Review: LEGO Star Wars 2: The Original Trilogy Nintendo DS

Aangepast: 10 januari 2020 21:47

Star Wars en LEGO samen in 'n game is een jongensdroom die werkelijkheid wordt. Na de basisschool veranderen je behoeften. Dan is met LEGO spelen niet meer stoer. Mijn LEGO ligt nu al jaren weggemoffeld op zolder. Iets minder had ik met de Star Wars-franchise. Fans zullen me nu vast veroordelen, maar ik had helemaal niks met dat ruimte- en sciencefictiongedoe. Totdat in 1999 Star Wars Episode 1 verscheen en de hype ook op mij oversloeg. Vele filmmarathon-avonden volgden en inmiddels heb ik alle films gezien.

Succes story?

Na het succes van het eerste deel van LEGO Star Wars, maakte LucasArts bekend met een opvolger te komen; LEGO Star Wars 2: The Original Trilogy. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, hij is beter en leuker dan zijn voorganger.

Hoeveelheid karakters

Net als in de vorige LEGO Star Wars, zitten er in deze game heel veel karakters die je onderweg kunt vrijspelen. Zo heb je in sommige levels maarliefst zes karakters achter je aanlopen, wat soms irritant is maar wel een hoop fun met zich meebrengt. Het leukst is nog wel dat je tijdens het spelen telkens tussen de verschillende karakters kunt switchen, iets wat je ook geregeld zult moeten doen, omdat sommige karakters over een gave beschikken die je verder helpt komen in het spel. Daarnaast kun je een karakter customizen, zodat je jezelf kunt spelen in de game. Dit zorgt voor net iets meer diepgang.

Voertuigen

In vergelijking met het vorige deel, spelen voertuigen nu een veel belangrijkere rol. Het is dan ook erg vermakelijk om te racen met speederbikes in de bossen van Endor of om in de Millennium Falcon aan vliegwedstrijden deel te nemen. Zo zijn er nog veel meer verschillende vliegraces of races waarbij het voertuig een belangrijke rol speelt. Tijdens het racen kom je veel vijanden tegen die je moet zien te verslaan.

Puzzels

Op je pad kom je ook diverse puzzels tegen, die je met behulp van wat geduld en geluk moet zien op te lossen. De puzzels zijn leuk, toegankelijk en bovendien indrukwekkend. Dat Lego Star Wars 2: The Original Trilogy erg toegankelijk is, siert de game en past perfect bij het totaalplaatje. Wanneer je in de afgrond valt word je karakter een stukje teruggeplaatst en verlies je een aantal Studs. Echter zit er wel een kleine bug in deze game, want zodra je in de afgrond valt en je niet goed terug wordt gezet, dan kan het voorkomen dat je telkens weer opnieuw in de afgrond valt. Studs zijn punten die je verzamelt tijdens het spelen. Je hebt ze in drie kleuren: zilver, blauw en goud en alle met een eigen waarde. Met deze Studs kun je de highscore van een vriend of kennis verbeteren.

Een verhaal met emoties?

Het verhaal van de films wordt in deze game bijzonder goed gevolgd en daar wordt dan ook nog eens extra een behoorlijke komische draai aan gegeven. Je moet de humor wel snappen, want er wordt niet gesproken in de game. Het lijkt wel wat op de slapsticks van vroeger. Zo kun je met de lightsaber het hoofd van C-3PO af zwiepen. De karakters zullen hun emoties dus niet met woorden laten blijken maar doormiddel van gezichtuitdrukkingen.

De levels zijn uitgebreid en het verhaal van de game wordt dus goed gevolgd. De LEGO glimt zoals de bouwsteentjes van vroeger, wat een mooi effect geeft. De game duurt aanzienlijk langer dan zijn voorganger, en biedt naast het verhaal vele andere opties om je bezig te houden. Elk uitgespeeld level kun je herbeleven met je eigen karakter. De game kun je maar liefst met vier vrienden tegelijk spelen in een Battle Arena.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Misschien lijkt LEGO Star Wars 2: The Original Trilogy op zijn voorganger, maar dat maakt de game niet minder leuk. De fun factor is sterk aanwezig, en met het maken van je eigen karakter maak je de game helemaal eigen. Er zijn weinig goede Star Wars-videogames verschenen het afgelopen decennium; daarom is deze game voor fans een musthave. Ik vond hem in elk geval erg vermakelijk.

• Volgt het verhaal van de films
  • Top franchise
  • Humor volop aanwezig
  • Speelt simpel weg
  • Kleine bug bij het terugzetten van gesneuvelde karakters
  • Geen online modus
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot LEGO Star Wars 2: The Original Trilogy

LEGO

LucasArts