Review: Knight Squad 2 - Hersenen uit en plezier trappen Xbox One

Geplaatst: 13 april 2021 15:00

Het jaar was 2015 en Microsoft kondigde haar nieuwe line-up van Xbox Games with Gold aan voor de maand november. Daartussen zat een klein, nietszeggend gamepje genaamd Knight Squad. Ik was toevallig me stierlijk aan het vervelen in die periode en dacht: fuck it. Laten we eens even kijken wat er in deze game te beleven valt. Een hoopje ridders die het tegen elkaar opnemen in de bizarste game modi. We springen terug naar het jaar 2021. Deze simpele indiegame heeft het voor elkaar gekregen meer dan 1,8 miljoen spelers aan te trekken. Iets in de simpelheid van Knight Squad werkt, waardoor het vermakelijk was om te spelen. De hamvraag is nu natuurlijk, hoe brengt Knight Squad 2 het ervan af?

Ridder Rambo

Het is relatief lastig om wat interessants te zeggen over Knight Squad 2. Dit komt doordat de game qua mechanics simpel is. Je kiest je game modi, je favoriete kleur ridder en pakt de wapens op die je vindt op het slagveld. Er verschuilt echter schoonheid in simpliciteit, iets waar Knight Squad 2 zeker van profiteert. De game is dankzij de eenvoudige basis erg makkelijk om op te pakken. Je kunt iemand die nog nooit een game heeft gespeeld deze game laten oppakken zonder al te veel problemen. Het charmante low-budget uiterlijk van de game doet mij nostalgisch voelen naar de betere partygames van vroeger. Waarin Knight Squad eruit zag als iets wat je kunt vinden op speeleiland.nl, ziet Knight Squad 2 er iets professioneler uit. Het heeft boterzachte beelden en oogt wat aandoenlijk. Het heeft af en toe wel de neiging om tijdens de hectische momenten in combat wat te veel grafisch effecten te tonen, waardoor het moeilijk wordt om te zien wat er aan de hand is.

De combat is vanouds vermakelijk. Ik zeg vanouds, want het voelt als een retrogame. Dit komt doordat de basis erg simpel is. Dit is tegelijkertijd iets goed en iets slechts. Aan de ene kant is het niet bepaald heel interessant om het uren lang te spelen. Aan de andere kant is het makkelijk op te pakken en kun je snel plezier vinden in de simpliciteit. Je pakt wapens van het slagveld op en als je meerdere keren hetzelfde wapen oppakt, dan krijg je een geüpgradede versie daarvan. Het was altijd leuk om te ontdekken hoe wapens veranderen. Zo wordt de boemerang een grote fidget-spinner, schiet de pijl en boog drie pijlen tegelijk en krijgt de rocket launcher een hittezoekende raket, ook wel bekend als de "fuck you, ik win" strategie.

Spelers die de eerste Knight Squad-game gespeeld hebben, zullen zich daarom ook snel thuisvoelen. Er is echter één element dat toegevoegd is en dat is het bloksysteem. Ik kon mij hier niet in vinden. Onderdeel van de charme van Knight Squad was de snelle en chaotische actie. Op het moment dat je deze op stop kan zetten door damage te absorberen, haal je direct de angel uit het tempo. Gelukkig kun je deze optie gewoon uitzetten, dus het is niet iets waar je per se mee hoeft te dealen. De opties die gebonden zijn aan game modi zijn er volop. Iets waar we het zo meteen over gaan hebben, maar eerst kijken we eventjes naar het aanbod aan mini-games die Knight Squad 2 biedt aan de speler. Een grote en diverse selectie aan deze game modi zorgen ervoor dat er veel te beleven valt, ondanks dat de structuur altijd simpel blijft.

Vrijheid van keuze als hoofdrolspeler

Iets waar Knight Squad 2 echt in uitblinkt, is het feit dat ze de speler overspoelen met opties. Je kunt natuurlijk kiezen op welke maps je wilt spelen en wat je starterswapen wordt. Je kunt echter ook instellen welke wapens op de map verschijnen, hoe vaak ze gespawned worden, wat de kracht is van de items, etc. Zo hebben wij kunnen racen op unicorns, een groot battle royale-toernooi kunnen houden met onbekende wapens, voetbal met bokshandschoenen en de lijst met opties gaat maar door en door. Gepaard met alle nieuwe ridders en hun persoonlijke zwaarden die je kunt unlocken voelt Knight Squad 2 echt aan als een sequel die de speler meer wil geven. Meer chaotische actie, met de gekste regels die je maar kunt verzinnen.

Tijdens onze Gameliner live-stream van Knight Squad 2 hebben we een waar crossplay feest gehouden. Drie Nintendo Switch-consoles, twee Xbox One-consoles, twee pc's en één Xbox Series X. Hoe ging dat? Wisselend, maar over het algemeen goed. Om crossplay te zien werken vanaf day one, is een frisse wind en iets wat ik wel wil applaudisseren. Om te zien dat een erg kleine studio dit voor elkaar krijgt, is tof en ik hoop dat het ook steeds meer de norm wordt. Dit wil echter niet zeggen dat het vlekkeloos ging. Connecties werden in de wat langere games wat instabieler, wat zorgde voor visuele glitches. Ik kon bijvoorbeeld bij sommige spelers de projectielen niet meer zien van specifieke wapens, wat zorgde voor wat onverwachtse overlijdpartijtjes.

1 1 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Knight Squad 2 is een gezellige partygame die nu beschikbaar is op de markt. Natuurlijk is de gameplay niet erg diepgaand en is de game eigenlijk niet echt aan te raden om in je eentje te spelen. Maar welke partygame is dat wel. Wat Knight Squad 2 goed doet, is eigenlijk alles wat je wilt van het genre. Het is chaotisch en met een groep vrienden is het lachen geblazen. Knight Squad 2 biedt de speler veel opties om de ervaring te schapen. Knight Squad 2 is vooral meer van hetzelfde en de toevoegingen in gameplay, zoals het blokken, zijn eerder een obstakel dat juist het tempo uit de gameplay-loop halen. Ik wil Knight Squad 2 een hoger cijfer geven puur door de fun factor, maar uiteindelijk is er niet veel diepgang aanwezig. Als je echter een leuke partygame wilt, waarin jij alle regels mag bepalen voor je kameraden, dan is Knight Squad 2 een uitstekende keuze.

• Crossplay werkt...
  • Charmante presentatie
  • Meer mini-games
  • Meer ridders
  • Meer opties
  • Makkelijk om op te pakken
  • ...maar niet optimaal
  • Geen uitdagende gameplay
  • Niet echt leuk in je eentje
  • Soms visueel rommelig
  • Blokken voegt niet zo veel toe
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Knight Squad 2

-

Chainsawesome Games