Review: Kane & Lynch: Dead Men Pc

Geplaatst: 9 december 2007 18:12

Ooit de film Heat gezien? Daarin gaat het over een aantal criminelen en de politie. In Kane and Lynch gaat het alleen maar over criminelen, want de politie in deze game gaat allemaal dood. Deze intro slaat nergens op, maar vond het wel een leuk bruggetje naar het begin van deze review.

De Crimineel uithangen

Je zit achter in een busje, waarin je buurman zegt dat je beter je hoofd naar beneden kan houden. Waarom hij dat zegt lijkt klinkklare nonsens. Ineens hoor je een keiharde knal en wanneer jij je ogen open doet en niets ziet, moet je ook nog eens doorlopen, zoals je wordt opgedragen. Je ontsnapt aan de dood en de mensen die het busje hebben overmeestert hebben je nodig. Je wordt gedwongen om nog eenmaal de crimineel uit te hangen. De problemen die daardoor ontstaan zullen al snel ontstaan. Je bent opgelicht, en je familie is daarvan de dupe. Er wordt afgerekend met je vrouw en je dochter is slachtoffer van een gijzeling. Je bent uit op wraak om zo snel mogelijk je dochter terug te krijgen. Er gebeuren nog veel meer vage dingen, alleen we houden het kort.

Je begint als Kane, een huurling. Lynch, een psychopathische medicijnverslaafde schurk, wordt bestuurd door de computer. Er komen genoeg situaties voor waarin je Lynch in het gareel moet zien te houden. Het verhaal draaide wel meer om dat van Kane dan dat van Lynch, terwijl ik eigenlijk ook wel benieuwd was naar de situatie van Lynch.

Chaos in de nachtclub

De game kent een ijzersterke verhaal dat bleef boeien tot het einde, waarbij je in verschillende exotische plaatsen op de wereld verzeilt raakt. Dring ergens in Tokio binnen bij een nachtclub waar iedereen nog vrolijk aan het dansen is. Wanneer het blijkt dat je de eigenaresse van de tent wilt kidnappen, slaat de sfeer om. Er breekt paniek uit wanneer de eerste pistoolschoten worden gelost. Je moet je door de chaos naar buiten zien te werken.

De game springt van de hak op de tak. Zo ben je het ene moment in Tokio en zo ben je weer in een hele andere setting aangekomen. Het tempo van de game is daarbij sterk aanwezig en dat pleziert me enorm. Geen onnodige filmpjes, die het geheel aan elkaar proberen te knopen. Tijdens het laden word je ingelicht over wat er gaat komen. En hoe kan het ook anders, met een hoop gescheld en getier van die twee mafkezen.

Domme teamgenoten

De voice acting van zowel Kane als Lynch is enorm goed gedaan. Helaas komt het visueel niet zo goed over. Het lijkt erop dat de game op sommige punten niet klaar is. Zo is de moeilijkheidsgraad nogal wisselend en is de kunstmatige intelligentie over het algemeen ook ver te zoeken. Dit is vooral duidelijk te merken zodra je bij een soort eindbaas terecht bent gekomen.

Je loopt door het spel met teamgenoten, waarbij je orders moet geven, anders is het huilen met de pet op, doordat de kunstmatige intelligentie zo slecht is. Als je een tegenstander tegenkomt waarbij je op een afstand van ongeveer vier meter onopgemerkt blijft, dan vraag ik me af of ze geen bril nodig hebben.

Ook het gemis van co-op is helaas een gemiste kans, waarbij het maar weer eens duidelijk wordt dat men enorm veel tijdgebrek heeft gehad om de game fatsoenlijk af te kunnen ronden. Gelukkig is er wel een multiplayer-optie aanwezig.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game voelt niet af. De game heeft een ijzersterk verhaal, misschien wel een van de beste verhalen aller tijden in de game industrie. Dat hield me namelijk wel gekluisterd aan de buis. Het gemis van een co-op modus is gewoon een teleurstelling. Je kunt de game op diverse eindes uitspelen, dus het loont om de game een tweede keer uit te spelen, waardoor de levensduur weer enigszins wordt verlengd.

• IJzersterk verhaal
  • Levensduur
  • Co-op mode
  • Niet af op sommige punten
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Kane & Lynch: Dead Men

-

Eidos Interactive