Review: LEGO Star Wars: The Skywalker Saga - Bouwt voort op succes PlayStation 5

Geplaatst: 10 april 2022 23:00

TT Games blijft maar LEGO-games uitpoepen alsof ze aan de diarree zitten. De stoelgang van de ontwikkelaar lijkt geen moment tot bedaren te komen en dat komt de kwaliteit lang niet altijd ten goede. Talloze franchises zijn ten prooi gevallen aan de bouwdrift van het Britse bedrijf en uitgever Warner Bros. ziet maar wat graag steeds weer nieuwe games verschijnen. Neem bijvoorbeeld Star Wars. Menig gamer is gek op die franchise, dus prima om daar eens een LEGO-game van te maken, maar voor ik kon beginnen aan deze review zijn er al vijf LEGO: Star Wars-games verschenen. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is nummer zes in het rijtje en moet de ultieme LEGO Star Wars-game zijn. Brick me de bek niet open. Ik vloog naar een heelal hier ergens ver vandaan om te zien of de game de verwachtingen waar weet te maken.

Het heelal is best groot

Zoals de titel van de game al verklapt, draait deze game om de complete Skywalker Saga. De game volgt dus het verhaal van de zes originele films en de drie Disney-films. Hoe jij deze drie trilogieën speelt is volledig aan jou. Je kunt vanaf het begin niet willekeurig elke episode spelen, maar wel de eerste epidsode van iedere trilogie. Dus je kunt kiezen om met episode I, episode IV of episode VII te beginnen. Die laatste snap ik niet helemaal, maar je kunt dus in ieder geval de chronologische volgorde aanhouden of de volgorde waarin de films zijn uitgebracht. Het maakt in principe niet zoveel uit. De LEGO-games vertellen het verhaal van de films op hun eigen humoristische wijze, zoals je dat van de LEGO-games eigenlijk wel gewend bent.

De episodes en levels staan in verband met elkaar door een grote hub. Die hub bestaat uit verschillende delen en je kan bijvoorbeeld ook naar andere plekken en planeten reizen. Dit zorgt ervoor dat deze game hub wel erg overweldigend kan aanvoelen. Het zijn namelijk stuk voor stuk erg grote ruimtes met een behoorlijke lading aan collectibles die je allemaal moet zien te vinden. Voor de levels heb je gelukkig een guide die je kunt volgen. Via het menu kun je er ook voor kiezen om zijmissies of collectibles te tracken. Dit is de manier om een beetje overzicht in de overweldigende ruimtes te creëren. In eerste instantie speel je de levels door volgens het verhaal, dus je hebt alleen de personages tot je beschikking die in de films op dat moment ook bij het verhaal horen. Later kun je terugkeren in free play om levels te herspelen en collectibles te verzamelen waar je eerder niet bij kon.

LEGO StaRPG Wars

Vanzelfsprekend zit de game boordevol personages die je gaandeweg kunt vrijspelen. Het zijn er meer dan ooit, want je speelt ook meer episodes dan in voorgaande LEGO Star Wars games. Het zijn er zo'n 350. Best veel dus. De personages zijn daarbij ook onderverdeeld in heel veel verschillende categorieën. Iedere categorie heeft zo zijn eigen specifieke eigenschappen die je nodig hebt om alle objecten in de game te kunnen verzamelen. Een Jedi kan bijvoorbeeld de Force gebruiken, terwijl een villain bijvoorbeeld weer een bom kan gooien om iets te vernietigen. Per categorie kun je je personages ook upgraden. Door speciale Kyber Bricks te verzamelen kun je upgrades unlocken om bijvoorbeeld sneller te rennen of meer health aan je personages toe te kennen. Dit zorgt ervoor dat het verzamelen van de blauwe LEGO-blokjes ook wat urgenter wordt. Al voegt het RPG-element ook niet heel veel toe.

In veel LEGO-games is gekozen om geen voice acting toe te passen en dat is helemaal fijn. LEGO-poppetjes praten over het algemeen niet en de humor van de games zit heb juist vaak in wat je op beeld ziet. Dat laatste is overigens niet anders in LEGO Star Wars: The Skywalker Saga. Hoewel er gekozen is om in deze games wel stemacteurs te gebruiken, zit de humor hem vooral in de beelden. Er komen ontzettend veel scenes uit de films voorbij die voorzien zijn van een hoekige LEGO-knipoog. Hoewel voice acting in LEGO-games mij over het algemeen niet echt heel erg kan bekoren, had ik er in dit geval ook geen problemen mee. Het stond niet in de weg en veel van de stemacteurs benaderen de originele stemmen.

Alle blokjes verzamelen!

Zoals eerder gezegd valt er ontzettend veel te verzamelen en dat kan op het eind soms best een beetje eentonig worden. Het is sterk aan te raden om dit soort games dan ook samen met iemand anders te spelen. LEGO-games lenen zich over het algemeen uitstekend voor een unieke co-op ervaring die je maar in weinig andere games kunt vinden. Doordat je in principe beide je eigen weg kunt, gaat het verzamelen ook nog eens twee keer zo snel. Ook wel fijn. In het verleden werd er nog weleens gekozen voor een soort ronddraaiend co-op beeld dat meebewoog met waar je je in het level bevond. Het werkte, maar het werkte niet optimaal en soms was het daardoor juist verwarrend om je co-op partner terug te vinden. In LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is ervoor gekozen om gewoon ouderwets het beeld doormidden te splijten en twee statische beelden naast elkaar te zetten. Veel overzichtelijker.

Ik had de game voor release al in mijn bezit en had in co-op best wel wat problemen met bevriezende beelden of zwarte schermen waardoor ik de game steeds moest afsluiten en opnieuw moest aanzetten. Dit is ook de reden dat de review iets later online is gekomen, want ik wilde uitvoerig testen of dit probleem is verholpen na de day one patch en dat lijkt gelukt te zijn. Ik heb sinds het installeren van de patch eigenlijk geen problemen meer ondervonden tijdens het spelen in co-op. Zo konden we weer genieten van de strakke gameplay, de heerlijk herkenbare Star Wars-muziek en de humoristische LEGO-touch. LEGO Star War: The Skywalker Saga is de grootste en beste LEGO en misschien ook wel Star Wars-game tot op heden en sowieso een aanrader om te spelen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is precies wat je er van mag verwachten. TT Games heeft wellicht hun beste LEGO-game tot op heden geproduceerd. Het is allemaal groter, beter en mooier. De game speelt heerlijk weg, al is het aan te raden om dit samen met iemand te doen. Dat maakt het spelen van dit soort games namelijk wel een stuk leuker. Soms kan het wat overweldigend aanvoelen, maar als je dan gewoon het verhaal door speelt en dan in free play achter de collectibles aangaat, dan moet het goed komen. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is hoe dan ook een dikke aanrader.

• Humor zit weer goed
  • Beter en groter dan ooit
  • Alle negen episodes
  • Muziek en sound effects on point
  • Verzamelen tot je erbij neer valt
  • Ietwat overweldigend
  • RPG-elementen voegen niet veel toe
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

LEGO

Warner Bros. Games