Review: Katamari Forever PlayStation 3

Het is eens iets anders dan een bloederige veldslag tussen de Russen en de Britten in Call of Duty 4, een stevige knokpartij in Fight Night Round 4 of een balletje trappen in FIFA 09. Ook al komt dat laatste dicht in de buurt. Met Katamari Forever slaat de Japanse ontwikkelaar en uitgever Capcom immers haar eigen weg in. Verrast de game alsnog menig gamer of slaat Capcom met Katamari Forever de bal, letterlijk en figuurlijk, mis?

Pamperheld

Je hoeft niet veel van games te weten om te zien dat Katamari Forever verre van een stoere game is. Met zijn gekke deuntjes en kleurige cartoons lijkt Capcom vooral het jonge publiek aan te spreken. Niet blijkt minder waar te zijn, want de game behoort wel degelijk toe aan een volwassen publiek. Het verhaal is nochtans erg simpel. Op een doodnormale dag krijgt de oppermachtige King of All Cosmos een klap op zijn hoofd, en tegen wil en dank valt hij in een diepe coma. Zijn zoon Prince weet niet wat te doen en hij roept de hulp in van zijn neefjes. Na wat brainstorming komen ze op het idee om een machine te bouwen die de koning tijdelijk kan vervangen en RoboKing wordt 'geboren'. Helaas is de programmering van deze machine niet al te goed afgesteld, wat ertoe leidt dat RoboKing de kosmos ingaat en in een fractie van een seconde alle sterren vernietigd. De prins is natuurlijk niet gelukkig en nu mag de speler de boel gaan opknappen. Enerzijds zal je Prince en zijn neefjes moeten helpen om het universum terug te vullen met sterren en alsof je je handen nog niet vol hebt, moet je ook nog eens de koning helpen om zijn geheugen terug te krijgen. Beide doelen kan je verwezenlijken door zowel alle levels van RoboKing als King of All Cosmos succesvol te beëindigen. Niet niks, als je het mij vraagt.

Simpel, maar doeltreffend

De spelers die voor het lezen van deze review al een telg uit de Katamari-reeks gespeeld hebben, weten wat ze kunnen verwachten. Het concept is simpel, maar tegelijkertijd verslavend. Een Katamari is een soort van kleverige bal waaraan verschillende voorwerpen blijven plakken. Het is aan de speler om deze Katamari rond te rollen door levels waarin verschillende objecten te vergaren zijn. Hoe meer objecten er aan je Katamari hangen, des te groter je Katamari wordt en hoe meer voorwerpen je bal kan meedragen. De objecten variëren van level tot level en zullen meestal tegen een bepaalde tijd en enkele voorwaarden verzameld moeten worden.

De besturing lijkt in het begin ingewikkeld, maar gelukkig went het snel en zal je merken dat heel simpel in elkaar zit. Met behulp van de twee duimknoppen kan je de bal laten rollen en met verschillende andere knoppencombinaties kan je diverse acties uitvoeren. Je zal al snel merken dat je deze acties niet vaak zal gebruiken, waardoor je eigenlijk enkel de duimknoppen gebruikt. Ook maakt Katamari Forever gebruik van de SIXAXIS-mogelijkheden, wat het allemaal weer wat leuker maakt. Helaas werkt de camera niet altijd mee en zit je vaak te knoeien om je beeld recht achter je Katamari te plaatsen, waardoor je een beter zicht krijgt op de spelwereld.

Al vanaf het prille begin zal je kunnen spelen met de Prince, en later in de game zal je ook de neefjes van de Prince kunnen vrijspelen door deze simpelweg op te rapen en het level uit te spelen. Vanaf dat moment kan je aan het begin van elk level kiezen met welk personage je de Katamari gaat besturen. Dit werkt eenvoudig en brengt ook wat variatie met zich mee tijdens het spelen. En spelen zal je, want de game biedt heel wat uurtjes speelplezier. Katamari Forever bevat tientallen levels die bijna allemaal van elkaar verschillen. Tijdens het spelen verlies je al snel de tijd uit het oog en is je concentratie volledig gericht op het spelen. De game zal je dan ook niet snel aan de kant leggen en in dat opzicht is de game de prijs meer dan waard. De gameplay biedt de speler meer dan vijftien uur speelplezier, met een sterke nadruk op het woord plezier.

Ook in grafisch opzicht is de game erg sterk. Sfeervolle omgevingen worden gevuld met felle kleuren en sterk afgewerkte details. De verbazing zal dan ook al snel opduiken, wanneer je merkt dat je na een tiental levels nog steeds gevarieerde omgevingen voorgeschoteld krijgt. Het oor wil tijdens het spelen natuurlijk ook wat, maar zal al snel teleurgesteld worden door zwakke Japanse deuntjes die je liever kwijt dan rijk bent. Een eigen muziekinstallatie naast je console is dus zeker geen overbodige luxe. Ondanks het feit dat het verhaal zo simpel in mekaar zit, valt de verhaalvertelling toch enigszins tegen. Met behulp van subtitels of spreekballonnen wordt het verhaal aan de man gebracht, maar meestal zijn de teksten gewoon absurd of zelfs lachwekkend. Japanse humor, zullen we maar in het achterhoofd houden.

Katamari vs. Katamari

In tegenstelling tot haar voorganger op de Xbox 360 bevat deze telg in de Katamari-serie geen online multiplayer. Wel bevat de game een offline coöperatieve modus voor twee spelers, waar je in een level naar keuze de strijd kan aangaan met een vriend of vriendin. Beide spelers krijgen een Katamari voorgeschoteld en de speler met de grootste Katamari, en dus ook de hoogste score, zal met de gouden medaille kunnen pronken. De modus is zeker geen overbodige luxe en biedt zelfs vele extra uren speelplezier.

Het eindoordeel van Giel Picquet

Katamari Forever brengt al het goede van de vorige titels, maar dan ook niets meer. Met een verslavende gameplay, tientallen levels, prachtige graphics en een concept om trots op te zijn biedt Katamari Forever vele uren dolle pret. Zeker het proberen waard!

• Verslavende gameplay
  • Prachtige graphics
  • Eenvoudige besturing