Review: Kena: Bridge of Spirits - Een enorm goede indiegame PlayStation 4

Geplaatst: 28 september 2021 14:00

Kena: Bridge of Spirits werd vorig jaar onthuld tijdens het PlayStation 5 evenement. Voor mij was de onthulling één van de hoogtepunten, want ik was meteen aangetrokken tot de prachtige animaties, de setting en stiekem ook die schattige zwarte wezentjes. Vorige maand deelde ik mijn Drie van die verwachtingen van Kena: Bridge of Spirits en nu ik de game heb uitgespeeld, kan ik jullie alvast verklappen dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen.

Er was eens..

Zoals de titel al doet vermoeden neem je de rol aan van Kena, een spirituele gids die geesten helpt over te steken naar het hiernamaals. Tijdens haar reis naar de Sacred Mountain Shrine bezoekt ze verschillende dorpen die verlaten zijn, doordat er een natuurramp heeft plaatsgevonden. Op enkele personages na heeft de wereld plaatsgemaakt voor boomachtige monsters, giftige planten en water. Tijdens haar reis ontmoet ze mensen met een bijzonder achtergrondverhaal en leert ze zichzelf beter kennen.

De verlaten huizen zijn half opgegeten door de mooie groene natuur en het contrast is prachtig om te zien. De wereld erom heen is groot, kleurrijk en gedetailleerd, waardoor het al een plezier is om er rond te dwalen. De game oogt prachtig op de PlayStation 4, maar schiet op sommige vlakken nog tekort qua performance. Zo zitten er een aantal bugs in, waardoor je de game opnieuw moet laden om verder te kunnen. Dat compenseert zich gelukkig in de grafische stijl en in combinatie met de soundtrack is het alsof je je in een sprookjesachtige Disney-film bevindt.

Kena's magische staf

Ondanks dat de game een Disney-sfeer heeft, kun je dit niet zeggen over alle plekken in de wereld. Dat mooie contrast zie je terug op de verschillende corrupte plaatsen waar het één en al horror is. Deze plekken worden bewoond door verschillende boomachtige monsters die enorm veel schade kunnen aanrichten. Gelukkig heeft Kena een magische staf van haar vader geërfd, waarmee ze de monsters voorgoed kan laten verdwijnen. De corrupte plekken hebben te maken met de verhalen van overleden helden en Kena moet hun geesten helpen over te steken naar het hiernamaals. De opbouw van de verhalen is ontzettend goed uitgewerkt. Langzamerhand kom je steeds meer achter het verleden van deze helden, hun motieven en hun relatie tot de dorpen.

In het begin van de game is de combat nog vrij beperkt. Zo dient de staf eerst als zwaard, maar kun je deze later ook als pijl en boog gebruiken. Vervolgens ontgrendel je de vaardigheid om bommen te gooien en wanneer je eenmaal al deze vaardigheden bezit, worden de gevechten erg uitdagend en dynamisch. De baasgevechten zijn één voor één uniek, doordat zij een eigen vechtstijl hanteren. Daardoor is het vaak vallen en opstaan om de juiste combinaties van je vaardigheden te ontdekken en de patronen van de bazen te leren. Je raakt nooit verveeld met het vechten, maar het kan af en toe wel frustrerend zijn. Er is wel de mogelijkheid om tijdens de game de moeilijkheidsgraad lager (en hoger) te zetten.

Hulp en gezelschap van de Rot

Naast de magische staf krijg je ook hulp van de Rot, die kleine zwarte wezentjes die je overal in de trailers hebt gezien. In gevechten bouw je Rot-kracht op, waardoor je speciale aanvallen kunt doen in combinatie met je staf. Daarnaast kunnen ze jou healen en corrupte plaatsen reinigen. De Rot volgen je overal naartoe, maar hebben daarnaast ook een eigen willetje. Af en toe dansen ze om je heen of verstoppen ze zich voor je in bijvoorbeeld een struik. Daarnaast kun je verschillende hoedjes voor ze kopen bij een speciale kar, die je ontgrendelt door kistjes te openen. Hoewel de hoedjes verder geen functies hebben, is het gewoon erg leuk om deze te verzamelen.

Kena: Bridge of Spirits is een actie-avonturengame, maar voelt op vele fronten toch aan als een RPG. Naast het feit dat je je in een grote open wereld bevindt, is er de mogelijkheid om je vaardigheden te upgraden in het menu. Dit doe je door middel van het verzamelen van karma die je overal in de wereld kunt vinden of kan verkrijgen door het verslaan van monsters. Daarnaast bevat de game geen zijmissies, maar zijn deze wel te vinden in andere vormen. Zo is het een vermaak om op zoek te gaan naar Rot die zich verstoppen onder takken, potten en andere objecten. Ook vind je er cursed chests, vervloekte kisten, waarbij je verschillende monsters moet verslaan binnen een bepaalde tijd of niet geraakt mag worden en beloond wordt door het behalen ervan. Daarnaast zijn er plekken te vinden waar je je boogschuttersvaardigheden kunt oefenen en verstopte plekjes om te mediteren waardoor je maximum health omhoog gaat.

Het eindoordeel van Celine Man

Kena: Bridge of Spirits is zeker niet perfect door haar performance, maar op elk ander vlak heeft het mijn verwachtingen overtroffen. De game heeft een vermakelijke grafische stijl, is kleurrijk en gedetailleerd met bijpassende soundtrack. Het is een plezier om de wereld te ontdekken door de mooie omgeving en verslavend om op zoek te gaan naar Rot en speciale kistjes. De gevechten zijn uniek en uitdagend, en het gebruik van de magische staf is leuk en gevarieerd. Kena: Bridge of Spirits kent geen verveling en is misschien wel één van de mooiste en beste indiegames die ik ooit heb gespeeld.

• Vermakelijke grafische stijl
  • Mooie grote open wereld
  • Sterk en interessant verhaal