Life is Strange: Episode 2 - Out of Time

  • Ontwikkelaar Dontnod Entertainment
  • Eerste releasedatum 24 maart 2015
  • Platformen Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Mobile
  • Genre Interactieve Film
  • Gameliner score

Review: Life is Strange: Episode 2 - Out of Time - Xbox One

De eerste episode werd door mij positief ontvangen van Life is Strange. Het wachten op episode 2 vond ik persoonlijk een beetje aan de lange kant, maar zolang het het wachten waard is, maakt mij dit niet uit. Er waren wat rare geruchten rond aan het vliegen dat deze tweede episode uitgesteld zou zijn, maar dat was dus niet waar. Raar hoe zoiets tot stand komt, maar het zou natuurlijk kunnen dat de makers bij Dontnod de tijd hebben teruggedraaid om dit te rectificeren. Zou zomaar kunnen. Hier is dan zonder tijdterugdraaitrucjes mijn review van Life is Strange - Episode 2: Out of Time.

onbekend

Same shoot, different day

De episode begint met een nieuwe dag, wat tevens gelijk aantoont dat elke episode bij Life is Strange 'n dag zal behelzen, wat ik een logische, overzichtelijke keuze vind. Dit houdt een mooi overzicht van het gehele tijdverloop van de episodes, wat met al die tijdterugdraaierij wel op prijs wordt gesteld. Het "ik ben een artsy, jonge student"-gevoel zit er gelijk dik in. Onze onzekere jongedame Max ligt op bed: eerst de snoozeknop op je wekker-app indrukken, met moeite toch maar opstaan uit bed, de eerste selfie maken, roddel en achterklap aanhoren onder de douche plus de eerste treiterijen verduren en/of oplossen. Wat is het toch leuk en miserabel tegelijk, dat achttien jaar oud zijn en aan de studie.

Details, the stuff of life

Het valt ook gelijk weer op vanaf de eerste minuut dat alles weer boordevol leuke details zit. Op vrijwel alles kun je bijdehante opmerkingen/gedachtegangen van Max volgen en overal zijn kleine acties die je kunt ondernemen. Alleen een beetje rondsnuffelen en dingetjes bekijken is al heerlijk. Vele opmerkingen van Max, zoals bij de tamponautomaat "No, I am ready to flow", zorgen voor menig glimlach op mijn gelaat. E-mails en websites checken doe je aan de hand van wat Max zelf denkt dat ze moet doen, dus daarmee ben je "along for the ride". Enige waar je invloed over hebt is of ze de mail wel of niet checkt. Deze beperking is begrijpelijk, want als je echt uitgebreid zou kunnen webbrowsen/surfen (ja, oldskool termen hier) kwam je niet meer aan de game zelf toe.

onbekend

Wederom mooi detail: een jongen die Max leuk vindt stuurt allemaal filmsuggesties, deze keer over time travel, welke ik als cinefiel vrijwel allemaal ken. De omschrijvingen kloppen allemaal en de twee films die ik nog niet kende heb ik gelijk even opgeschreven. Mijn best pick uit zijn lijst: Primer. Te weinig mensen kennen dit kleine indiejuweeltje van een film!

Wie de bal kaatst "

Van een paar acties die jij met Max hebt uitgevoerd in episode 1, krijg je al in de eerste tien minuten te zien wat dit aan het aanrichten is, positief en/of negatief. Dit wordt dus gelijk mooi consequent doorgezet in episode 2. Niet alles heeft gelijk grote gevolgen, want te ver het verhaal uiteen laten splitsen zou uiteraard het spel al tegen episode 5 gigantisch maken qua aantal verschillende mogelijke verhaallijnen. Met het terugdraaien van de tijd ga je in deze nieuwe episode nog meer doen, want je gaat je powers laten zien aan Chloe, je oude beste vriendin van vroeger. Qua verhaal draait het nu vooral om de vriendschap tussen Max en Chloe, die uit elkaar waren gegroeid, maar sinds episode 1 (gisteren) weer met elkaar in contact zijn gekomen.

onbekend

Het eindoordeel van Peter Scheffer

De tweede episode van Life is Strange is precies als de eerste, alleen wordt het allemaal weer een tikje spannender qua plot. Verder heeft het dezelfde charme en is alles vol van detail. Enige minpunt is dat lipsync niet zo best is, plus sommige dialogen niet helemaal logisch inhaken op de gemaakte keuzes, maar eerlijk gezegd heb ik mij hier niet echt aan gestoord. Zeker aangezien ik nog nooit een game heb gespeeld zoals dit die dit geheel foutloos wist te doen, vind ik muggenziften op zoiets terwijl de rest zo mooi is uitgewerkt erg onterecht. De speeltijd is overigens ook weer rond de twee à  vier uur, waarbij het eraan ligt hoe rustig je door de game heen speelt. Het is dus weer een mooie verhalende adventure-episode, en ik hoop erg dat ze deze lijn zo weten door te zetten in de komende episodes.

  • Pluspunten
  • Pakkende voortzetting verhaal
  • Heerlijk rustgevend gamen
  • Gevolgen ep. 1 gelijk merkbaar
  • Details, veel details
  • Minpunten
  • Enkele dialoogfoutjes
  • Lipsync zwak
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?