebben wie de game eerst mag spelen. Zou episode 3 van Life is Strange het verhaal weer goed voort weten te zetten? De verwachting en spanning stijgen "

Iets met een vlinder

De derde episode van Life is Strange heet Chaos Theory. Als een omen hangt deze titel ook boven dit gedeelte van het verhaal, want je kunt aanvoelen dat de stilte voor de storm niet lang meer zal duren. Deze episode begint wel net zo rustig aan als de voorgaande delen, maar begint deze keer 's nachts, nog in de heel vroege uurtjes van de derde dag die we volgen in het leven van Max. Onze "wanneer het mij uitkomt"-tijdterugdraaiende student fotografie wordt door haar vriendin Chloe overgehaald om op onderzoek uit te gaan naar wat er allemaal achter de schermen gaande is bij Blackwell Academy, waar Max studeert. Verder wil ik niet al te veel over het verhaal uitweiden, want de game is er beter op wanneer je juist zo min mogelijk weet van wat er gebeurt en juist geen idee hebt waar het verhaal heen gaat. Net als de andere episodes verloopt het verhaal rustig en heb je hier en daar onverwachte wendingen.

Puntje van je (terug)draaistoel

Het terugdraaien van de tijd gebruik je weer op dezelfde manier, al is er nu ook rekening mee gehouden dat Max wat handiger met het tijd terugdraaien aan het worden is. Je gebruikt het echter niet meer om klunzige acties terug te draaien, wat geregeld voor kwam bij de vorige episodes. Max geeft hierbij zelf al aan dat dit zonde is van haar kracht, en daarom let ze zelf al iets beter op nu. In episode 2 zijn we erachter gekomen dat haar tijd-rewind-power zijn beperking heeft, en ze niet te pas en te onpas hiervan gebruik moet maken. Hoe Max haar krachten zich verder ontwikkelen in deze episode, gaat ongelooflijk interessant worden voor de twee volgende episodes, dat kan ik alvast voorspellen zonder alles te verklappen. Oorzaak en gevolg worden nog duidelijker, en heet deze episode ook terecht "Chaos Theory".

iets met een tornado

Het verhaal heeft qua dialoog zo zijn rare dingetjes hier en daar met reacties die niet helemaal logisch aansluiten soms, maar dit is minder dan bij episode 2 lijkt het. De keuzes en acties uit de vorige episodes worden heel solide meegenomen, en zorgt er ook voor dat veel dingen anders lopen. Voor iedereen die de andere episodes gespeeld heeft is inmiddels duidelijk dat er per episode zo'n stuk of twintig acties zijn die van invloed zijn, waarvan ongeveer zes à  acht echt van significant belang. Als de developer Dontnod deze lijn zo weet door te zetten, en geen Mass Effect 3-nepperij ervan maakt, krijgen ze van mij een applausje en diepe buiging voor het zo knap deze hele vertakking van keuzes op keuzes zo goed te maken. Wel zijn bepaalde gebeurtenissen hetzelfde, zoals bepaalde dingen op het einde van elke episode. Dit lijkt mij ook onontkoombaar, en nog altijd is het vooral een spannend en solide verhaal. Het is ook algemeen aangegeven al in episode 1 dat er een nogal grote storm op komst is.

Het ziet er naar uit dat we voor drie vijfde op weg zijn met een meesterwerkje van een verhaal. Met episode 3 wordt het niveau van Life is Strange als gehele game eerder sterker dan zwakker. Praktisch dezelfde plussen en minnen zijn nog steeds van toepassing, al is het einde wel echt heel verrassend en pakkend deze keer. Het leukste van deze episode van Life is Strange is wederom het solide verhaal, script, de kleine details en de sterke sfeer. Met Chaos Theory gaat het verhaal deze keer ook een wat meer volwassen kant op qua thema's (en taalgebruik), welke horen bij het leven. Life is Strange, en dan vooral deze episode, laat op heel mooie en pakkende wijze zien wat voor impact het kan hebben als iemand komt te overlijden, hoe belangrijk vertrouwen is bij vriendschap, en dat niks in het leven komt zonder prijs. De prijs die je betaalt voor Life is Strange te mogen ervaren, is het tot nu toe in ieder geval meer dan waard.

• Pakkende voortzetting verhaal
  • Heerlijk rustgevend gamen
  • Gevolgen goed doorgevoerd