Review: Life is Strange: Episode 1 - Chrysalis Xbox One

Geplaatst: 6 februari 2015 10:00
Aangepast: 24 december 2018 23:02

Over het tumultueuze en zorgelijke leven van een tiener op de middelbare school of op college hebben we al heel wat boeken en films van in deze wereld. Maar hoe zit het met het hippe gamemedium? Maar barweinig! Nee, bij games volg je met bosjes kronieken van stoere legermannen, vampieren, topciminelen, superhelden en geheime agenten. En vervolgens zijn de resterende zweetplekken van de laatste heldendaad nog niet opgedroogd of de volgende rampspoed komt weer met rasse schreden naar de schappen van je favoriete gameleverancier. Maar waar blijven toch de interactieve kronieken van een scholier die net begonnen is met studeren, en het allemaal maar moeilijk heeft met zijn of haar studie? Dames en heren, zoekt u niet langer, hier is Life is Strange!

Verhalenvertellers

Verwacht bij Life is Strange geen actie, maar denk in de lijn van Heavy Rain en Telltale Games. Het gaat dus allemaal om het verhaal, en deze beïnvloed je door keuzes te maken met je hoofdpersoon. Life is Strange heeft binnen het gamegenre een heel originele setting weten te pakken. Verhalende games zijn qua setting en characters dikwijls origineler dan de meer populaire andere genres games. De reden hiervoor heeft dan ook alles te maken met wat telt als populair'. Een game die draait om een goed verhaal en waarbij de gameplay secundair is, zal bij een kleiner publiek in de smaak vallen dan de gemiddelde actiegame. De makers van Dontnod Entertainment hebben goed gekeken naar het succes van Telltale Games binnen een vermeend met uitsterven bedreigd gamegenre, en gedacht: dat kunnen wij ook. Persoonlijk heb ik een vrij hoge dunk van Dontnod, dus mijn reactie was ook gelijk: yes you can!

Knik maar wel

Waarom is mijn dunk voor Dontnod hoog? De enige andere game van Dontnod is namelijk Remember Me, wat naar mijn mening een ontzettend goeie titel is. Het is een uniek bedachte en gecreëerde wereld met een goed uitgewerkt verhaal, en de game zit vol met nieuwe game-elementen, al blijft het in kern een simpele third-person actie-platformer. De makers hebben heel veel gezeur gehad bij het vinden van een uitgever, want de rijke heren uitgevers vonden dat de hoofdpersoon een man moest zijn, en geen vrouw. Dontnod hield voet bij stuk, en weigerde Remember Me aan te passen. Hierin geef ik ze groot gelijk, want wat een onzin. De gamewereld heeft er weer eens een stoer vrouwelijke hoofdpersoon bij, en wat mij betreft mogen er nog vele volgen. Remember Me heeft overigens te weinig verkocht, maar Dontnod wist zijn hoofd boven water te houden door (nee, haha, het is niet niet te knikken') met Kickstarter geld in te zamelen voor Life is Strange. En we beginnen met Episode 1, want het is een game die verdeeld gaat worden over vijf episodes in totaal. Persoonlijk hoeft dat voor mij niet, maar zal om cashflowredenen waarschijnlijk beter werken.

Rare pubers

In Life is Strange speel je de onlangs achttien geworden Max, een onzeker stil meisje die net fotografie is gaan studeren, en een echte liefhebber is van analoge spullen. Daarom is haar fototoestel ook een oude polaroid. Al vrij snel in het begin van de game komt onze studente erachter dat ze de tijd kan terugdraaien tot ongeveer een minuut of tien, wanneer ze impulsief een nooooooooo!-moment heeft als haar vriendin dreigt te sterven. Waarom Max deze kracht heeft gekregen is onduidelijk, al komt het deze eerste episode al gelijk erg goed van pas, want de dag gaat bepaald niet van een leien dakje. Pesterijen, bedreigingen, ruzie met studiegenoten: al deze vrij realistische conflicten voor een student passeren de revue, en gelukkig kun je kijken hoe je wellicht elk probleem het beste kunt oplossen, en op welk moment.

Turn back the time with hands

Je kunt als speler met Max dus de hele tijd eigenlijk bij alles de tijd een stuk terug draaien. Voor iemand zoals ik die nogal de neiging heeft een hele chapter opnieuw te spelen wanneer ik het gevoel heb dat ik de verkeerde conversatie-optie heb gekozen, is dit een soort game optie wish come true. Is dit het enige nuttige wat jij met Max haar rewind-powers kunt doen? Nee, gelukkig hebben de makers hierin wat verder nagedacht. Wanneer je de tijd terugdraait, blijft Max meestal staan op de plek waar je staat, waardoor je eigenlijk min of meer teleporteert. Daarnaast is het ook dat Max haar opgedane kennis ook blijft van een gebeurtenis voordat je deze terugdraait. Zo vraagt een leraar aan het begin iets wat je niet weet en vervolgens vertelt je bitchy medestudent het antwoord. Even de tijd terugdraaien, en voilà , nu weet je het eens even goed te vertellen aan de meester!

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk verklappen over het verhaal en wat er gebeurt in de eerste episode van Life is Strange, al is het nog weinig verhaal tot nu toe. Het is een prachtige, rustige eerste episode waar je in twee à  vier uurtjes doorheen speelt, waarbij het boordevol zit van kleine details (zoals een auto met TWN PKS' als nummerplaat), leuke gesprekken en uitgediepte karakters. Life is Strange laat je echt voelen hoe het is op die leeftijd op school, met gezeik van alles en iedereen om je heen terwijl je niet eens zeker bent over wie je bent en wat je wilt maken van je leven. Het verhaal gaat wel verder dan dat, en heb je echt het idee dat er iets inderdaad Strange is. De komende episodes zullen duidelijk maken hoe surrealistisch de game en diens wereld wellicht nog gaan worden. Deze eerste episode is zijn vijf eurootjes in ieder geval naar mijn mening meer dan waard, en ik hoop dat de volgende episodes ook weer zo vol zitten van pop/nerd-referenties, humor en sfeer.

• Schoolleven mooi getoond
  • Leuke en originele setting
  • Vol met kleine details