Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

  • Ontwikkelaar Square Enix
  • Eerste releasedatum 20 juli 2012
  • Platformen Nintendo 3DS
  • Gameliner score

Review: Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance - Nintendo 3DS

De Nintendo 3DS is in zijn tweede levensjaar gekomen. En dat is te merken, want de laatste tijd vliegen de klappers je om de oren. Mutant Mudds, Heroes of Ruin, Theatrhythm, Rhythm Thief; de lijst gaat maar door. Met name Square Enix heeft in korte tijd veel titels uitgebracht. Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance is het derde spel dat in deze zomerperiode hier wordt uitgebracht. Zou deze titel, net zoals de andere twee games van de uitgever, een klapper worden?

In limbo

Nauwelijks bekomen van de zware verslaving genaamd Theatrhythm mocht ik bij Nintendo op bezoek komen om Square Enix' nieuwste spel te mogen proberen. Als complete Kingdom Hearts-leek was dit de eerste keer dat ik kennismaakte met de serie. De schrik sloeg me daarom ook even flink op het hart toen er tijdens de intro al verschillende (onbekende) namen en termen voorbij werden gegooid tijdens de conversaties tussen magiër Yen Sid (bekend van de Disney film Fantasia) en hoofdpersonen Riku en Sora. Deze dialogen zijn allemaal in het Engels ingesproken, wat erg tof is. Het spel schroomt dan ook niet om te verwachten dat je al enige kennis hebt van de andere delen. De game biedt echter wel een kleine handbieding voor de nieuwkomers door in het pauzemenu een beknopte encyclopedie aan te bieden. Deze vult zich aan naarmate er nieuwe belangrijke termen voorbij komen, zodat je jezelf als nieuwkomer niet helemaal in limbo bevindt.

ontbrekende afbeelding

Links onderin worden de beschikbare commando's weergegeven. Deze kan je vanuit de menu's naar hartenlust aanpassen met nieuwe skills en items.

Klokkenluiden en rechters

Je hoeft niet alle lore van binnen en buiten te kennen om van het spel te kunnen genieten. De game beslaat namelijk verschillende werelden en in ieder van deze werelden beleef je een avontuur op zichzelf. Uiteindelijk spelen de gebeurtenissen wel een belangrijke rol in het hoofdverhaal, al neemt dat niet weg dat dit grote verhaal voor de nieuwkomers na verloop van tijd steeds beter te volgen wordt. In de eerste wereld kwamen Sora en Riku een aantal personages uit de game 'The World Ends With You' tegen, om samen met hen een ingewikkeld plot op te lossen. In de tweede wereld kreeg good ol' Quasimodo en Esmiralda (van de Klokkenluider van de Notre Dame) een gezellig bezoekje van de twee helden, want er moest het mysterie rond het vreemde gedrag van rechter 'ik-haat-zigeuners' Frollo worden uitgezocht. Dit was echt heel erg tof om te doen en gaf me zelfs zin om de goede oude VHS weer op te snorren om de film binnenkort weer eens te gaan kijken.

ontbrekende afbeelding

Bij de Moogles kan je naar hartenlust je items kopen en verkopen, kupo!

Chaos

Je komt verder in je avontuur door te onderzoeken, te praten en bovenal veel te vechten. Deze gevechten spelen zich in real-time af in de omgeving waar je rondloopt. Je kan een normale aanval uitvoeren door op de A-knop te drukken, en het D-pad en de X-knop kan je gebruiken om speciale aanvallen te gebruiken die je in je command-dock hebt gezet. Door beide schouderknoppen tegelijk in te drukken, kan je de camera vastzetten op een vijand. Echter, zelfs met het lock-systeem is het vechten vaak een chaos. Je ziet namelijk wel wat er voor je gebeurd, maar sommige vijanden vallen je van achteren aan. Hierdoor zie je hun aanvallen vaak niet aankomen en kan je jezelf niet op tijd beschermen met de Y-knop. Dit is vooral in het begin erg vervelend. Je krijgt er na verloop van tijd wel handigheid in, maar toch blijft het gevoel van chaos overeind, wat eigenlijk een jammerlijke smet is op een verder erg tof gevechtssysteem.

ontbrekende afbeelding

Boris heeft zijn rape-face al tevoorschijn getoverd. Sora en Riku kunnen maar beter uitkijken!

Dromen zijn bedrog?

Tijdens deze gevechten strijd je meestal tegen Nightmares. Deze Dream Eaters teisteren namelijk de 'slapende' werelden (de werelden die je bezoekt). Je vecht niet alleen, want je kunt ook goede Dream Eaters maken. Deze zogenaamde Spirits staan aan jouw zijde en kan je creëren met verzamelde materialen. Hoe meer materialen je investeert tijdens het maken van je Spirit, hoe sterker deze zal starten. Je kan maximaal drie spirits in je groep hebben en deze kunnen voor extra krachten zorgen. Erg gaaf zijn de speciale aanvallen die je van tijd tot tijd kan uitvoeren met deze kornuiten. Zo groeien Sora's Spirits enorm groot om vervolgens als een vernietigende reuzen-stuiterbal door de tent heen te vliegen terwijl Riku tijdelijk de krachten van deze kornuiten overneemt. De Spirits zijn echter levende wezentjes en dus vragen ze zo nu en dan wat aandacht. Deze geef je door met ze te spelen in een soort Nintendogs-achtige modus. Het is grappig voor even, maar het voelt al snel een beetje flauw aan. De spirits kan je ook gebruiken in een minigame genaamd Card Rush, waarin je gevechten uitvoert door zo snel mogelijk kaarten moet zien op te gooien om aan te vallen en te verdedigen. Dit is erg leuk om te spelen en het zorgt zelfs voor punten die je kunt omwisselen voor items, zoals verfballen waarmee je de Spirits van een ander kleurtje kan voorzien.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Kingdom Heats 3D: Dream Drop Distance is eer erg toffe game geworden. Als nieuwkomer zal het wel even slikken zijn om in de game te stappen, al is veel voorkennis niet per se vereist om toch te kunnen genieten van de game. Zoals je misschien al bij de score hebt kunnen zien is het geen volle bak, want daar zijn de gevechten echt te chaotisch voor. Jammer, want dit punt zorgt ervoor dat de game toch een tikkie minder leuk is om te spelen. Verder is de game door te spelen op meerdere moeilijkheidsgraden, waardoor de zomervakantie met deze game lekker gevuld kan worden.

  • Pluspunten
  • Card Rush is tof!
  • Ingesproken dialogen
  • Ook te spelen als nieuwkomer
  • Creëren van spirits is leuk
  • Minpunten
  • Gevechten erg chaotisch
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?