Review: Just Dance 4 Nintendo Wii

Geplaatst: 18 oktober 2012 16:00

Iedereen geniet soms wel eens van bepaalde aspecten in het leven, die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen. Het spelen van een game uit de Just Dance reeks zal door velen gemakkelijk in dit rijtje worden geplaatst. Na een verrassend leuk derde deel in de serie mag het echter duidelijk zijn dat niemand zich meer hoeft te schamen voor deze zeer vermakelijke taferelen. Een jaar na het derde deel is het tijd om de Nintendo Wii waarschijnlijk voor de laatste maal tevoorschijn te toveren en eens goed te gaan zitten, of ik bedoel natuurlijk staan, voor Just Dance 4.

Ontkenningsfase

Accepteer het, dansen voor je televisie is leuk. Man, vrouw, jong, oud, iedereen wordt onmiddellijk aangestoken door de sfeer die de gevarieerde playlist en overbelichte dansers met zich meebrengen. De basis van de Just Dance games staat natuurlijk als een huis, doe de danser op het scherm na. Op de Nintendo Wii is het helaas alleen mogelijk om een enkele hand te registreren, maar je gehele lichaam in de strijd gooien blijft natuurlijk het allerleukst. Aan plezier zul je ook in Just Dance 4 geen gebrek hebben. Zoén veertig nummers, uiteenlopend van Elvis Presley tot Justin Bieber, en routines voor een, twee en vier spelers staan garant voor uren feest. Slechts een enkel nieuw aspect in dit vierde deel valt echt op en dat zijn de Dance Quests.

Dance Quests

Liep ik vorig jaar nog flink te klagen dat er voor de eenzame danser weinig te doen viel, met de intrede van Dance Quests lijken mijn gebeden verhoord. Dance Quests zijn een zestal uitdagingen, die je voor ieder afzonderlijk nummer kunt volbrengen, om zo sneller in level te stijgen en nieuwe hebbedingetjes vrij te spelen. Dit loopt uiteen van het halen van een bepaald aantal sterren tot het correct uitvoeren van alle speciale danspasjes. Ook als je danst met meerdere personen kun je bepaalde quests volbrengen, wat een extra stimulans kan zijn om net even wat langer te blijven dansen. Door het stijgen in level unlock je mash-ups, varianten op nummers of icoontjes om je profiel mee op te leuken. Leuk, maar natuurlijk niet de grote reden om Just Dance 4 te blijven spelen.

Niets nieuws onder de zon

Naast de Dance Quests is er in Just Dance 4 eigenlijk niets nieuws onder de zon. Natuurlijk zijn er nieuwe nummers aanwezig, alsmede nieuwe duetten en choreografieën voor vier personen, die allen leuke thema's met zich meedragen, maar meer valt er niet van te maken. Ook deze telg uit de dansserie wordt onderverdeeld in Just Dance en Just Sweat, waarvan de laatste de fitness variant is. De indeling van Just Sweat bestaat nu echter uit wat thema's, zoals een work-out met de jaren '60 als decor, waarna je kunt kiezen of je liever 10, 25 of 45 minuten bezig wilt zijn. Een work-out van 25 minuten is echter alleen voor doorzetters weggelegd, om maar te zwijgen over de op topsporters gerichte 45 minuten optie. Nieuw is dat je nu meteen kunt zien hoeveel calorieën je verbrandt, maar of dit een reële weerspiegeling is van wat er daadwerkelijk gebeurd in onze tere lichaampjes valt nog te bezien.

Minder toegankelijk

Over het algemeen is Just Dance 4 dus gewoon een verzameling nieuwe nummers, plus de Dance Quests. De nieuwe playlist is leuk, gevarieerd, maar wist mij toch net iets minder te boeien dan die van het vorige deel. De nieuwe thema's, die vaak totaal over de top zijn, zijn leuk en lijken iets interactiever te zijn dan voorheen, maar het aanbod aan duetten en vooral aan routines voor vier personen valt in mijn ogen een klein beetje tegen. Ook lijkt dit vierde deel iets minder toegankelijk dan zijn voorgangers, vooral door de iets uitdagendere choreografieën. Je haalt niet zomaar meer het meeste aantal sterren en mede doordat Just Dance 4 iets pittiger is, vallen de krakkemikkigheden van het verouderde bewegingsdetectiesysteem van de Wii nog eens extra op. Het is een beetje jammer als je een perfecte move denkt neer te zetten, maar volgens de game slechts 'Oké presteert en je moeder naast je maar een dotje doet en toch een perfecte score neerzet.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Just Dance 4 kroont zich wederom tot een goede keuze voor partijen, maar probeert ook de eenzame danser tevreden te stellen. De Dance Quests zijn leuk, maar bieden niet genoeg redenen om Just Dance 4 ook op een gure winternacht in je slaapkamer tevoorschijn te halen. De nieuwe nummers zijn Oké, de uiteenlopende thema's blijven de lachspier kietelen, maar een select aanbod aan duetten en choreografieën voor vier personen is echter een domper. Just Dance 4 is bovendien een tikkeltje minder toegankelijk door de ietwat hogere moeilijkheidsgraad en legt de zwakke punten van de techniek die in de Nintendo Wii schuilt nog eens pijnlijk bloot. Toch blijft het uitvoeren van de krankzinnige routines erg leuk en elke Just Dance game is natuurlijk welkom op een goed feest, zo ook dit nieuwste deel, zij het met wat minder charme.

• Samen dansen blijft leuk
  • Dance Quests
  • Uiteenlopende thema's