Review: Life is Strange: Before the Storm - Episode 2: Brave New World Xbox One

Geplaatst: 24 oktober 2017 10:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:04

We mogen in Life is Strange weer een grote bek opzetten terwijl we ondertussen heel de wereld tegen ons lijken te hebben. De subtitel is Before the Storm, maar reken maar dat er qua emoties in ieder geval geen sprake is van een windstille dag. Episode twee gooit je weer midden in het alles tegenzittende middelbare schoolleventje van Chloe Price. Klinkt saai, maar dat is het allesbehalve. Raar maar waar. Net als het leven.

Brave New Episode

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn review van episode 1: Awake, was ik aangenaam verrast door de hoogstaande kwaliteit van dit kersverse deel. Het is een prequel zonder de speciale gameplayelementen van het origineel, die gemaakt is door een andere studio. Before the Storm zou eigenlijk helemaal niet zo goed kunnen zijn! Episode 2 doet weer een duit in het zakje, en begint gelijk met een vervelende bespreking bij de directeur van de high-school, Principal Wells. Chloe Price en Rachel Amber worden gestraft omdat ze beiden hebben gespijbeld. Het is ook gelijk dat je hier een cruciale beslissing voor je kiezen krijgt: neem jij de schuld op je, of laat je Rachel de schuld op haar nemen? Het zorgt voor een totale shift in hoe de episode voor het grootste gedeelte verloopt.

De Storm van Schudspier

Episode 2: Brave New World begint dus al gelijk sterk, en zet deze trend prachtig voort. De woede en onmacht waar de hoofdpersonen mee kampen, raken me ook echt. Het feit dat de game mij binnen vijf minuten weer deed denken aan mijn gesprekken bij de directeur op de middelbare school, gaf me bijna de rillingen. Het verhaal volgt dit keer vooral Amber's bezigheden waar Chloe tussenin komt te zitten. Zo is er een belangrijk toneelstuk, The Tempest van Shakespeare (geen toevallige keuze uiteraard) en Chloe ontmoet de ouders van Amber. Er zijn een aantal rare dingen bekend van Amber uit de originele Life is Strange, en hier in episode 2 krijg je de eerste hints omtrent hoe dit nu zit. Zo heb ik nog altijd de vraag: Hoe zat nu bijvoorbeeld de relatie met die drugsdealer in elkaar? Waarom ging Amber hier überhaupt mee om?

Life Feels Strange

Het belangrijkste in deze aflevering is nog wel de sterke band die groeit tussen Chloe en Amber. Ze zijn voor elkaar een lichtpuntje in de duisternis. De scene in deze episode dat ze samen 's avonds op straat lopen, is én van de mooiste scenes uit heel de gameserie. Het maakt mij ook vooral treurig, wetende vanuit het origineel hoe het allemaal uiteindelijk loopt. Het leven is niet eerlijk, en dat gaat het ook nooit zijn. Before the Storm doet je dat maar al te goed beseffen, en zelden laat een game dermate veel filosofische vragen in mijzelf opkomen. Gelukkig kun je ter afwisseling met Chloe lekker haar botte, doch grappige, sarcasme overal over horen, zoals bij een schilderij: oh that's a genuine who gives a shit!'. Vergeet ook niet dat je geregeld lekker de boel met permanentstift onder kunt kalken. Fuck the world, yeah!

Hoe goed ik de originele Life is Strange ook vind, Before the Storm weet meer emoties in mij los te maken. Chloe Price heeft met veel dezelfde frustraties en tegenslagen te maken als waarmee ik te dealen had op die leeftijd, en ze is hard op weg mijn favoriete hoofdpersoon ooit te worden. De game laat ook weer in Brave New World heel goed zien hoe mensen zijn: een mix van goed en slecht, met ieder zijn schoonheid en gebreken. Niemand is alleen maar lief of gemeen, iedereen heeft zijn sterktes en zwaktes. Mensen manipuleren elkaar, doen uit liefde juist stomme dingen en iedereen heeft te kampen met zijn eigen demonen. Yep, ook episode 2 doet het weer erg goed. Animaties zijn helaas soms een beetje matig, maar dat drukt de pret en drama gelukkig amper. Ik had het nooit gedacht, maar ik ga Chloe heel erg missen na episode 3.

• Chloe is een geweldig main character
  • Verhaal zet zich sterk voort
  • Sterke cruciale beslissingen