Review: Left 4 Dead Pc

Geplaatst: 13 maart 2009 12:00

Je loopt met je drie kompanen door een donkere hal die slechts verlicht wordt door het schijnsel van jullie zaklampen. Overal hangt de allesdoordringende geur van de dood, en liggen lijken te rotten. Lijken die zojuist nog op je af kwamen lopen. Jullie lopen door en komen uit op een straat. Deze staat vol met omgegooide auto's, vrachtwagens en puin. Je leunt vermoeid op een auto, welke spontaan een kakofonie ontketent! Het autoalarm ontlokt een wild geschreeuw uit de omgeving. Overal komen zombies aangerend! Je legt aan, en haalt de trekker herhaaldelijk over. Vandaag krijgen jullie me niet te pakken!

Zombie Apocalypse

In Left 4 Dead is het de bedoeling om al schietend te overleven in een wereld gevuld met levende doden die in vele soorten en maten achter je aanzitten. Je kunt hierbij uit vier karakters kiezen, namelijk Francis de biker, Bill de veteraan, Zoey het verplichte schattige meisje en Louis de kantoormedewerker. Samen moeten jullie een weg zien te banen naar een extractiepunt waar de verwachte redding op je wacht. Deze karakters hebben verder geen voor- of nadelen, het is puur de rol die je speelt in de zombie horror film.

Zombie Horror Film?

De game is opgebouwd uit een vijftal 'films', met de veelzeggende namen als 'No Mercy', een verhaal rond het Mecry ziekenhuis, 'Death Toll', met als setting een klein Amerikaans dorp, 'Dead Air', op het te verwachten vliegveld, en 'Blood Harvest' op het amerikaanse platteland. Daar is recentelijk nog een extra 'film' aan toegevoegd: 'Crash Course', welke een meer industriële setting heeft. Gedurende de 'films' moet je van safehouse naar safehouse vechten om op het uiteindelijke reddingspunt aan te komen, alwaar een zwaar gevecht plaats vindt voor de redding is gearriveerd.
De 'Infected', oftewel zombies, worden bestuurd door de 'Director'. Dit is een ander woord voor de kunstmatige intelligentie die het spelpatroon van de spelers analyseert en daarop reageert met de manier waarop de zombies komen en hoeveel er komen. Ook heeft de 'Director' de optie om extra wapens en munitie weg te leggen op plekken waar hij denkt dat de spelers het nodig gaan hebben.

Cinematografie Zombie

De grafische engine van Left4Dead is de wat oudere Source engine van Valve, bekend van onder andere Counterstrike. Deze engine heeft echter wel een flinke upgrade gehad, en dat is aan de game te zien. De effecten en details zijn zeer redelijk en het korrelige film filter zorgt voor dat fijne b-film gevoel. Wat ook vermeld moet worden is de sfeermuziek. Deze past zich geheel aan op datgene wat gebeurt of wat er zo gaat gebeuren. Net voordat een grote groep zombies wil gaan proberen om je hersenen te verorberen wordt de muziek heel dramatisch en voorspellend. Paniek!

Multizombie

Waar Left 4 Dead uiteindelijk om draait is de multiplayer functionaliteit. Je kunt met tot vier spelers samenspelen om de missies te voltooien. Dit geeft dat heerlijke 'samen tegen de game' gevoel dat coöperatieve games hebben. Ook kun je kiezen om een zogenaamde 'Versus' game te spelen. Hierin kun je tegen anders spelers spelen als een van de vele zombies en proberen om de levenden te doden. Als laatste is er nog een 'Survival' modus waarin je het op mag nemen tegen een oneindige stroom zombies.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Left 4 Dead is een van de meest originele games op dit moment op de markt. De filmsfeer wordt door de filters en muziek op een geloofwaardige manier gebracht en dit doet de game goed. De 'Director' verzorgt de 'oh shit' momenten op een toffe manier en weet het de spelers leuk lastig te maken. De hordes zombies waar je je een weg door moet banen zijn op een toffe manier gebracht en komen natuurlijk over. Samen tegen de zombies vechten is eigenlijk de bestaansreden van Left 4 Dead en de game is een aanrader voor alle fans van zombie films en shooters. BRAINS!

• Zombies slachten!
  • Coöp multiplayer
  • Filmische sfeermuziek