Review: LEGO Marvel Super Heroes Xbox 360

Geplaatst: 17 november 2013 10:00

Als kleine (game-)jongen was ik qua speelgoed eigenlijk maar gek op twee dingen: Transformers en LEGO. Ik maakte ook altijd grootse bouwwerken waarbij ik vooral probeerde à  la de serie M.A.S.K. (en ook net als Transformers inderdaad) transformerende en uitklapbare voertuigen te creëren. Deze bleven dan net zolang heel tot een vriendje langskwam, want deze subtiele kleuters gingen altijd eens kijken hoe hard dat de auto kon en of het vliegtuigje wel echt kon vliegen. Meestal ging ik dan maar een computerspelletje spelen om mijn verlies te verwerken, en mijn volgende bouwproject te beramen. De makers van de LEGO-games waren denk ik ook zo.

Hard to Le(t)go

De videogames van LEGO leken mij altijd maar stom, totdat ik er eentje daadwerkelijk eens ging spelen omdat een collega er alsmaar over door bleef zaniken. Nu heb ik deze inmiddels oud-collega gelijk moeten geven, want na 'n minuut LEGO Harry Potter werd ik al bijna emotioneel van de schattige grappigheid en authentieke sfeer. Nu mis ik overigens deze oud-collega, want afgelopen paar jaar zijn alle nieuwe collega's enkel van het "ik speel enkel Call of Duty en FIFA, en iets anders weiger ik ook maar te proberen"-kaliber, wat voor verwaarloosbaar korte gamegesprekken zorgt. Maar weer even back on topic: er is nu weer een nieuwe LEGO-game, deze keer in de wondere wereld van Marvel.

Bouwstenen

In een aantal previews las ik een aantal keer gemopper over het feit dat de LEGO-games wel allemaal erg hetzelfde zijn en de grap nu wel klaar is. Een aantal van deze reviewers geven vervolgens aan de nieuwe Call of Duty een 9. Persoonlijk vind ik juist dat wanneer een formule goed werkt, je er niet te veel aan moet veranderen, enkel verder verbeteren. De LEGO-games hebben allemaal de volgende positieve eigenschappen:

- schattig
- makkelijk
- sfeervol
- leuk
- grappig
- verzamelwoede opwekkend

Afbreekpunten

En de volgende negatieve eigenschappen:
- soms klungelige besturing
- niet altijd even duidelijk hoe je verder moet
- je gaat soms onverwacht dood door iets

De negatieve punten zitten er bij alle delen, ook bij LEGO Marvel. Echter heb je er zelden last van, omdat de game geen straf legt op doodgaan en je uiteindelijk altijd hints krijgt. Sinds de LEGO-poppetjes ook allemaal praten, vinden sommige mensen het ook iets minder, zeker omdat bepaalde helden nogal in herhaling vallen met hun opmerkingen. Dat Spider-Man zijn Spider-sense lekker aan het tingelen is hoorden we de eerste 4x al hoor, meneer de LEGO-programmeur. Aan de andere kant is er nu wel meer plotontwikkeling mogelijk, waar ze goed gebruik van hebben gemaakt bij LEGO Marvel, want het is een opzichzelfstaand verhaal.

Hoarders opgelet!

De nieuwe LEGO Marvel-game is de grootste tot nu toe. Je kunt in New York naar vrije lust rondbanjeren met de vrijgespeelde characters van jouw eigen keuze, je hebt erg veel main-quests en side-quests. Er zijn iets van honderd characters vrij te spelen, van Iron Man Mk 1 tot Howard The Duck, dus de verzamelwoede giert weer op volle toeren wanneer je aan het LEGO Marvellen bent. Overal valt wel iets te ontdekken, slopen, verzamelen of te redden, en het is alleen al genieten om als LEGO Iron Man door de stad te vliegen, of om als de Hulk lekker alles te smashen.

Er valt niet veel meer te vertellen verder over LEGO Marvel Super Heroes, want het is gewoon een superleuke game voor jong en oud. Multiplayer werkt overigens ook heel goed, al is het soms wel een beetje desoriënterend. Alleen al de vele Marvel-characters en settings voorbij zien komen in LEGO-vorm is een feest, en aan alles kun je zien dat de makers met zeer veel liefde deze wereld steentje voor steentje hebben opgebouwd. Net als bij LEGO Harry Potter is ook naar mijn mening LEGO Marvel de beste game die er is van deze IP, en dat er nog veel van deze te gekke LEGO-games maar mogen blijven volgen. Ik zeg: het wordt eens hoog tijd voor LEGO Transformers (zolang Michael Bay er zijn met zijn smakeloze wanvisie maar niet bij in de buurt komt).

• LEGO-gamepret ten top
  • Groots en leuk
  • Geweldige Marvel-wereld