Review: Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 19:40

Oh, Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue (rolt zo van de tong, vind je niet?), waarom bezorg je me deze duizelingwekkende hoofdpijn. De serie is al behoorlijk ingewikkeld en terwijl je vragen probeert te beantwoorden, roep je er alleen maar meer op. Toegegeven, ik heb me een aantal uur uitstekend met je vermaakt, maar ik ben de zoethoudertjes nu wel zat. Waar blijf je Kingdom Hearts 3?!

Drie in én

We wachten al ruim tien jaar op het officiële derde deel in de Kingdom Hearts-franchise. In de tussentijd zijn er genoeg spin-offs geweest die op verschillende platforms zijn uitgebracht. Deze collectie van twee games en én film borduren voort op de reeds bestaande lore. Deze game is echter geen instapmodel voor de nieuwe keyblade wielders. De collectie bestaat uit: Kingdom Hearts Dream Drop Distance, Kingdom Hearts 0.2 Birth By Sleep: A Fragmentary Passage en Kingdom Hearts X Back Cover. De eerstgenoemde is een remaster van de gelijknamige Kingdom Hearts-game op de 3DS. Kingdom Hearts X Back Cover is een film die de een synopsis geeft van de mobiele game: Kingdom Hearts X. De enige écht nieuwe content komt dus in de vorm van Kingdom Hearts 0.2 Birth By Sleep: A Fragmentary Passage.

Laten we beginnen met de meest eenvoudige: Kingdom Hearts X Back Cover. Deze film is een samenvatting van de gebeurtenissen in de mobiele game: Kingdom Hearts X. Deze ellenlange cutscene neemt zoén anderhalf uur in beslag en gaat in op het verhaal van vijf, in dierenmaskers gehulde, keyblade meesters en hun leider. De film is niet bijzonder, maar doet er wel toe voor de lore. Wel ziet de film er onwijs mooi uit, wat goede hoop geeft voor de cutscenes van Kingdom Hearts 3. Helaas hebben we geen Disney cameo's zien voorbijkomen en dat is echt een gemis. De film is veel serieuzer, wat een beetje uit de toon van de eerdere Kingdom Hearts-delen valt. Zie het als een House of Cards 0.5 (als Square Enix met tussendelen mag strooien, dan doe ik lekker mee).

Goede remaster, matige game

Deze versie van Kingdom Hearts Dream Drop Distance is een geremasterde versie van de in 2012 verschenen 3DS-game. In dit verhaal spelen we wederom met Sora, maar ook met diens rivaal/ vriend, Riku. De twee kameraden worden er beiden op uitgestuurd door tovenaar Yen Sid en spelen beiden een belangrijke rol in de lore. Dit keer vechten we niet tegen de Heartless, maar tegen Nightmares. Gelukkig ga je niet de strijd aan in je eentje, je wordt namelijk bijgestaan door Spirits. Deze Spirits zijn de goede versies van de Nightmares en lijken erg op de bekende Pokémon. Je dient ze te verzorgen, te levelen en natuurlijk te trainen.

Dream Drop Distance vertelt twee verhalen tegelijkertijd. Enerzijds spelen we met mascotte Sora, anderzijds spelen we met rivaal Riku. Hoewel het belangrijkste mechanisme, de drops, op de 3DS uitstekend werkten, pakt het in deze remaster niet zo goed uit. Laat ik eerst uitleggen hoe de drops werken. Tijdens het spelen staat er constant een stamina balk op het scherm. Deze loopt, naarmate je met een personage speelt, leeg. Eenmaal leeg wordt de drop ingezet waardoor je overschakelt naar het andere personage. Het probleem is echter dat je op de PlayStation 4 gemiddeld langer speelt dan op de handheld en het uiteindelijk dus sneller irriteert omdat je plots wordt weggetrokken uit je bezigheden. Daarbij is dit slechts een opgepoetste versie van de game. Er is niets nieuws en de werelden ogen vrij leeg op het grote beeldscherm. Wat wel heerlijk werkt, is het Flowmotionsysteem dat is geïntroduceerd in dit deel. Met een simpele druk op de knop grind je over relingen, slinger je aan lantaarnpalen en zoef je het level door.

Waar de fans de game voor kopen

Ontken het maar niet: jij zit er ook aan te denken om deze game te kopen dankzij Birth By Sleep: A Fragmentary Passage. Ik geef je groot gelijk want dit is een vitaal stukje informatie die je nodig hebt om een paar losse eindjes aan elkaar te knopen. De game is werkelijk waar schitterend om te zien en speelt als een zonnetje. Dit is een directe sequel op de in 2010, op de PSP, verschenen Kingdom Hearts: Birth By Sleep. We kruipen in de huid van Aqua, én van de helden uit de originele Birth By Sleep. Vanwege redenen die ik niet kan verklappen in verband met spoilers, staan we in de Dark World waar Aqua gevangen zit. We starten op level vijftig en dit is zoals Kingdom Hearts gespeeld hoort te worden. Combo's worden eenvoudig aan elkaar geregen, de levels hebben ruimte voor exploratie en de combat is aardig pittig. Daarbij is het verhaal behoorlijk goed, maar worden we wel weer geteased als een malle met nieuwe vraagstukken.

Helaas duurt deze aflevering (want zo kan je het wel noemen) slechts drie uur. Er is genoeg te doen om de speelduur te verlengen, zo kan je kledingaccessoires verzamelen door én van de vele objectives te voltooien en speel je meer moeilijkheidsgraden vrij, maar binnen maximaal drie uur ben je echt wel door de eerste speelbeurt van het verhaal heen. Jammer, want we zijn al zolang aan het wachten. Daarbij heb je niets aan dit deel zonder achtergrondinformatie. Je wordt namelijk zo in het diepe gegooid zonder een degelijke vorm van context. Het is dus belangrijk dat je Birth By Sleep hebt gespeeld om überhaupt te weten wie deze personages zijn. Daarbij komt meteen het grootste punt van kritiek op Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue (rolt nog altijd lekker van de tong) om de hoek kijken. Waarom zit de originele Birth By Sleep in hemelsnaam niet in deze bundel?! Dit is toch totaal niet instapvriendelijk?

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is voor instappers absoluut geen aanrader. De collectie heeft als grote vereiste dat je reeds bekend bent met de lore. Veteranen van de serie gaan deze bundel echter nodig hebben. Er wordt essentiële lore behandeld en je hebt nu de kans om het 3DS-deel te spelen indien je deze nog niet eerder gespeeld hebt. De film is een leuke extra, maar daar koop je de game niet voor. Nee, we kopen de game allemaal om die drie uur durende episode. Ik kan je vertellen dat die episode het meer dan waard is. Dit geeft echt een voorproefje van wat er te komen staat. Jammer dat het alleen zo kort is en dat de originele Birth By Sleep er niet bij zit. Daarbij is Dream Drop Distance absoluut niet interessant als je deze al gespeeld hebt. Goed, dan nu het grote vraagstuk: wanneer komt Kingdom Hearts 3 uit? Iedereen mag inzetten!

• Mogelijkheid om Dream Drop Distance te spelen
  • Ontbrekende lore wordt aangevuld
  • A Fragmentary Passage speelt en oogt heerlijk