Review: Killing Floor: Double Feature PlayStation 4

Geplaatst: 5 juni 2019 15:00

Je hebt weleens van die games waar je vrijwel niemand over hoort, maar die toch behoorlijk vermakelijk blijken te zijn. Killing Floor 2 past wat mij betreft in die categorie. Een leuke shooter, waar ik mij prima mee heb vermaakt. Toegegeven, het is niet de allerbeste game en het heeft veel weg van vergelijkbare games, maar ach, beter goed gejat dan slecht bedacht. Ontwikkelaar Tripwire Interactive en Deep Silver hebben wederom de handen ineengeslagen om Killing Floor: Double Feature op de markt te brengen. Een bundel van Killing Floor 2 en Killing Floor: Incursion. Is dit pakket de moeite waard of kun je je zuurverdiende centen beter elders aan uitgeven?

Killing Floor 2

Killing Floor 2 lijkt in veel opzichten op andere games uit het genre. Het heeft wat elementen van Call of Duty's zombie modus, heeft wat dingen gepikt van Left 4 Dead en dat is gemixt in een smakelijk geheel. De bedoeling is dat je het opneemt tegen klonen die Zeds worden genoemd. Deze zombie-achtige wezens hebben Europa veroverd en jij moet de uitbraak zien in te perken. Om dit te kunnen doen, heb je een arsenaal aan wapens die je kunt kopen bij zogeheten pods. Welke wapens er worden verkocht, hangt af van welke klasse je hebt gekozen, maar het gaat van melee wapens als bijvoorbeeld een schep tot aan antitankwapens. De Zeds komen in waves op je af en elke Zed die je vermoordt, levert je Dosh op. Dat is de valuta van Killing Floor 2. Na het uitroeien van zo'n wave heb je weer even de tijd om je op te laden, wapens te kopen, ammunitie aan te vullen en je klaar te maken voor de volgende hordes klonen.

Zoals in veel vergelijkbare games ook het geval is, komen deze vijanden in verschillende vormen en maten. Iedere Zed heeft een bepaald zwak punt waarop je je het beste kunt focussen, maar ook het type wapen kan uitmaken hoe makkelijk je een specifieke Zed uit kunt schakelen. Heb je alle waves een kopje kleiner gemaakt, dan wacht de ultieme uitdaging in de vorm van een baas. Dit is een gemuteerde Zed die lijkt op één van de speciale Zeds, maar dan nog groter en krachtiger. Dit alles maakt het formeren van een team ook een stuk belangrijker. Immers kun je wel een team met allemaal healers hebben, maar die gaan het tegen bepaalde vijanden knap lastig krijgen. Nu wil dat op de meeste moeilijkheidsgradaties nog best te doen zijn, maar de moeilijkheidsgraad Hell on Earth doet echt zijn naam eer aan. Zeker als je op dat niveau wilt spelen, is het goed om een team van zes personen bijeen te krijgen en ieder een bepaalde rol toe te wijzen. Een goede tactiek is de sleutel tot succes, want de Zeds zijn dan vele malen sterker, sneller en slimmer.

Samen spelen

In het gedeelte hierboven heb ik het vooral over de spelmodus Survival gehad, maar Killing Floor 2 biedt ook nog twee modi om je mee te vermaken. Eerst de Survival VS. Hierbij nemen twee teams van zes het tegen elkaar op, waarbij een team de rol aanneemt van de Zeds. Deze modus is dus vergelijkbaar met bijvoorbeeld Left 4 Dead, waarin ook het ene team de helden zijn en het andere team de zombies. Deze modus wordt gespeeld over twee rondes, waarbij je eerst speelt als soldaten of de Zeds, en de volgende ronde wisselt met het andere team. Het team dat in deze twee rondes de meeste punten bij elkaar heeft weten te sprokkelen wordt uitgeroepen tot winnaar. De andere modus is Endless Mode, waarbij je het opneemt tegen een oneindigheid van waves aan Zeds, totdat je het onderspit delft. Een aardige afwisseling voor als je even geen zin hebt in de andere modi.

Killing Floor: Incursion

Mocht je Killing Floor 2 nog niet spannend genoeg vinden, dan beschikt de Killing Floor: Double Feature bundel ook nog over Killing Floor: Incursion. Om dit te kunnen spelen heb je echter wel PlayStation VR nodig. De game biedt overigens wel unieke gameplay en is zelfs voorzien van een campaign, die eerlijkheidshalve wel wat aan de korte kant is. Als je eenmaal klaar bent met het verhaal dan rest je alleen nog Holdout Mode. Deze modus is vergelijkbaar met de Endless Mode uit Killing Floor 2, waarbij je het opneemt tegen oneindige waves aan zombies. Enig verschil is dat je hierbij geen rustpunten krijgt, maar continu doorspeelt. Het vinden van ammunitie, betere wapens en schilden moet dus tijdens het vechten gebeuren. Dit maakt het een stuk lastiger, want je krijgt niet even de tijd om alles weer op orde te brengen. Overigens zijn niet alle Zeds in Killing Floor: Incursion vertegenwoordigd. Om voor mij onbekende redenen schitteren de Bloat en de Siren door afwezigheid.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Killing Floor: Double Feature bevat twee leuke games, zeker als je het samen met vrienden speelt. Voor Killing Floor: Incursion is het wel van belang dat je in het bezit bent van de PlayStation VR, want anders kun je hier niks mee. Het heruitbrengen van games gebeurt wel vaker, maar we hebben hier te maken met een bundel van twee games die beide nog geen drie jaar oud zijn en er is verder niets vernieuwends aan. Daarnaast heb je voor de ene al PlayStation VR nodig. Mocht je beide games nog niet hebben gespeeld, in het bezit zijn van PlayStation VR en spreekt het genre je aan? Dan kun je zeker voor deze bundel gaan, maar in mijn optiek is Killing Floor: Double Feature overbodig.

• Bloederig
  • Leuk met vrienden
  • Aardige uitvoering
  • Bundel voegt niks toe
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Killing Floor: Double Feature

-

Deep Silver