Review: KNACK PlayStation 4

Bij een nieuwe console hoort een shooter, een racegame, een sportgame en natuurlijk ook een familiegame. KNACK moet de familiegame zijn voor de PlayStation 4. Deze game is bedacht door Mark Cerny, die ook al heeft gewerkt aan de Crash Bandicoot-, Spyro- en Ratchet and Clank-games. Dat schept hoge verwachtingen voor KNACK, maar kan het die verwachtingen waarmaken?

Knack to the rescue

In KNACK worden verschillende dorpjes bestormt door de goblins. De bewoners zijn hier uiteraard niet blij mee, en komen bijeen om te bedenken wat ze er tegen kunnen doen. Doctor Vargas komt met de oplossing: Knack. Dit wezen is opgebouwd uit relieken en kan dus groter worden wanneer hij meer relieken in zijn lichaam stopt. Knack zal samen met Doctor Vargas, Lucas en Ryder de strijd tegen de goblins aangaan.

Beuk, beuk, beuk "

KNACK is een beat 'em up, wat inhoudt dat je met Knack iedereen neerslaat die in je weg loopt. Veel vrijheid heb je hierbij niet, aangezien je een vast pad moet volgen. Ook de combat bevat weinig variatie. Eigenlijk is er maar 'n combo in de game, en dat is drie keer op vierkantje drukken. Nu is er de mogelijkheid om drie verschillende supermoves te doen, maar daarvoor heb je Sunstones nodig, en die zijn schaars. Hierdoor wordt de combat behoorlijk eentonig.

In de game kan je relieken verzamelen om Knack groter en sterker te maken. Later in de game kan je ook andere voorwerpen gebruiken om Knack groter te maken, zoals ijs. Nu had ik verwacht dat dit nieuwe moves met zich mee zou brengen, maar dat is niet het geval. Je kunt precies hetzelfde, alleen raak je je levens kwijt als je in de zon loopt.

Naast aanvallen kan Knack uiteraard ook verdedigen. Met behulp van de rechterstick kan je aanvallen van je vijanden ontwijken, net zoals bij bijvoorbeeld God of War. Dit heeft echter 'n groot nadeel, want na het ontwijken sta je heel even stil en kan je worden geraakt. Daarnaast is bijna alles te ontwijken met springen of door gewoon opzij te lopen, dus hoef je de rechterstick bijna niet te gebruiken.

De dood zit in een klein hoekje

KNACK oogt misschien als een game voor de wat jongere gamers, maar qua moeilijkheidsniveau zou je dat niet zeggen. De game is namelijk behoorlijk pittig. Zelfs op normal kan je binnen twee klappen en soms zelfs 'n klap doodgaan. Nu houd ik wel van een uitdaging, maar ik denk dat jongere gamers dit te moeilijk zouden vinden. Ik raakte zelfs al af en toe gefrustreerd, maar dat kwam vooral door het checkpointsysteem. De checkpoints zitten namelijk vaak veel te ver uit elkaar, waardoor je grote stukken meerdere keren opnieuw moet spelen.

Herhaling

Ik heb al gemeld dat het vechten in de game erg eentonig is, maar ook in de rest van de game is weinig variatie te vinden. Elk level komt erop neer dat je alle vijanden doodmaakt, waardoor er een deur open zal gaan en je bij het volgende groepje vijanden terechtkomt. Dit doe je de hele game lang. Er is nergens een puzzel of wat dan ook te bekennen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

KNACK is een game waar je je eventjes mee kan vermaken, maar al snel begint het te eentonig te worden. Een beat 'em up met maar 'n combo geeft niet echt afwisseling tijdens de gevechten. Je bent de hele game lang constant hetzelfde aan het doen. Daarnaast heb ik mijn twijfels of jongere gamers het moeilijkheidsniveau in de game kunnen waarderen, aangezien het behoorlijk pittig is. Wel is het fijn dat je de game lokaal met zijn tweeën kunt spelen, want op dit moment zijn er weinig PlayStation 4-games waar dit mogelijk is. Het is alleen jammer dat je de game waarschijnlijk alsnog snel weglegt vanwege de eentonigheid.

• Eventjes leuk
  • Lokaal co-op
  • Behoorlijk eentonig