Review: Le Tour de France - Season 2014 PlayStation 4

Geplaatst: 3 juli 2014 17:00

Voor liefhebbers van het wielrennen is begin juli een spannende periode, want dan start namelijk de grootste wielerkoers van heel de wereld: Le Tour de France. Hoewel, de "Ronde van Frankrijk" " de laatste jaren start de wedstrijd steeds op een andere plek, behalve in het land waar de ronde naar vernoemd is. Maar goed, dat is natuurlijk maar een klein detail. Waar het echt om gaat, zijn die bijna tweehonderd renners die al zwetend en ploeterend de in totaal 21 etappes proberen uit te rijden, iets dat voor sommigen alleen al het einddoel is. Wij gamers hebben het gelukkig iets makkelijker, want in plaats van ons hele lichaam hoeven we alleen de spieren in onze vingers te trainen. Voor het indrukken van knoppen op de controller, uiteraard. Op die manier wordt fietsen wel heel makkelijk!

Le Tour de France vs. Pro Cycling Manager

Om te beginnen wil ik een mogelijk misverstand de wereld uit helpen. Deze review gaat over de game Le Tour de France - Season 2014 (TDF) van ontwikkelaar Cyanide, en niet over de game Pro Cycling Manager 2014 (PCM) eveneens van die studio. De eerste van de twee komt alleen op de consoles uit, terwijl de tweede alleen op de pc verschijnt. Daarbij is de game voor de pc ook een stuk uitgebreider, aangezien je daar zowat alle wedstrijden van een compleet wielerseizoen kunt rijden, terwijl je het in de consolegame moet doen met alleen de Tour de France. Het is dan ook onbegrijpelijk dat PCM bij de meeste aanbieders voor rond de veertig euro te krijgen is, terwijl TDF zo rond de 45 à  55 euro kost, afhankelijk van de generatie consoles waarvoor je de game aanschaft. Met andere woorden: je betaalt dus meer voor een game die je minder content biedt. De wereld op z'n kop, mag je wel zeggen, als het al niet compleet idioot te noemen is.

Hogere simulatiefactor

Dat TDF minder biedt dan zijn tegenhanger op de pc is dus duidelijk, in ieder gelet op het aantal koersen dat te rijden is. Daarentegen heeft TDF wel een aantal dingen die PCM niet heeft. Of nou ja, eigenlijk maar 'n ding: de hogere simulatiefactor. Selecteer je tijdens de koers een renner uit je team, dan heb je daar de volledige controle over. Je kunt bepalen hoe hard 'ie rijdt door de trigger op je controller meer of minder ver in te drukken, je kunt zelf sturen, je kunt handmatig aanvallen, je kunt in iemands wiel gaan rijden om gebruik te maken van de slipstream enzovoorts. Dat is anders dan bij PCM, waar je wel dezelfde soort opdrachten aan een renner kunt geven, maar de renners niet zelf handmatig bestuurt. Het is allemaal wat interactiever, om het maar op die manier te zeggen. Helaas is dat wat mij betreft het enige positieve puntje van TDF ten opzichte van PCM, want voor de rest valt TDF flink tegen, zeker in vergelijking met PCM, een vergelijking die natuurlijk onvermijdelijk is.

De vijf punten

Wat zit er bijvoorbeeld niet in TDF dat er eigenlijk wel in had moeten zitten, gezien de mogelijkheden van de huidige consoles? Nou, houd je vast " Punt 1: er is geen pauzeknop waarmee je de wedstrijd op elk moment stil kunt zetten om de situatie rustig te overzien. Wil je een pauze inlassen, dan kan dat alleen door het menu te openen, maar dan verlies je natuurlijk het overzicht van de race en je renners. Punt 2: je kunt de wedstrijd niet versnellen. Ok', je kunt in het menu kiezen voor de optie 'doorspoelen', maar je ziet dan alleen maar een menuutje met wat informatie over de koers, in plaats van een versnelde live-weergave van de koers waarbij je de renners kunt blijven zien, zoals op de pc. Weer verlies je daardoor het overzicht, en voor een simulatiegame als deze is dat toch vrij essentieel. Punt 3: de renner die je geselecteerd hebt, kun je geen automatische opdrachten geven. Je moet hiervoor eerst naar een andere renner switchen, om vervolgens vanuit daar je eerder geselecteerde renner te vertellen wat 'ie moet doen. Nogal omslachtig, natuurlijk, en zeker niet de manier waarop je de game zou willen spelen. Punt 4: renners vallen om de haverklap aan, alleen maar om hun positie in het peloton te behouden, ook in het begin van de wedstrijd als er rustig wordt gereden en voor demarrages dus geen enkele noodzaak is. Punt 5: het wisselen tussen renners duurt een paar seconden, terwijl dit op de pc-versie gewoon meteen gebeurt. Daarnaast zit er ook een apart schermpje tussen het wisselen van de ene naar de andere renner, waardoor je eerst nog een keer op een knop moet drukken om verder te gaan met het spel.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Dat zijn zo al vijf punten waarop TDF (veel) minder goed is dan z'n tegenhanger PCM. Gezien de mogelijkheden van de huidige consoles (zowel current- als next-gen) is dat onbegrijpelijk. Met TDF levert Cyanide dan ook een product af dat ver achter ligt op PCM, waardoor de keuze voor 'n van beide games al snel gemaakt is - zeker ook gezien het al eerder genoemde prijsverschil in het voordeel van PCM. Cyanide slaat de plank dus behoorlijk mis, en dat is zonde, want de potentie om een goede wielersimulatie neer te zetten is er zeker, dat heeft PCM voor de pc in het verleden al wel laten zien. Benut wordt die kans echter niet.

Teleurstellend
  • Handmatige controle renners
  • Geen pauzeknop