Review: Kirby: Battle Royale Nintendo 3DS

Geplaatst: 15 november 2017 12:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:24

Ook Kirby, die zijn 25-jarige bestaan viert, heb ik in de afgelopen jaren gezien van golfer tot pinball. Dit roze gekleurde balletje heeft regelmatig mijn Game Boy en Nintendo 64 behuisd en ik heb altijd erg genoten van de vrolijke muziek en de schattige sfeer die de game met zich meenam. Echter was ik niet wild enthousiast toen ik hoorde over de nieuwe game: Kirby Battle Royale. Weet de game mij toch te charmeren zoals de oudere garde dat deed?

Ik heb zin in taart

Kirby vecht tegen Kirby in Kirby Battle Royale, de nieuwe game in de Kirby-reeks. Nooit gedacht dat ik zo vaak Kirby in 'n zin kon zeggen, maar het is dan ook wel gepast in deze game want er lopen ontzettend veel Kirby's rond. Jij speelt als de 'originele' Kirby, het kleine opgewekte roze ronde wezentje, om mee te doen aan de Cake Royale. Dit is een wedstrijd opgezet door King Dedede waarin de hoofdprijs een grote taart is. Om deze taart te winnen moet je verschillende gevechten en opdrachten als een soort mini-game doorstaan. Echter heeft King Dedede een kloon-machine waarmee hij verschillende kopieën van Kirby maakt om zo de speler (de originele Kirby) te laten falen. Samen met Bandana Waddle Dee, Kirby's compagnon, bevecht je de kloon-Kirby's in twee-tegen-twee of drie-tegen-'n gevechten.

Zo werk je je een weg door de verschillende Leagues in het hoofdverhaal. Je begint bij de Bronze League, waar de algemene controls van de game worden uitgelegd, waarna je een weg baant door de Silver, Gold en Platinum League. Om de volgende League vrij te spelen, moet je ieder gevecht of opdracht voltooien door aan bepaalde eisen te voldoen. Echter worden veel mini-games herhaald in verschillende Leagues waardoor dit niet gevarieerd en daardoor eentonig overkomt. Bij het behalen van de eisen van een mini-game, krijgt de speler munten waarmee extra verzamelobjecten kunnen worden gekocht. Dit kunnen muziekfragmenten zijn, maar ook personages, zoals: King Dedede en Meta Knight.

Geen moeite, geen spelers

In elke League worden nieuwe gevechten en opdrachten geïntroduceerd en worden deze na verloop van tijd 'moeilijker'. Dit viel echter in mijn geval erg tegen, de moeilijkheidsgraad wordt bij sommige mini-games pas echt wat lastiger in de laatste League en zelfs dan kan je eenvoudig aan de eisen voldoen. Naast het vrijspelen van meerdere mini-games, speel je ook na verloop van tijd meer vaardigheden vrij. Zo kan Kirby met een tornado zijn vijanden in de lucht werpen, of als dokter pilletjes over het speelveld heen gooien. Echter zijn niet alle vaardigheden even handig en dienen, in mijn optiek, alleen als extra onnodige toevoeging aan de game.

De nieuwe mini-games die worden vrijgespeeld bij een nieuwe League verschillen ieder van elkaar, zo vecht je in de ene mini-game tegen andere Kirby's en personages, en verzamel je in de andere mini-game appels of erts. Deze opdrachten kan de speler ook in de online-modus van de game spelen. Hoewel de game pas net is, zijn de online-servers erg leeg en heb ik vaak lang moeten wachten totdat ik genoeg andere spelers had om een gevecht mee te doorlopen. Dit vind ik een groot probleem, aangezien het hoofdverhaal snel en met weinig moeite is uitgespeeld en de game meer uitdaging krijgt zodra je tegen andere spelers speelt. Helaas is er ook geen chatfunctie in de online-modus waardoor communiceren met andere spelers niet mogelijk is. Met de lokale-modus is de game echter wel hilarisch en een genot om te spelen. Met Download Play kunnen vrienden, die de game niet in hun bezit hebben, meedoen aan mini-games en kan dit een leuke chaotische gezellige boel worden.

Het eindoordeel van Laura van Dongen

De game doet mij erg denken aan een Mario Party-game. Echter brengt Kirby Battle Royale geen unieke, uitdagende en leuke mini-games zoals dat wel het geval is in de Mario Party-reeks. De mini-games zijn vaak te makkelijk en erg kort waardoor je door het hoofdverhaal vliegt en vervolgens achterblijft met weliswaar een leuke lokale-modus maar ook een lege online-modus. Zelfs de jongere generatie zal snel uitgekeken zijn op deze game met de vele, doch makkelijke en herhalende, opdrachten. Ondanks de vele objecten en vaardigheden die verzameld kunnen worden, brengt Nintendo geen uitgebreide game. Kirby Battle Royale is daardoor de verkoopprijs niet waard. Wat de game wel goed doet is de herkenbare opgewekte muziek van Kirby terugbrengen in deze game, maar zelfs daarmee ben ik helaas niet overtuigd.

Teleurstellend
  • Leuke lokale-modus
  • Herkenbare Kirby muziek