Review: Kirby's Dream Course Nintendo 3DS

Geplaatst: 20 juni 2016 14:00

Ik heb recentelijk al een Kirby-game mogen reviewen, dus toen ik nóg een keer aan de slag mocht met het lieve, roze bolletje was ik erg enthousiast. De naam Kirby's Dream Course deed mij denken aan een leuke, uitgebreide, platformer. Best jammer dat je er vervolgens achter komt dat het een potje golfen wordt met Kirby als bal. Deze klassieker is in 1994 uitgebracht voor de SNES. Nu is de game dus ook te spelen op de 3DS via de énew Nintendo 3DS Virtual Console'. Het ziet er daardoor heel ouderwets, maar ook zeer nostalgisch uit.

Laat die bal maar rollen

Kirby rolt door het spel als een golfbal. Net als met het echte golf moet je proberen elk level met zo min mogelijk slagen te voltooien, iets wat mij persoonlijk niet heel goed afging. De besturing is heel erg wennen, vooral omdat er geen tutorial aan voorafgaat. Gelukkig had ik na een aantal pogingen aardig door hoe het een beetje in zén werk gaat.

Kirby heeft twee levens, met elk vier pogingen. Als je dus negen pogingen gebruikt in én level, ben je de pineut. Mijn golfkwaliteiten zijn niet om over naar huis te schrijven, dus ik ben redelijk vaak naar het startmenu gestuurd. Je kan verschillende powers overnemen door vijanden te raken. Vervolgens kan je deze krachten gebruiken om andere grotere vijanden te verslaan. Zo baan je je steeds verder een weg richting de volgende wereld, waar weer andere uitdagingen op je wachten. Kirby kan rollend zijn bestemming bereiken, maar ook springen is soms erg effectief. Je kan ook een bepaald effect aan de bal meegeven, zodat je bijvoorbeeld met een bocht over de baan rolt. Bovendien zijn er veel obstakels: zand en water remmen Kirby af, ventilatoren laten je door de lucht vliegen, en zogenaamde 'warp'-tegels verplaatsen je van de ene naar de andere tegel. Er zijn zoveel mogelijkheden dat het voor mij onmogelijk is om alles te ontdekken, vooral als je niet verder komt dan het tweede level.

Oude software op een nieuw platform

De gameplay is dus best ingewikkeld voor zoén simpele game. Tevens zijn er nog wat andere negatieve dingen te noemen. Zo slaat de game niet automatisch op, dus je moet zelf handmatig een herstelpunt maken via het menu. Dit is in principe geen probleem, alleen moet je het dan ook wel doen. Het scherm is ietsjes aangepast voor de 3DS, de verhoudingen zijn dus niet zoals het origineel bedoeld is. Je kan dit echter wel weer aanpassen, zodat je de originele schermverhouding voor je neus hebt.

Toch heeft het wel iets archaïsch, zoén eenvoudig spelletje met weinig pixels. Ik vind het alleen niet echt een spel voor de 3DS, aangezien het spel vroeger op een console gespeeld is. Er is ook een versie voor de Wii, iets wat mij veel authentieker lijkt. Volgens Nintendo is het mogelijk om Kirby's Dream Course te spelen met twee personen, maar hoe dit precies in zén werk gaat moet ik nog ontdekken. Het is gewoon niet zo handig om een console-spel op een handheld uit te brengen, net als dat een handheld-game een stuk minder interessant is op de console.

Het eindoordeel van Hannah van Geffen

Het is natuurlijk fantastisch dat Nintendo oudere games nieuw leven inblaast, maar ik kan me niet voorstellen dat deze Kirby-game toentertijd zo populair was. Het is origineel een spel voor de SNES, niet voor de 3DS of Wii, dus misschien is het deels daaraan te wijten dat het best moeizaam gaat en sloom oogt. Het heeft veel charme, maar ik denk dat een oude Mario-game veel beter ontvangen wordt op de nieuwere platforms. Het is namelijk 'maar' een golfspelletje, geen platformer zoals de meeste Kirby-games. Toch is deze comeback voor de fans (van toen) een aanrader, aangezien het spel niet echt veranderd is. Al met al ben ik best teleurgesteld, maar het is wel fijn om te zien dat Nintendo zijn best blijft doen om de oudere games opnieuw aan de man te brengen.

• Voelt nostalgisch aan
  • Ondanks de schermkwaliteit goed te volgen
  • Bekende Kirby-vijanden ook hier aanwezig