Review: Kingdom Hearts PlayStation 2

Aangepast: 10 januari 2020 21:50

Met al deel 2 op komst, ga ik jullie even lekker nieuwsgierig maken met een review over deel 1. Ooit was er eens een RPG-devoloper genaamd Square, die na aantal jaren, en wat overnames nu Squaresoft heet. En ook ooit was er een meneer Disney die een muis liet dansen op een boot, en alle beestjes danste mee. Square bracht de beste RPGs uit zoals Crono Trigger, Secret of Mana, en niet te vergeten de hele Final Fantasy reeks. Vanaf het bedrijfje van Disney kwamen top tekenfilms zoals de Lionking, Alladin, en nog een aantal tekenfilms. En als je dit bij elkaar mengt krijg je natuurlijk: FTW, wat is dit nou weer voor een combinatie! Even serieus, Square heeft het al eerder gepresteerd om een aparte RPG te maken, ooit voor de snes, met Mario in de hoofdrol, en ook dit was een goede RPG (net zoals vele andere). Dus het resultaat is een wederom goede RPG in de werelds van Disney, met een Final Fantasy sfeertje erbij.

Verhaal

We beginnen op Destiny Island, waar de jonge Sora (het is een jongen, want het is nogal een meisjes naam), die rustig aan het chillen is. Terwijl zijn vriend Riku plannen heeft om een boot te maken, om zo meerdere werelden te bezoeken (omdat er meer moet zijn volgens hun), besluit Sora hem te helpen, samen met de hulp van het meisje Kairi gaan beginnen aan een bootje te maken. Ondertussen in Disney Kingdom wordt de koning vermist, en ja, de koning is niemand anders dan Mickey! Ook worden de werelden aangevallen door hartloze wezens van het slechte, genaamd: The Heartless. (Hmm hoe verzinnen ze het) Daarom zijn de werelden uit elkaar aan het vallen, en alleen de houder van de sleutel kan dit tegengaan. En ook de wereld waar Sora leeft wordt op een avond aangevallen, en Riku en Kairi verdwijnen. Sora krijgt een zwaard genaamd Keyblade (gewoon een oversized sleutel). En Sora wordt meegesleept naar de andere dimensie (waar Disney Land bevindt). In deze dimensie zijn Goofy (het hoofd van het leger (uh okeej) en Donald (de tovenaar) op zoek naar Mickey, en de sleutel, en ze komen na aantal gebeurtenissen Sora tegen. Om Sora te helpen zijn vrienden te zoeken, en ook om Mickey te redden, gaan ze verder samen, want die Keyblade is dus de Sleutel . De rest is aan jouw om te ontdekken! Anders is het spelen niet meer leuk he!

Gameplay

Kingdom Hearts maakt het zelfde gevechtsysteem gebruik als in Final Fantasy Crystal Cronicles, zo ongeveer dan, gelukkig. Want naar mijn mening was die systeem erg druk en ging je snel dood. Oja voor diegene die niet weten wat ik bedoel: Het betreft hier om een beat'm up vechtsysteem, je mept gewoon op de knopjes tijdens het vechten, en je hebt een klein menuutje die makkelijk te besturen is met de 4-puntdruk knop. In tegenstelling tot de andere Final Fantasys maakt je dus geen gebruik van een ATB systeem. Je hebt wel geen controlle over je mede vechters, wel kun je ze assisteren met Heal en Powerup items en spreuken. Ook maakt Kingom Hearts geen gebruik van Encounters, want je komt je vijanden zo tegen, en je kan dan direct tegen vechten (meer zoals in de standaard Adventure spellen). Levelen gaat gewoon zoals het hoort te gaan, je killt een vijand, je krijgt EXP. Maar je kan ook punten krijgen voor Strenght en Techniek, door bepaalde aanvallen te doen bij vijanden, zoals voorbeeld: Door een Vuurwezen raken met een Blizzard krijg je punten in Techniek.

Besturing

De besturing is niet lastig, je hebt het zo onder je knieën. Je loopt met de Linkse analoge stick, doet de acties met de O, X,  en de ∆. Met de vierdruks-knop bedien je het menu. Start is voor het menu, en met Select kan je naar 1st person view Met R1 target je op de vijand, en met de L1 gebruik je de shortcut van de Magic. Met de R2 en L2 knoppen kun je de camera draaien. Nadeel is dat de camera soms irritant kan zijn, waardoor je verkeerd springt, of iets niet kan zien. Maar dat is een algemeen Adventure probleem, die je vaker tegen komt.

Geluid

Zoals we al gewend zijn van Square, kun je ook in dit spel goede, en mooie muziek verwachten. Maar wacht Disney kan er ook wat van, dus zit het met de muziek goed! De Voice-overs zijn van goede kwaliteit, met hier en daar een bekende stem. Zoals Haley Joel Osment (bekend van The Six Sence o.a.), die de stem inspreekt van Sora. Overigens zijn de meeste Disney voice-overs zelfs de orginele voices (uit de engelse versies dan) En voor de rest van het geluid, is niet meer te vertellen, geen irritante geluidjes die je oren pijn doen, ofzo iets dergelijks.

Graphics

Alle persoonages zien er goed uit, ook zien de Disney characters eruit zoals ze eruit horen te zien. De filmpjes tussen door zien er ietjes beter uit als in het algemeen. En dat was het wel zo ongeveer. Alleen het Gummiship gedeelte ziet er wat ouder uit (en hier kom ik nog op terug)

Een vleugje Final Fantasy??

Zoals ik al eerder vermelde, en daar nu even aandacht aan besteed. Al op het begin kom je een paar bekende tegen (als je veel FF gespeelt hebt). Zo kom je Selpie (FFVIII), Tidus (FFX) en Wakka (FFX) tegen, waar je tegen mag vechten voor de fun. Bij de meeste FF-fans zal hun gezicht al happy uit zien, maar wacht! Er kom nog meer! Zo kom je alsnel Yuffie, Cid en Aerith tegen (FFVII). En mag je vechten tegen Squall (FFVIII) die zichzelf Leon noemt. (For some reasom) Bij mij kon de pret al niet meer op (aangezien Squall my alltime favo is). En bij de meeste fans zal hun hartje sneller bonken als je later ook nog eens tegen Cloud (FFVII) mag vechten. En wacht maar op Kingdom Heart 2, want dan komen nog meer FF characters in voor. Nu zijn Squall.. ik bedoel Leon en Cloud niet de slechterikken, want ze staan aan jouw kant. (extra feitje: Squall" Leon wordt in gesproken door David Boreanaz, beter bekent van de Serie Angel, als angel)

Nog meer Disney!

Naast het rondlopen in Disney werelden, moet je ook vechten tegen aantal Disney slechteriken! Maar wees gerust, in bepaalde werelden wordt je geassisteerd door Disney helden, die dan de plaats in nemen van Donald of Goofy. En ook worden een aantal Disney dieren gebruikt als Summoning! Die dan tijdens het gevecht de plaats innemen van zowel Donald en Goofy. Maar wie jou helpen, en wie de summons zijn, dat is aan jou om uit te zoeken

Extra's

Zoals ook verwacht wordt van een goede RPG, en zeker van Square, is er in Kingom Hearts genoeg te doen, naast de main-quest, zo moet je bijvoorbeeld alle 99 dalmatiërs vinden. En zo zijn er genoeg dingen te doen, die de Gameplay verhogen. Ook kun je jezelf bezig houden met het maken van een schip, genaamd Gummiships . Om naar alle werelden heen te reizen, moet je met je Gummiship door een vliegleven heen, in Starfox style, en voor dit kan je het ruimteschip sterker, sneller en betere wapens geven o.a.

Het eindoordeel van Ron Jans

Het is weer een RPG die de geschiedenis in gaat, zo goede samenwerking. Een feest van herkenning voor Final Fantasy fans. Maar nog een groter feest van herkenning voor Disney fans. En een goed spel voor de RPG-fanaat. Als je als RPG-fanaat zijnde een Playstation 2 hebt, maar geen Kingdom Hearts, dan ga hem snel halen. Ten eerste het Camera gedoe, want een terug keren probleem is bij de meeste games. Het kan enorme irritatie opwekken als je telkens mis springt. Ook snap ik niet waarom Squall nou zichzelf Leon noemt, het is dan wel afgeleid van Squall Leonheart, maar dat zal wel z'n rede hebben. Goede Rpg, voor een lange playtime, en met een goede replay waarde.

• De magie van Square Enix en Disney samen
  • Veel te doen buiten Main Quest
  • Meeslepend verhaal