Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Left 4 Dead 2
  • ONTWIKKELAAR Valve Software
  • EERSTE RELEASEDATUM 19 november 2009
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360

review: Left 4 Dead 2 Pc

Na de uitermate korte demo (die ik veel te vaak heb gespeeld), is nu dan eindelijk de volledige versie van Left 4 Dead 2 (L4D2) verkrijgbaar. Ik kon me met de grootste moeite inhouden om die dag niet alleen maar L4D2 te gaan spelen. Na een aantal uren gewijd te hebben aan de intense online zombie shooter ben ik nog lang niet uitgespeeld.

Lastiger

Als je de eerste Left 4 Dead (L4D) niet gespeeld hebt, zal het misschien wat lastig zijn om aan L4D2 te wennen. Nieuwelingen zullen denk ik een beetje "overwhelmed" worden door de hoeveelheid pick-ups en wapens. Naast de wapens die we allemaal gewend zijn, zijn er namelijk een hele zooi extra's bij gekomen. Om er een paar te noemen; alle melee wapens, de granade launcher, Boomer bile (kots in een koker), de defibulator en niet te vergeten explosive en incendiary ammo. Al deze pick-ups zorgen voor veel meer tactische beslissingen in L4D2; neem ik de granade launcher in plaats van mijn assault rifle? Neem ik een medkit of een defibulator? Pipebomb of Boomer bile?

Special Infected

Iedereen die een beetje het nieuws heeft gevolgd rond deze game, weet natuurlijk al lang dat er nieuwe special infected zijn. Naast de Boomer, Smoker, Hunter en Tank, heb je nu ook te maken met de Charger, Spitter en Jockey. Na het spelen met deze special infected komen ze erg vanzelfsprekend over. De Charger en Spitter zorgen er namelijk voor dat er niet meer gecamped kan worden door de survivors. De Charger doet dit door in een rotvaart door de groep te beuken, de Spitter door zuur over grote afstand te tuffen. Erg vervelend als het gebeurt, maar het houdt zeker de vaart in de game. De Jockey is een geval apart, deze kan namelijk enigszins de controle van een survivor overnemen door op zijn hoofd te gaan zitten. Om dit tactisch echt te laten werken, is mij nog niet gelukt.

Vergeet de DLC

Als je, net als ik, best wel teleurgesteld was over de DLC van L4D, kan je nu je hart ophalen: de nieuwe campagnes zijn erg lekker speelbaar. Elk level heeft zijn eigen look en Valve heeft duidelijk zijn best gedaan om de verschillende campagnes unieke gameplay momenten te geven. Zo moet je bijvoorbeeld in de campagne Hard Rain een halve stad doorkruisen om benzine te vinden voor je boot. Na level 3 moet je terugkeren naar dezelfde plaats waar je begon, maar (je raadt het al) nu krijg je een onweersbui op je kop waar je u tegen zegt. Geweldige ervaring om daar doorheen te spelen.

Versus ftw

Met de DLC werd de modus Survival toegevoegd, in L4D2 krijgt de speler nog twee modi voor hun kiezen, namelijk: Scavage en Realism. In het kort is Scavage versus met een missie en Realism een lastigere vorm van de normale campagnes. Leuk voor de afwisseling, maar voor mij draait de game nog steeds om de aloude versus, waarbij je in teams van maximaal vier spelers de levels probeert te doorkruisen, terwijl het andere team de special infected bestuurd. Met de komst van de nieuwe special infected is versus namelijk een stuk uitdagender geworden. Aan een Jockey heb je bijvoorbeeld niets zonder goede back-up, wat teamplay een stuk belangrijker maakt.

HET EINDOORDEEL VAN Henk van der Velden

Voor mij is L4D2 veel beter geworden dan ik had verwacht. De nieuwe special infected zijn erg leuk, al zorgen ze er wel voor dat het teamwork in versus veel belangrijker is geworden. Ook de nieuwe gameplay modi zijn leuk gevonden, maar de core van L4D2 blijft voor mij nog steeds versus. De nieuwe campagnes bieden een grote variatie aan gameplay ervaringen, zien er geweldig uit en zijn zeker niet te kort. Deze game zal voor mij heel wat uren ijzersterke online multiplayer gameplay betekenen, waar het uiteindelijk bij L4D2 allemaal om draait.

• Diverse gameplay
  • Nieuwe special infected
  • Veel nieuwe wapens