Review: Knights Contract Xbox 360

Wat hebben de zeventiende eeuw, heksen, de zwarte plaag, alternatieve dimensies, beulen en Raponsje met elkaar gemeen? Volgens de matig belezen, maar wel zeer lijpe Japanners nogal veel, want het zit allemaal in 'n game gekwakt genaamd Knights Contract. Accurate geschiedenis en realisme dus maar meteen uit (of door) het raam. Of het de game ten goede komt" Laten we het hopen.

Heksebrij

Voor de zogeheten habbekrats kwam ik in bezit van deze game. Erg veel positiefs had ik er niet over gelezen, maar toch sprak Knights Contract mij wel aan. Degenen die de CG promofilmpjes gezien hebben, snappen misschien waarom. Daarin maakt een groep monster-heksen midden in de nacht een dorpje onveilig en krijg je als kijker onder andere op creatieve wijze te zien hoeveel bloed een meisje van 6 al wel niet in haar lichaam heeft zitten. Wat ik verder aan gameplay had gezien deed mij veel denken aan God Of War, en al enige tijd had ik weer echt eens zin in een game in die stijl.

Immort-de-lul

In Knights Contract speel je een "knight" (die zag je niet aankomen ha!) genaamd Heinrich, die vroeger een beul was en vele heksen een kopje kleiner heeft gemaakt op het schavot. Bij de laatste heks genaamd Gretchen kreeg hij een vloek over zich heen die hem onsterfelijk maakte. Nu maakt hij in het begin van de game met Gretchen een deal dat als hij haar helpt haar gemene concullega heksen te verslaan, ze zijn vloek zal opheffen. Je moet er dus wel voor zorgen dat zij in leven blijft.

Babyshitting

Gewoonlijk houd ik niet van games die je opzadelen met een zwak bijpersonage die jij in leven moet proberen te houden. Zeker met de dikwijls matige AI kan dit de game genadeloos irritant maken. De trauma's die ik opgelopen heb bij onder andere Goldeneye waarbij jouw vrouwelijke kompaan keer op keer recht voor jouw vizier rent waardoor meneer Bond haar weer een prachtig (welverdiend) nekschot geeft, waardig voor een Darwin Award, ben ik nog altijd niet helemaal te boven. Ico maakte een hoop goed, dat dan weer wel. Bij Knights Contract is Gretchen overigens alles behalve een blok aan je been, want de magische attacks die zij op de vijand kan loslaten zijn (in tegenstelling tot haar figuurtje) behoorlijk bruut. Maar af en toe haalt ze helaas toch een suïcidale actie uit, al valt het erg mee.

De Ridder en de Goedkope Dood

Het mooie van Knights Contract is dat vrijwel alle levels als een soort (door bloed) rode loper jou naar datgene leiden waar het om gaat: de grote monster-heks-baas. Nadeel is helaas wel dat de balans qua gameplay niet helemaal goed is. Het ene moment wals je zo door een stuk heen, en de andere keer neigt het zowat naar Demon's Souls qua moeilijkheid. Cheap deaths, zoals bijvoorbeeld bazen die je wanneer ze eindelijk bijna dood zijn jouw lieftallige Gretchen in 'n klap onthoofden, komen geregeld voor. In alle gevallen wist ik het zelf echter op te lossen door mijn tactiek aan te passen, en mijn doorzettingsvermogen weer eens te testen.

Met Knights Contract is vanalles mis, maar toch heb ik er van genoten. Je merkt dat Japanse games nog altijd achterlopen met veel dingen. Zoals ouderwetse onnodige cutscènes met enkel gepraat en andere vreemde gamedesign keuzes. Zo kakt de game in het midden ineens in en heb je een hele tijd geen bazen. Dat is niet erg, maar komt vreemd over. En dan zitten er ook nog bij iedere baas op het eind Quick Time Events from Hell, waarbij je supersnel moet zijn en als je het niet haalt de baas gedeeltelijk opnieuw moet doen. Maar toch vind ik Knights Contract een hele vette game. Waarom? De gameplay is voor 90% echt geweldig, met hele vette upgradeable aanvallen en finishing moves om Gretchens billen, ehh de tiete" Vingers!, bij af te likken. Dan heb je ook nog keivette, brute bazen en een raar Gothisch sfeertje en het is naar mijn mening feest. So what dat niet alles AAA is, en dat er wat cheap deaths in zitten. Knights Contract is een game die je gewoon moet proberen als je van God Of War-stijl games houdt, en de zure appel bovenop de heerlijke taart moet je maar gewoon doorheen bijten.

• Supervette eindbaas gevechten
  • Knokt er bruut op los
  • Vet verhaal en setting