Review: Kingdom Hearts: Melody of Memory - Een leuke toevoeging aan de franchise PlayStation 4

Geplaatst: 17 november 2020 14:00

Kingdom Hearts is altijd één van mijn favoriete games geweest, toen ik nog een klein kind was. Dit jeugdsentiment heeft ertoe geleid dat ik elk deel uit de reeks daarna ben blijven spelen. Dit heb ik altijd met veel plezier gedaan en ik kon dan ook niet wachten om de spin-off Melody of Memory uit te proberen. De demo heb ik onlangs getest en er een preview over geschreven. Voor het eerst wist een Kingdom Hearts-game mij teleur te stellen. Er misten nog veel features uit de originele games, waardoor het niet goed aansloot bij de reeks. Heeft de volledige game het voor elkaar gekregen om het een volwaardige Kingdom Hearts-game te noemen? Lees het hier in de review!

Versla Heartless met muziek

Kingdom Hearts: Melody of Memory biedt een terugblik op alle Kingdom Hearts-games in de vorm van een ritmische game. Alle helden en schurken uit de reeks zijn teruggekeerd, maar nu met de grafische kwaliteit van Kingdom Hearts III. Sora, Donald en Goofy zijn ook weer herenigd en bezoeken de werelden, ook wel Kingdoms, uit het Kingdom Hearts-universum die nu zijn vormgegeven als een notenbalk. Met Sora in het midden, Donald links en Goofy rechts van Sora rennen zij een gehele soundtrack over de notenbalk, terwijl er Heartless spawnen. Even een recap: Heartless zijn levende manifestaties die gecreëerd zijn vanuit de kwaadheid van het menselijk hart en komen voor in iedere Kingdom Hearts-game. De bedoeling is om op tijd te drukken wanneer er een Heartless voor je verschijnt. Dit kan respectievelijk met de L1-knop voor Donald, X-knop voor Sora en R1-knop voor Goofy.

Naast de gewone aanvallen moet je af en toe andere knoppen gebruiken om aanvallen te ontwijken, zweven om noten op te pakken en speciale aanvallen te doen. Hierop zijn variaties mogelijk waarbij je soms met meerdere teamgenoten tegelijkertijd moet aanvallen of eerst moet springen om een Heartless te treffen. Het komt er uiteindelijk altijd op neer door goed te timen met aanvallen. De gameplay verloopt soepel en de aanvallen gaan precies mee op het ritme van de muziek. Hierdoor zit je eigenlijk ook altijd goed als je naar het ritme luistert en scheelt het een hoop als je bekend bent met de muziek van de games. Hoe beter je timet, hoe meer punten je behaalt en je een betere eindscore krijgt.

Volg het verhaal en red de Kingdoms

Melody of Memory bevat vier verschillende game-modi: World Tour, Track Selection, VS Battle en Co-op. World Tour is de campaign-modus, waarbij je op chronologische volgorde Kingdoms bezoekt met de bijbehorende soundtracks en vijanden. Om soundtracks te ontgrendelen in de overige game-modi moet je de bijbehorende levels eerst behaald hebben in World Tour. Dit kan echter nogal vermoeiend zijn, want wat een level leuk maakt, is uiteraard de muziek. Zelf ben ik fan van bepaalde nummers, maar om die bijbehorende levels te kunnen spelen, moet je dus eerst alle voorgaande Kingdoms bezoeken en een aantal uitdagingen behalen. Ieder level heeft drie uitdagingen die jou sterren geven om speciale poorten te openen naar andere Kingdoms. Hoewel dit uitdagingen genoemd worden, zijn het echter simpele opdrachten die je bijna altijd wel behaald.

Een level is behaald wanneer je Health Points overhoudt. Mis je een aanval, dan gaan er Health Points af. Heb je een level behaald, dan ontvang je items die je kunt inzetten in de volgende levels. De items zijn bedoeld om de levels makkelijker te maken door healing te geven of hulp te ontvangen van Mickey Mouse. In het menu kun je items ook combineren om andere items of collectibles te maken. Dit is een leuke feature waar je in de originele Kingdom Hearts-games vaak gebruikt van maakt. Echter zijn items in Melody of Memory overbodig, omdat de levels op zichzelf al gemakkelijk te behalen zijn. Wil je toch meer uitdaging? Dan kun je de moeilijkheidsgraad aanpassen van Beginner naar Standard of Proud wat respectievelijk staat voor makkelijk, normaal en moeilijk. Een moeilijkere graad omvat vaak snellere soundtracks of meer instrumenten, waarbij je dus ook vaker moet aanvallen en hierbij moeilijkere combinaties krijgt.

Disney-helden zijn terug, maar stellen teleur

Eén van de features die ik miste in de demo waren Disney-helden die jou een handje helpen in de bijbehorende Kingdoms. Deze kwamen gelukkig wel terug in de volledige game, maar voegen niets toe aan de gameplay. Een Disney-held rent met Sora mee en vervangt daarbij de positie van Donald of Goofy. Wanneer je diezelfde soundtracks overdoet in Track Selection, een modus waarbij je kunt kiezen tussen je ontgrendelde soundtracks, komen zij weer tevoorschijn. Het is leuk om ze weer terug te zien, maar ik had gehoopt dat zij speciale aanvallen kunnen doen of jou helpen om meer aanvallen te ontwijken. Een andere feature die ik ook heb gemist in de demo, maar die Square Enix wel in de volledige game heeft gestopt, zijn de cutscenes. Bij het behalen van bepaalde Kingdoms krijg je een cutscene te zien, die overeenkomt met die uit de originele Kingdom Hearts-games. Dit geeft je een recap van het verhaal en een fijn, nostalgisch gevoel.

Het meeste plezier heb ik niet gehaald uit de campaign, want de vooruitgang verliep traag, terwijl het behalen van de levels een eitje is. VS Battle is daarentegen wel een leuke toevoeging en biedt veel meer uitdaging in gameplay. In VS Battle kun je het opnemen tegen de computer of online tegen andere spelers. Hierbij kun je van tevoren de moeilijkheidsgraad aangeven en de optie om tricks te gebruiken. Tricks zijn random hindernissen voor de tegenstanders die automatisch op gang worden gezet wanneer een speciaal balkje is gevuld. In VS Battle zie je pas echt hoe goed je het doet, want je speelt hetzelfde level als je tegenstander en wint wanneer je een betere eindscore behaald. Vervolgens word je in een ranking geplaatst, waardoor je geneigd bent om altijd je best te doen.

Het eindoordeel van Celine Man

Kingdom Hearts: Melody of Memory is een spin-off gemaakt voor de fans van de franchise. De soundtracks op zichzelf geven je al een nostalgisch gevoel en de bijbehorende Kingdoms en cutscenes versterken dat gevoel. Echter duurt de campaign veel te lang, totdat je alle soundtracks hebt ontgrendeld. Dit kan al gauw verveeld raken wanneer je een reeks soundtracks moet beluisteren die niet in jouw smaak vallen. Ik had gehoopt op meer variatie in gameplay om dit te voorkomen door een merkwaardige toevoeging aan de Disney-helden te geven of moeilijkere uitdagingen per level. Gelukkig kun je de moeilijkheidsgraad aanpassen, alhoewel dit vrij weinig uitmaakt voor het behalen van de campaign en kun je uitdaging vinden door online het tegen andere spelers op te nemen. Over het algemeen is de game niet slecht, maar moet je niet verwachten dat het net zo goed is als de overige Kingdom Hearts-games. Voor mij was Kingdom Hearts: Melody of Memory dus geen volwaardige Kingdom Hearts-game, maar een leuk extraatje om nog eens te genieten van de muziek.

• Groot aanbod aan soundtracks
  • Soundtracks zijn prachtig gecomponeerd
  • Gameplay verloopt soepel