Review: LEGO Harry Potter: Jaren 5 - 7 Xbox 360

Het is erg lastig om aan te geven waarom ik zo van Traveller's Tales LEGO-games houd. Ik speelde alle andere uitgebrachte games, zoals Star Wars, Indiana Jones of Harry Potter van de ontwikkelaar en eigenlijk zit er niet echt 'n titel bij die ik niet leuk vind. De mix tussen LEGO en een populaire film is de perfecte mix om kinderen uren lang zoet te laten zijn met deze games, of dit tweede LEGO Harry Potter-deel dat ook weer doet zullen we wel zien.

LEGO Potter

Het tweede deel van LEGO Harry Potter, tevens het laatste deel uit deze serie. De game verteld de laatste drie jaren van de tovenaarsleerling, Harry Potter, maar dan in LEGO-stijl. Je hebt niet echt uitleg van me nodig hoe je deze game moet spelen. Het is kinds eenvoudig allemaal. Logisch, want de game is ook voor kinderen bedoeld.
Het doel is simpelweg vrij rondlopen in een wereld van LEGO en alle hoeken van het scherm afspeuren naar voorwerpen, om uiteindelijk verder te komen in de game. Alles wat van LEGO is kan kapot of verbouwd worden. De game is qua opzet vrij linair, maar het voelt als een soort van open wereld aan. De game ademt LEGO, hierdoor ontstaat er een bijzondere sfeer, die ik nog niet eerder in andere LEGO-games heb ervaren.

LEGO Voldermort

In LEGO Harry Potter: Jaren 5 - 7 is LEGO Voldermort herrezen. De slechterik die de ouders van LEGO Harry heeft omgebracht. Het is aan jou om Engeland te doorkruisen en de zeven LEGO-Horcruxes, die deel uitmaken van de ziel van de duistere heerser. Zoals we gewend zijn van de LEGO-games wordt de game overladen met leuke, en bovendien grappige cut-scenes.

Het verschil

Mocht je het eerste deel hebben gespeeld, dan zul je vast en zeker opmerken dat er een QuickFire-optie aan de game is toegevoegd. Deze optie maakt het mogelijk om te schieten in de game, zonder een specifiek doelwit te hebben. Het verhoogt het tempo in de game enorm, en is 'n van de beste verbetering aan de serie tot nu toe.
Harry Potter wordt ouder en leert nieuwe spreuken bij, dat is in dit avontuur ook te merken. Naast het schieten van water met de spreuk: "Aguamenti", waarmee je branden kunt blussen en planten kunt laten groeien, kan LEGO-Harry de gedachten lezen van mede LEGO-personages met de spreuk: "Legilimens", waarna je precies weet wat er staat te gebeuren.
De voorwerpen die je kunt verplaatsen zijn meestal van een soort paarse gloed voorzien, waardoor je weet dat je er iets mee kunt doen.

Eigenschappen

De game kent meer dan 120 LEGO-personages. Al deze LEGO-personages hebben weer een unieke eigenschap. Zo schiet de 'n met vuur, de ander met water. Kan de 'n tegen de muur aan lopen en de andere weer goed zoeken in boeken. Elk LEGO-personage heeft ook zijn eigen dierenvriend. Deze dierenvriend kun je inzetten om niet te bereiken puzzels op te lossen, bijvoorbeeld door buizen lopen.

Samen

LEGO-games zijn eigenlijk bedoeld om samen te spelen in co-op. De camera is zo ingesteld dat je met zijn tweeën goed kunt bewegen op het scherm, zonder door elkaar in de weg gezeten te worden. De ontwikkelaar heeft hier extra aandacht aan besteed en wordt bij elk LEGO-avontuur een stukje beter. Wanneer je aan het spelen bent, kan een maat van je direct in de game stappen, door zijn controller aan te zetten. Zo kun je zelfs halverwege de game met zijn tweeën verder met het avontuur. Als kind leer je goed samenwerken en daarnaast is het ook nog een uitstekend geschikt om samen met je vader of moeder te spelen. Mocht je iets anders willen dan Call of Duty of Battlefield, dan is LEGO Harry Potter ook gewoon leuk voor jou.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game heeft nauwelijks tot geen puntjes waaraan ik me aan heb gestoord. De game heeft soms lastige stukken, waar je wel even zoet mee bent. De game heeft humor die vooral door kinderen begrepen zal worden, zo speelde ik een scene waarbij ik rondwandelde als een stoel, erg geestig. Deze game is leuk voor ouders en kinderen en werkt daarnaast enorm therapeutisch. Het verhaal van Harry Potter komt goed naar voren, zelfs als je de boeken niet hebt gelezen of de film hebt gezien, snap je het verhaal. Ik kan het weten, want ik ben afgehaakt bij de derde film.

• Humor
  • Beste LEGO-avontuur tot nu toe
  • LEGO is stoer
  • Enorme hoeveelheid LEGO-personages
  • Soms wat druk
  • Hier en daar wat moeilijk voor kinderen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot LEGO Harry Potter: Jaren 5 - 7

LEGO

Warner Bros. Games