Review: Knockout City - Geen directe knockout PlayStation 4

Geplaatst: 26 mei 2021 10:00

Het kan niet anders dan dat je ooit in je leven een trefbal in het gezicht hebt gekregen. Op de basisschool was het altijd al mijn favoriete gymles en Electronic Arts grijpt dat jeugdsentiment dan ook met beide handen aan en tovert het om in een ware titanenstrijd. Knockout City draait namelijk volledig om één ding; gooi een trefbal zo hard mogelijk in het gezicht van de tegenstander. Voor mij is dat reden genoeg om de bal aan het rollen te krijgen. Is Knockout City echter een voltreffer? Of loopt de bal met een sisser leeg?

Dodge die bal

Knockout City plaatst je in trefbal walhalla; Brawlcity, waar dodgeball – of beter gezegd; dodgebrawl - de absolute nummer één sport van het volk is. De game kent een kleurig graphic design waarbij felle neon tinten de boventoon voeren. Sowieso lijkt Knockout City rechtstreeks uit de jaren ’60 te komen. De vetkuiven, dikke muscle cars en leren jasjes zijn namelijk in overvloed aanwezig. De game kent een voldoende aantal arena’s waarin teams van drie het tegen elkaar uitvechten. Dit doe je door de ballen op de tegenstander af te vuren. Dit kan echter op meerdere manieren. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld om je as te draaien in de lucht waardoor je spin aan de bal geeft. Daarbij is het mogelijk om te pump faken of om te lobben. Uiteraard is de bal ook te vangen door de tegenstander, die hem dan met wat extra snelheid retour kan zenden. Kortom, tactiek zat.

Goed, we spelen dus in de basis met een team van drie tegen een ander team van drie. Hierbij is samenwerking zeker mogelijk. De trefbalspelers zijn namelijk behoorlijk behendig en beschikken over een vlieger om soepel door de lucht te manoeuvreren. Ook is het mogelijk om jezelf op te rollen tot een bal zodat een medespeler jou kan gooien wanneer er even geen bal beschikbaar is. Charged de medespeler de aanval lang genoeg, dan beschik je over een ultra overpowered (hier moet serieus nog wat balancing overheen) aanval die een grote shockwave veroorzaakt. Daarnaast zijn er ook nog eens speciale ballen in het spel die de game net wat meer inhoud moeten geven. Zo is er een sniper bal die je extreem hard vanaf een afstand kunt gooien of de cage ball die de getroffen speler in balvorm dwingt. Deze ballen zijn lang niet allemaal even leuk, maar ze brengen in ieder geval wat variatie aan in de gameplay.

Is dit alles?

Ik zie veel streams, meningen en posts op het internet verschijnen waarbij Knockout City in een zeer positief daglicht wordt gezet. Ergens begrijpelijk, maar ik denk dat we even moeten relativeren met z’n allen. Knockout City is namelijk verre van perfect. Wellicht komt het door de tiendaagse trial die nu beschikbaar is, maar Knockout City beschikt voor een betaalde game eigenlijk over te weinig content. Zo zijn er in feite slechts vijf verschillende modi beschikbaar op het moment van schrijven. Je hebt de standaard 3v3, een 1v1, een partymodus waarin enkel speciale ballen beschikbaar zijn en een eigen take op kill confirmed. Inmiddels is er ook een nieuwe modus bijgekomen, waarbij er een mogelijkheid voor 4v4 is. Hierbij zijn er echter geen ballen in het spel waardoor je genoodzaakt bent om medespelers te gooien. De resterende modus komt in de vorm van League Play, wat dus in essentie gewoon een 3v3 is met een ranking systeem. Daarbij is de default spelerslobby van slechts zes spelers veel te klein. Er zijn momenten van chaos, maar drie spelers is gewoon net te weinig voor een team waarbij de movement speed eigenlijk vrij laag ligt.

Begrijp mij niet verkeerd, de gameplayloop an sich is eigenlijk best vermakelijk. Knockout City is competitief, bevat een hoog fun gehalte en is het leukst met een paar bekenden in het team. Momenteel is de game gratis speelbaar, lobby’s zitten dus lekker vol en de algemene consensus is dat de inhoud voor een gratis game eigenlijk best goed is. Knockout City is echter geen gratis game, na tien dagen vervalt namelijk de proefversie en dien je de game gewoon aan te schaffen voor een paar tientjes. Ja, er zitten veel cosmetische unlockables in, maar heel veel zit achter een soort gratis season pass – die na verloop van tijd vast en zeker een betaalde versie krijgt -, de rest van de cosmetische premium items dien je aan te schaffen met een bepaalde currency die veel zeldzamer is. Of nouja, of het echt zeldzamer is weet ik niet, want je kunt ze namelijk ook met real life cash kopen. Deze game smeekt haast om gratis te zijn en dat het verdienmodel moet berusten op micro transacties, maar dat doet het niet en dus moeten we de game ook niet zo beoordelen.

Knockout City is een prima game waarbij voornamelijk de mechanics goed in elkaar zitten. Qua grafische vormgeving is het een hit or miss, maar dat hangt puur aan je eigen smaak. Ik vind in ieder geval dat de vormgeving van de personages zelf, brandstof voor nachtmerries is, maar ieder zo zijn eigen mening. De trend die ik een beetje op het internet zie, is dat de game wordt behandeld als een free-to-play game. Wat dat betreft is het zeker een leuke game en absoluut een installatie waard. Na tien dagen vervalt echter het gratis aspect en dien je de game gewoon te kopen. De vraag is dan; is het direct twintig euro waard? Nee, wat mij betreft niet. Knockout City is zo’n game die het moet hebben van volle lobby’s en een betrokken community. Die lobby’s zijn nu nog vol, maar wat gebeurt er na tien dagen? Dat weten we helaas nog niet dus daar kan ik nog niets over zeggen. Dit is puur zo’n game die Apex Legends en Rocket League achterna zou moeten gaan, qua gameplay en monetisationstructuur lijken tonen de games namelijk zeer veel overeenkomsten. De basis moet free-to-play zijn en wil je al die extra dingen, dan betaal je toch gewoon een beetje. Knockout City bevat voldoende afwisseling in de arena’s en de gameplayloop is ook zeker vermakelijk, maar toch heb ik het gevoel dat er iets ontbreekt om echt een blijvertje te zijn.

• Trefballen is altijd leuk
  • Prima game met vrienden
  • Arena's zijn goed ontworpen