Review: Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves PlayStation 4

Het is alweer meer dan drie maanden geleden dat we hebben kunnen zien hoe het met de Diaz-broertjes Sean en Daniel ging in Life is Strange 2: Episode 4 - Faith. Inmiddels zijn we bij de laatste episode van de serie beland en kunnen we eindelijk zien hoe het avontuur van Sean en Daniel eindigt. Weten de jonge broers hun weg te vinden naar Puerto Lobos, of eindigt hun verhaal ergens anders? Op deze vraag, en meer, krijg je in Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves eindelijk antwoord.

Mexico, het beloofde land

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves begint ongeveer twee maanden na de gebeurtenissen in de vorige episode. Mocht je zijn vergeten waar dat over ging, check dan de review van Life is Strange 2: Episode 4 - Faith die Kees geschreven had om te lezen waar dat ook alweer over ging. In deze laatste episode kunnen we zien hoe de Diaz-broers Haven Point hebben achtergelaten en een tijdje met Karen mee zijn gegaan om een low-profile leventje te leiden in een gemeenschap ver van de beschaafde wereld. Hier kom je ook een interessante cameo tegen uit de eerste Life is Strange-game. Het eerste uur van de episode breng je door in deze gemeenschap en bouwt de game langzaam op naar een climactische finale.

Helaas zit de politie Sean en Daniel nog steeds achterna, wat inhoudt dat ze opnieuw de weg op moeten. De jonge broers slaan voor een laatste keer op de vlucht voor de autoriteiten en vervolgen hun weg naar Mexico. Wat volgt is een kort, maar krachtig avontuur dat het hele verhaal weet af te sluiten. In de laatste twee uurtjes van de game krijg je te zien waar je keuzes in de vorige episodes toe geleid hebben en word je, net zoals in Life is Strange 2: Episode 1 - Roads, geconfronteerd met het racismeprobleem in Amerika dat in die eerste episode een cruciaal onderwerp leek te zijn. Zonder al te veel prijs te geven, kan ik je vertellen dat het avontuur van Sean en Daniel uiteindelijk leidt tot een belangrijke keuze die je moet maken. Deze keuze bepaalt het lot van beide broers en geeft je toegang tot een van de zeven verschillende mogelijke einden.

Opvoeden 101

De zeven verschillende einden die mogelijk zijn, zijn stuk voor stuk het eindresultaat van alle keuzes die je wel of niet hebt gemaakt in de vijf verschillende episodes bij elkaar. Het kan misschien zijn dat je in de vorige episodes het idee had dat de keuzes die je maakte niet echt gevolgen hadden, zoals ook Peter in zijn review van Life is Strange: Episode 3 - Wastelands schreef. Bij veel van dit soort games hebben de keuzes die je maakt een soort actie-reactie effect, waarbij je direct kunt zien welke gevolgen jouw keuzes hebben op het verhaal en de personages. Bij Life is Strange 2 werkt dat toch net een beetje anders. De dingen die Sean doet en Daniel laat doen, hebben namelijk een directe impact op de persoonlijkheid van Daniel. Hiermee kun je de band tussen de broers beïnvloeden, maar ook de moraliteit van de jongere broer Daniel. De band tussen Sean en Daniel en de morele waarden die Daniel uiteindelijk van zijn grote broer heeft meegekregen, bepalen dus welke van de zeven verschillende einden je te zien krijgt.

Je bent dus vanaf de allereerste episode al naar je einde toe aan het werken en dat geeft de keuzes die je maakt, ondanks dat je dit misschien niet direct doorhebt, een grotere impact dan wanneer je keuzes slechts een directe reactie teweegbrengen. Dit houdt echter wel in dat je, wanneer je alle verschillende einden wilt ontdekken, alle vorige episodes opnieuw moet gaan spelen om te kijken op welke momenten je een andere keuze kunt maken. Dit is overigens geen straf, daar Life is Strange 2 een ontzettend goede en vermakelijke game is.

Een happy end?

De laatste episode van Life is Strange 2 is zeker een mooie afsluiter van het verhaal. Welke van de zeven verschillende einden je ook te zien krijgt, het verhaal wordt netjes afgerond en er zijn geen losse eindjes of vragen waar je mee blijft zitten. De manier waarop het verhaal afgerond wordt, had hier en daar echter wel beter gekund. Wanneer je de episode begint in de gemeenschap waar Karen je naartoe heeft gebracht aan het einde van de vorige episode, krijg je ineens te maken met allemaal verschillende personages waar Sean en Daniel al bijna twee maanden lang een band mee hebben opgebouwd, maar die jij zelf nog helemaal niet kent. Wat volgt is een ietwat traag segment waarbij je niet heel erg diepgaande interacties hebt met onbekende personages.

De tweede helft van de episode zit daarentegen vol met actie. Ook zie je waar al jouw keuzes uit de vorige episodes toe hebben geleid en kun je echt goed merken dat Daniel geen klein kind meer is. Ondanks dat het verhaal goed wordt afgesloten zonder losse eindjes, vond ik persoonlijk dat de einden niet zo krachtig zijn als ik had verwacht. Tijdens mijn eerste volledige playthrough van alle episodes kreeg ik het meest "perfecte" einde van de zeven verschillende mogelijkheden, maar zelfs dat einde voelde een beetje leeg en niet helemaal als een echt happy end. Daarnaast zie je ook de andere personages die je tijdens je avontuur hebt ontmoet niet meer terug in de laatste cutscene en dat is wel een beetje jammer.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves is een prachtige afsluiter van een uitstekend avontuur. Hoewel de eerste helft van de episode wat traag aanvoelt, zorgt het tweede deel ervoor dat je weer midden in de actie zit en dezelfde gevoelens uit de eerste episode weer terugkeren. De episode laat duidelijk zien welke impact jouw keuzes in de vorige episodes hebben gehad op Daniel en dat komt uiteindelijk allemaal tezamen in een laatste cruciale beslissing die het lot van de Diaz-broers zal vastleggen. De zeven verschillende einden zorgen ervoor dat je opnieuw naar de game wilt terugkeren om te ontdekken welke subtiele verschillen een bepaalde keuze teweeg kan brengen. Alle verschillende einden ronden het verhaal van Sean en Daniel stuk voor stuk netjes af en zorgen ervoor dat alle losse eindjes aan elkaar worden geknoopt. Een echt happy end voor de broers zit er echter niet tussen.

• Zeven verschillende einden
  • Mooie afronding van het verhaal
  • Prachtige visuals en cutscenes