Review: L.A. Noire Xbox 360

Geplaatst: 31 mei 2011 15:00

Al die jaren heb ik ervan gedroomd: een carrière bij de politie in Los Angeles. De oorlog is over en dat geweld in Japan hoef ik niet nog eens mee te maken. Hoewel die oorlog waarschijnlijk het ergste is wat ik ooit heb meegemaakt, stap ik met knikkende knieën het politiebureau van de LAPD binnen, afwachtend op wat komen gaat. Vandaag is de eerste keer dat ik mezelf kan bewijzen, in mijn eerste moordzaak.

Crime Scene Investigation

In het kantoor van mijn afdeling hoor ik waar de zaak over gaat. Er schijnt een vrouw vermoord te zijn, de reden voor de moord zijn nog niet bekend. Hoog tijd dus om met mijn collega het plaats delict te bezoeken, om te kijken of we daar wat wijzer kunnen worden. Eenmaal aangekomen op de plek van het ongeval blijkt het dat de vrouw aan haar verwondingen in overleden. In haar binnenzak vind ik een paspoort met naam en adres. De lijkschouwer weet zelf op dat moment nog niet veel te vertellen, maar een autopsie moet meer uitwijzen. Misschien is het adres van het slachtoffer een goede plek om verder te gaan met het onderzoek. Ik schrijf de laatste bevindingen nog even op in mijn notitieboek en stap in de auto, op weg naar het onderkomen van de vrouw.

Verder onderzoek

Het slachtoffer blijkt in een enorme villa te wonen. Op mijn geklop op de deur krijg ik geen antwoord, dus er zit niets anders op dan de deur in te trappen en het huis te onderzoeken. Tijdens de zoektocht kom ik weer een aantal aanwijzingen tegen, zoals een foto waarop de echtgenoot van het slachtoffer te zien is. Aan de achterkant van diezelfde foto staat een kleine tekst en een adres. Dat zou zo maar eens het adres van de echtgenoot kunnen zijn. En dan is er nog iets dat opvalt: in de badkamer vindt ik een stalen pijp, besmeurd met bloed en een handdoek die door de rode kleur ook betrokken lijkt te zijn bij deze zaak. Is het dan de echtgenoot die voor deze moordpartij verantwoordelijk is?

This is L.A. Noire

Ok', de zaak die ik net beschreef zit niet verwerkt in de game, maar het is wel een goed voorbeeld van wat je te wachten staat met dit pareltje, ontwikkeld door Team Bondi en uitgegeven door het bekende Rockstar. L.A. Noire zet een totaal nieuwe ervaring op de kaart. Want zeg nou zelf, games waarin jij detective speelt en (moord)zaken tot een goed einde probeert te brengen hebben we in het verleden nou niet echt veel gezien. Verwacht geen Grand Theft Auto met een compleet open wereld, veel shootouts en heftige actie, maar een game met een echt goed verhaal en zaken die veel onderzoek vereisen om ze op te lossen.

Ondervragingen

Zoals je misschien al weet, speelt het ondervragen van mogelijke verdachten en getuigen een grote rol in L.A. Noire. Door middel van een nieuwe techniek (alle scènes zijn gespeeld door echte acteurs) zijn de gezichtsuitdrukkingen bijna niet meer van echt te onderscheiden en dat is maar goed ook, want juist op basis van vertrekkingen in iemands gezicht moet je bepalen of iemand wel de waarheid spreekt. Anders bewegingen, zoals wegkijken of krabben kunnen ook op een leugen duiden. Na elke uitspraak van een verdachte heb je de mogelijkheid om hem te geloven, zijn praatjes in twijfel te trekken of hem confronteren met zijn leugen op basis van bewijsmateriaal dat je al eerder hebt gevonden.

Eentonig?

Nadat ik een paar zaken had opgelost en weer aan de slag moest met een nieuwe zaak die begon op de plaats van het delict, had ik even het gevoel dat het een beetje eentonig werd. Gelukkig heb ik dat gevoel daarna niet meer gehad, want achteraf kan ik zeggen dat er genoeg variatie in de zaken zit. Hierdoor blijft het boeiend om steeds weer een nieuw onderzoek te starten. Ook het bepalen of iemand de waarheid spreekt wordt steeds iets moeilijker, zodat je echt moet gaan kijken naar bepaald bewijsmateriaal om de uitspraak van een verdachte te controleren.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Met L.A. Noire levert Rockstar een heel nieuwe game af in een genre dat we tot nu toe nog niet echt hebben ontdekt in andere games. Rustige gedeeltes waarin je werkt aan een bepaalde zaak worden afgewisseld door shootouts, waardoor de game goed in balans blijft. Ook de nieuwe techniek, waarmee gezichtsuitdrukkingen levensecht op je scherm worden getoverd, is een geweldige toevoeging en natuurlijk ook wel nodig om goede conclusies te trekken uit ondervragingen. L.A. Noire maakt wat mij betreft een grote kans om de beste game van dit jaar te worden, al was het alleen al omdat Rockstar in samenwerking met Team Bondi weer een enorme stap omhoog heeft genomen. De lat ligt weer een stukje hoger en ik ben benieuwd wie dit op korte termijn nog gaat overtreffen.

• Goed verhaal
  • Levensechte gezichtsuitdrukkingen
  • Aansprekende personages