Killer is Dead
  • ONTWIKKELAAR Grasshopper Manufacture
  • EERSTE RELEASEDATUM 30 augustus 2013
  • PLATFORMEN Xbox 360, PlayStation 3
  • GAMELINER SCORE

review: Killer is Dead PlayStation 3

Een weekje geleden lag er al een Japanse game op mijn deurmat, namelijk Tales of Xillia. Deze keer werd ik verblijd met een game waarvan ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord had. Het doosje straalde meteen 'Japan' uit, en na nader onderzoek bleek de game van Suda51 en zijn studio Grasshopper Manufacture te zijn. We kennen Suda51 al van games als No More Heroes, Lollipop Chainsaw en Killer7. Deze games hebben meerdere dingen gemeen: veel bloed, vreemde gebeurtenissen en héél veel actie. Deze elementen zijn ook in Killer is Dead volop aanwezig. Eens kijken of dit Japanse avontuurtje me beter bevalt dan Tales of Xillia!

ontbrekende afbeelding

Quentin Tarantino-san

De game begint meteen nadat je de moeilijkheidsgraad hebt ingesteld met oneindig veel cutscenes. Dit klinkt als een straf, maar dat is het totaal niet. De duistere comic-uitstraling die de game heeft, zuigt je meteen in de wereld. Het universum van Killer is Dead doet me een beetje denken aan hoe de film Kill Bill zou zijn als Tarantino Japans was geweest. De personages zijn ronduit gestoord (schattige meisjes die in reusachtige monsters veranderen), hebben allemaal een duister verleden en hebben allemaal iets wat ze uniek maakt. Zo heeft het hoofdpersonage Mondo een katana die bloed van zijn overleden tegenstanders absorbeert, wat je daarna kunt gebruiken als munitie voor je mechanische linkerarm. In het begin kun je deze alleen als machinegeweer dat bloed schiet gebruiken, maar door de game heen kun je deze uitbouwen tot veel verschillende wapens. De manier waarop je deze wapens unlockt is ook ronduit bizar, maar daar ga ik het zo meteen over hebben.

Bloed, kleine meisjes en monsters

Het verhaal van Killer is Dead is er een die je na het spelen van de game nog steeds niet helemaal begrijpt. Toch stoorde dit me totaal niet. Het zorgt er juist voor dat de hele game lekker mysterieus aanvoelt. Je speelt als Mondo, een newbie binnen een organisatie van huurmoordenaars. Zijn sidekick Mika is het schoolvoorbeeld van irritant schreeuwend Japans meisje. Met haar piepstemmetje vergezelt ze jou tijdens de meest vreemde taferelen. De missies die je uitvoert voor je organisatie zijn surrealistisch, maar wat niet abstract is, is het hakken. Het vechtsysteem is niet bijzonder diep, maar werkt wel lekker. Met een druk op de knop zwaait Mondo met zijn vlijmscherpe katana. Een andere knop gebruik je om te blokken en met een andere knop gebruik je je mechanische arm. Het is lekker simpel, maar de actie wordt ontzettend filmisch in beeld gebracht. Door alle hectiek tijdens de gevechten verliest de camera af en toe het overzicht, maar over het algemeen ziet er erg tof uit. Na het doden van jouw doelwit en veel cutscenes later krijg je betaald voor je daden. Dit geld kun je uitgeven aan allerlei accessoires die Mondo helpen met zijn opdrachten. Ook kun je er cadeautjes mee kopen die je kunt gebruiken tijdens je dates

ontbrekende afbeelding

Killer/Cassanova

Ja, je hebt het goed gelezen: een Japanse game is natuurlijk niet echt Japans als je niet naar meisjes kunt gluren. Mondo is een echte ladiesman en tijdens de zogenaamde Gigolo missies zal hij al zijn charmes in de strijd moeten gooien om de dames in bed te krijgen. Als dit je uiteindelijk na veel gluren en schaamteloze gesprekken gelukt is, krijg je een wapen van de lieflijk uitziende dame. Zo kreeg ik na mijn eerste date opeens een gigantische drilboor die Mondo met zijn mechanische arm kan gebruiken. Kijk, dat zijn nou nog eens vrouwen! Deze wapens zorgen voor wat afwisseling tijdens de gevechten. Toch vond ik het doormidden klieven van vijanden niet het mooiste van deze game; het verhaal bleef me echt boeien. Je krijgt bij iedere urenlange cutscene de optie om deze over te slaan, maar vreemd genoeg heb ik die optie geen een keer gebruikt. Een struikelblok bij Tales of Xillia, die ik laatst voor Gameliner speelde, was de slechte Engelse voice-over en de ontbrekende optie om de game in het Japans te spelen. Je kunt Killer is Dead gelukkig wélin het Japans spelen met Engelstalige ondertiteling. De Engelse voice-over is niet heel slecht, maar de Japanse stemmen geven de sfeer wel een enorme boost.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Rens Knapen

Killer is Dead is het beste te vergelijken met een Japanse versie van Kill Bill. Je hebt de gruwelijke actie, de vreemde personages en de huurmoordenaars, maar dan met een heleboel Japanse gekkigheid erin gegooid. De actie is lekker vloeiend en de hele game speelt lekker soepel. Tijdens gevechten wordt het af en toe erg chaotisch, maar de bloederige finishers maken dit meer dan goed. De game speelt als een film en blijft constant boeiend met vreemde plotwendingen zoals ze die alleen in Japan kennen. Mensen die wel van iets anders houden als FIFA en Call of Duty gaan hier van genieten. Ik werd in ieder geval positief verrast.

  • Pluspunten
  • Lekkere actie
  • Unieke sfeer
  • Boeiend verhaal
  • Absurd
  • Minpunten
  • Actie soms te chaotisch
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?