Review: Kingdom Hearts III PlayStation 4

Geplaatst: 8 februari 2019 10:00

Van kinds af aan kan ik mijzelf helemaal verliezen in de wereld van Disney. Dat is nooit echt helemaal weggegaan en tot op de dag van vandaag waan ik me nog altijd graag in de sprookjesachtige en betoverende omgevingen van Mickey Mouse & co. Of het nu een Pixar animatiefilm betreft of een Donald Duck stripboek, ik ben tevreden. Mix die magie met een snufje Final Fantasy en je krijgt een heerlijk hoofdgerecht voorgeschoteld. Het is dan ook Kingdom Hearts 3 waar ik al een behoorlijk lange tijd naar uit keek en nu is eindelijk de tijd daar om mij onder te dompelen in Final Disney. Worden de hoge verwachtingen echter ook daadwerkelijk waargemaakt?

Cool story, bro

Wil je eerst het goede of het slechte nieuws? Laat ik met het laatste beginnen. Het verhaal van Kingdom Hearts is geen kinderspel. Onze grote vriend Sora gaat samen met zijn vrienden Googy en Donald op zoek naar zijn verloren kracht om mensen te kunnen ontwaken. Meester Xehanort is ondertussen bezig snode plannen te smeden om de sleutel naar Kingdom Hearts op te roepen. Om dit te kunnen doen moet de legendarische keyblade oorlog opnieuw voltrekken. Een oorlog waaruit de x-blade ontstaat. Dit is de sleutel naar Kingdom Hearts en daarmee de sleutel naar heerschappij. Iets wat Sora en zijn vrienden hoe dan ook moeten voorkomen. Het gevecht tussen licht en donker laait eens te meer op. Een heel bataljon aan namen van personages komen voorbij, die ook allemaal nog eens verrekt veel op elkaar lijken. Namen als Jip, Piet of Klaas hoef je vanzelfsprekend niet te verwachten, maar Xion, Ventus of Naminé zijn dan natuurlijk weer andere uitersten.

Volg je me nog? Je zou denken dat een game met vrolijke, vriendelijke en simpel ogende Disney personages een behoorlijk oppervlakkig verhaal met zich meebrengt. Fout. Geheel volgens traditie is ook het verhaal in Kingdom Hearts 3 bijna onnavolgbaar dankzij zijn ingewikkeldheid. Als je geen eerdere delen van Kingdom Hearts hebt gespeeld, dan wordt het een lastig karwei alles te kunnen begrijpen. Zelfs als je wel ervaren bent, moet je je koppie erbij houden om te volgen wat er allemaal gaande is. Er wordt namelijk best vaak verwezen naar gebeurtenissen die voor Kingdom Hearts 3 zijn voorgekomen. Ik had dan ook geregeld dat ik weer even na moest denken hoe het nou eigenlijk zat. Naast het overkoepelende verhaal heb je ook nog eens de verhalen in de verschillende werelden die je bezoekt. Dit zijn een stuk minder ingewikkeld en volgen veelal het verhaal van de film, maar verstoren wel het grotere plaatje dat je probeert te volgen.

Final Fanta-nie

Kingdom Hearts staat erom bekend dat je je door verschillende werelden begeeft. Iedere wereld brengt zo zijn eigen unieke personages met zich mee die veelal bekend zijn van Disneyfilms of Final Fantasy games. Toch bekruipt al snel het gevoel dat er in Kingdom Heart 3 iets ontbreekt. En tot en met het einde van de game gaat dat gevoel ook niet meer weg. Je wordt namelijk overspoeld met personages uit de wereld van Disney, maar omtrent de Final Fantasy content blijft het de hele game angstvallig stil. Dit deel worden bijvoorbeeld Radiant Garden of Hollow Bastion niet aangedaan. De enige afwisseling van Disney die je krijgt zijn de unieke Kingdom Hearts werelden, zoals bijvoorbeeld Twilight Town. Het is toch een gemis om geen bekend Final Fantasy gezicht te zien terugkeren, maar er blijkt gelukkig genoeg over om te bezoeken.

Met het Gummi ruimteschip doe je weer verschillende planeten aan, waar meestal Disney personages hun dagen moeten zien te slijten. Zo breng je bijvoorbeeld een bezoekje aan Woody en Buzz Lightyear van Toy Story en worden Rapunzel en Flynn Rider ook verblijd met een visitatie. Met hen worden er natuurlijk nog meer werelden aangedaan en daarbuiten kom je ook nog veel andere bekende Disney figuren tegen. Zo word je tijdens je vluchten met je Gummi schip vergezeld door het wandelende geweten Japie Krekel en staan Knabbel en Babbel je bij op het gebied van je Gummi Phone. Een handig apparaatje waarmee allerlei nuttige informatie bijgehouden wordt, waarmee je minigames kunt spelen en diens nieuwste feature, een fotocamera.

Pracht en praal met een hoop kabaal

Goed, genoeg gezeken over de luttele minpuntjes. Over naar mister positivo modus. Want waar het verhaal misschien ietwat verwarrend is en op Moogle na de Final Fantasy personages nergens te vinden zijn, is er meer dan voldoende goeds te vertellen over Kingdom Hearts 3. De verschillende planeten die je bezoekt zien er stuk voor stuk prachtig uit, evenals de personages die je tegenkomt. Het contrast tussen de tekenfilm-achtige Winnie de Pooh en de meer realistische Pirates of the Caribbean is een mooi toonbeeld van wat de game te bieden heeft. Het oog wordt zeker verwend en de omgevingen zijn een lust om te verkennen. Helaas is alles redelijk lineair, maar door op onderzoek uit te gaan in de mooie werelden vind je ook zeker het één en ander.

Het oor wil ook wat en daar is ook zeker rekening mee gehouden in deze game. De muziek is subliem, waardoor je je veelal in een film waant. De filmische melodieën slepen je door het verhaal en de omgevingen heen en leveren een uitstekende bijdrage aan de algehele ervaring. Daarnaast is de voice acting ook echt on point. Dat is op zich misschien ook niet zo gek, omdat een groot deel van de stemmen is ingesproken door de mensen die dat ook voor de desbetreffende films hebben gedaan. Waar dat niet is gelukt is er gepoogd een stem te vinden die zo dicht mogelijk bij die van de originele stemacteur komt. Woody uit Toy Story wordt in de film bijvoorbeeld ingesproken door niemand minder dan Tom Hanks. In Kingdom Hearts 3 is het niet Tom, maar zijn broer Jim Hanks die de rol van de speelgoed sheriff op zich neemt.

Next-level hakken en beuken

Er mag dan een ontzettend diepgaand en moeilijk verhaal schuilen achter Kingdom Hearts, uiteindelijk bestaat de gameplay voornamelijk uit hack en slash gevechten met Heartless en Nobodies. Sora en zijn vriendjes worden geregeld aangevallen door hele hordes van die beesten en moeten dan alles uit de kast halen om ze uit te roeien. Je hebt een ruime keuze aan Keyblades die elk hun eigen combo aanvallen hebben. Het is erg leuk om die verschillende Keyblades te gebruiken en te zien wat ze doen. Het wisselen van Keyblades gaat erg soepel, waardoor je zelfs midden in een gevecht ervoor kunt kiezen een andere Keyblade te hanteren om je vijanden mee af te slachten. Nieuw in Kingdom Hearts zijn de attracties. Dit zijn een soort super aanvallen waarmee je je tegenstanders behoorlijke schade kunt toedienen. Stap bijvoorbeeld in de welbekende Mad Tea Cups of de Blaster Blaze en je hebt een unieke manier om je tegenstanders te verslaan. Tel daarbij op dat links ook in dit deel weer vertegenwoordigd zijn en je beschikt over tal van mogelijkheden om de Heartless en ander gespuis uit te schakelen.

Toch blijkt het allemaal niet bij hack en slash. Naast de vele en vooral prachtige cutscenes is er in Kingdom Hearts 3 voor meer dan voldoende afwisseling in gameplay gezorgd. Zoals ik eerder al even aankaartte kun je bijvoorbeeld op de intergalactische tour in je Gummi ruimteschip, kun je recepten bereiden die je weer kunnen helpen tijdens gevechten of kun je een grote hoeveelheid aan minigames spelen. Als dat allemaal nog niet genoeg is, is het in de wereld van Pirates of the Caribbean ook mogelijk om de zee op te gaan met een schip en zeeslagen te voeren. Dit doet ergens wel een beetje denken aan de maritieme gameplay van Assassin's Creed: Black Flag. Ik vond dat persoonlijk erg vermakelijk, maar daar verschillen de meningen behoorlijk over. Of breng een bezoekje aan Winnie de Pooh en zijn vrienden in de optionele wereld van het Honderd Bunder Bos. Tot slot zitten alle werelden ook nog eens vol met Lucky Emblems en schatkisten die je kunnen helpen tijdens je avontuur. Na een kleine 35 uur (waarvan bijna twaalf uur aan cutscenes!) had ik de main story uitgespeeld, maar ik heb nog steeds genoeg te doen en ik verwacht dat ik zeker nog een uurtje of vijftien in de Kingdom Hearts-wereld ga vertoeven.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als je Kingdom Hearts 3 als instapmodel neemt, dan wordt het verhaaltechnisch best een ruige rit. Tenzij je eerst bereid bent een Kingdom Hearts studie te volgen aan de universiteit van Square Enix, dan moet het wel goed komen. Mocht je je wat minder druk maken om het verhaal, dan blijft er nog steeds een geweldige game over en bieden de verschillende kleinere verhalen uit de diverse werelden alsnog genoeg content om je urenlang mee te vermaken.

• Voelt als een warm bad
  • Heerlijk voor het oog
  • Idem voor het oor
  • Geniale voice acting
  • Disney attracties
  • Genoeg te doen
  • Ingewikkeld verhaal
  • Geen Final Fantasy personages
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts

Square Enix