Review: Left 4 Dead Xbox 360

Zeven uur 's morgens, zaterdag. Na een lange en drukke week is er niets lekkerder dan wakker worden op je vrije dag. Je bent van plan om nog even lekker te blijven liggen en uit te slapen, maar dan hoor je rare geluiden buiten. Stijf kom je uit je bed gewandeld, je geeuwt nog een keer, en doet de gordijnen van de slaapkamer open. Het zicht dat dan je ogen bereikt is niet bepaald datgene wat je gedacht had te zien. Hordes en hordes zombies kijken met gele ogen bij jou naar binnen. Je bedenkt je geen moment, pakt je shotgun van het nachtkastje en je gaat die mormels eens een lesje leren.

Je voordeur hoef je al niet eens meer open te doen, want zodra je beneden komt sta je in de hal al oog in oog met de afgrijselijke zombies. Op het laatste moment weet je een shotgun te laden en schiet je met 'n enkel schot drie zombies een kopje kleiner. Na enkele schoten later is je huis weer vrij van zombies (tenminste, levende), en ga je buiten verder op onderzoek uit.

Met z'n vieren

Buiten op straat is het ook niet net zo rustig als normaal, want op het pleintje voor je huis zitten ook een paar zombies te wachten op een prooi die naar buiten komt. Zodra ze je hebben gezien rennen ze op je af, maar dit keer ben je voorbereid op wat komen gaat. Met groot gemak schiet je de zombies naar de hel. Opeens hoor je achter je een paar stemmen, die van je buurtgenoten Bill, Zoey en Louis blijken te komen. 'Francis, wat is er allemaal gaande hierbuiten?' vraagt Bill. 'Moet ik dat nu nog aan jou vertellen, Bill, kijk eens op ons pleintje, wat zou er nou aan de hand zijn?' zeg je. Met grote ogen kijkt Bill heen en weer van het pleintje naar jou, en rent meteen naar binnen om terug te komen met zijn twee pistolen, 'n in elke hand. Na een paar minuten staan ook Zoey en Louis buiten met respectievelijk een machinegeweer en een Uzi. 'Let's hunt some zombies!' krijst Louis.

Schieten voor je leven

Mocht het je nog niet helemaal duidelijk zijn: in Left 4 Dead is het de bedoeling om zoveel mogelijk zombies terug te schieten naar waar ze vandaan komen, namelijk de hel. En als je de game (die vier campagnes kent met elk een aantal levels waar je jezelf doorheen moet werken) eenmaal een tijdje gespeeld hebt, merk je dat knallen voor je leven eigenlijk het enige is waar deze game om draait. En dat is o zo vet! Het verhaal ontbreekt totaal, maar dit is totaal geen gemis in de game, omdat je steeds weer bezig bent met het plannen van een tactiek samen met je teamgenoten, over hoe je van het begin naar het einde van het level moet komen.

Heerlijke co-op

Want wat zo leuk is aan de game, is dat je alle missies op elk moment kunt spelen, en dat je dit online in co-op met vier mensen kunt doen (iedereen neemt dan de plaats in van Bill, Zoey, Louis of Francis). Op de wat lagere moeilijkheidsgraden is het nog wel te doen om alleen samen met drie computergestuurde personages door de levels heen te komen. Maar naarmate je dichterbij het Expert-level komt, wordt het moeilijker om heelhuids naar de overkant te komen. Als je het level niet haalt, moet je weer helemaal beginnen vanaf het beginpunt en je kunt je voorstellen dat dit soms knap frustrerend kan zijn. In dat geval is het dus geweldig dat je met drie andere mensen online de strijd tegen de zombies aan kunt gaan. Tactiek is hierbij overigens wel belangrijk, want als je niet als groep maar in je eentje op pad gaat, ben je vrijwel zeker verloren als er weer een horde van zombies jouw kant op komt.

Heal me!

Elk level begint met een bevoorrading, en daar kun je allemaal een health pack meenemen, die eigenlijk onmisbaar is. Op de hoogste moeilijkheidsgraad heb je die namelijk altijd wel 'n of meerdere keren nodig. 'Wat, meerdere keren? Maar hoe kan dat nou als je maar 'n pakket hebt?' Daar komt het team weer om de hoek kijken. Als jij bijvoorbeeld hard een tweede gezondheidsboost nodig hebt, terwijl 'n van je teamgenoten eigenlijk nog wel zonder kan, kan je teamgenoot besluiten om zijn pakket op te offeren voor jouw gezondheid. Gelukkig wordt je niet alleen verzorgd als je online in co-op aan het spelen bent, maar kan de AI ook zien wanneer jij zo'n verzorgingspakket nodig hebt.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Left 4 Dead is een shooter waarbij je niet na hoeft te denken over een verhaal, maar des te meer over de tactiek die je toe gaat passen om met z'n allen heelhuids naar de andere kant van het level te komen, waar je de deur van het savehouse veilig achter je dicht kunt doen. Meer dan ooit heb je in een game belang bij je team. Zonder je team ben je vrijwel kansloos tegen de enorme hordes zombies, die ongetwijfeld een paar keer per level langskomen, bijvoorbeeld als je per ongeluk een 'horde alert' maakt omdat je een autoalarm af laat gaan. Voor de pure shooterfan is het een gemis als je deze game niet hebt gespeeld, maar voor andere mensen is het ook zeker het proberen waard. De intense actie is namelijk voor veel mensen altijd een eis bij een game, en Left 4 Dead heeft dat gewoon in huis. Het is Valve dus weer eens gelukt een puike game af te leveren!

• Intense actie
  • Gewoon lekker knallen
  • Online co-op