Kingdom Under Fire: Circle of Doom

• Ontwikkelaar Blueside Studios
  • Eerste releasedatum 1 februari 2008
  • Platformen Xbox 360
  • Gameliner score

Review: Kingdom Under Fire: Circle of Doom - Xbox 360

De Kingdom under Fire-franchise omvat al een aantal titels. De makers van de serie hebben voor Kingdom under Fire: Circle of Doom de nodige dingen veranderd, maar of dit de juiste beslissing is, moet nog blijken.

Verschillende verhaallijnen

Belangrijk voor een game is meestal het verhaal. In Kingdom under Fire: Circle of Doom heb je verschillende verhaallijnen. Zo wil Celine (de enige dame) haar vriendje redden en wil Encablossa juist wraak. Er zijn in totaal zes personages die je kunt kiezen met elk hun eigen spreuken en wapens. Helaas zijn de levels waar je doorheen gaat tijdens ieders verhaal wel allemaal hetzelfde en dit motiveert daarom niet echt om het verhaal nog een keer met een ander personage te gaan spelen, iets waar je overigens veel tijd mee kwijt bent. De nodige RPG-elementen zitten wel in de game, zoals het levelen van je personages en het verzamelen van wapens, maar echt leuker wordt het spel er niet van. Een beter wapen vinden is leuk als het de manier waarop je vecht verandert, maar helaas gebeurt dat niet in Kingdom under Fire: Circle of Doom. Je zult ook snel ontdekken dat er maar een paar wapens handig zijn om te gebruiken.

Donkere leegte

De levels waar je doorheen loopt tijdens het spelen zijn saai, leeg en donker gemaakt. Op een bepaald moment kom je dan ook op het punt waar je het echt wel hebt gehad met het saaie ontwerp van het bos. Af en toe is het beeld zelfs zo donker, dat je op een gewone tv niks kunt zien. Ook het lettergrootte van de teksten lijken vooral ontworpen te zijn voor alleen een High Defenition-tv. Het vechtsysteem in Kingdom under Fire: Circle of Doom is ook niet echt interessant en komt simpelweg neer op 'button bashen'. Het probleem hierin ligt eigenlijk bij de gameplay. De voorganger van de game liet je veel strategische dingen doen, maar deze keer leken de makers daar geen zin in te hebben. In plaats daarvan kun je nu twee wapens beethouden, die je met de X- en A-knop bestuurt. Ook heb je nog spreuken en kun je items gebruiken. Als je dan een groep vijanden tegenkomt, en zoiets gebeurt om de zoveel minuten, komt het simpelweg neer om zo snel mogelijk op de X- of A-knop te rammen, afhankelijk van aan welke knop je de wapens hebt toegewezen. Om het dan nog wat saaier te maken kun je met sommige ´close range´-wapens niet eens een combo uitvoeren en dan heb je het na een minuutje of tien wel gezien.

Multiplayermogelijkheden

Om het wat minder saai te maken kun je ook samen met je vriend in een coöpmodus spelen. Dit maakt het spel net ietsjes leuker dan alleen spelen, maar maakt de donkere leegtes en het button bashen niet minder erg. Voor wie geen vrienden, tantes, ooms, zussen of broers heeft, is er ook een Xbox Live-functie aanwezig.

Het eindoordeel van Vincent van der Linden

Kingdom under Fire: Circle of Doom is een lekkere ´hack and slash´-game. De game is helaas wel erg onorigineel, want hoe vaak hebben we nou niet de elfen gezien in een fantasy-game. Verder is de game ook erg eentonig en niet leuk genoeg om lang te blijven spelen.

• Pluspunten
  • Hakt lekker weg
  • Minpunten