Review: Just Dance 2020 Nintendo Switch

Aangepast: 5 november 2019 16:31

Gamers die zo nu en dan graag de heupen los gooien zijn vandaag getrakteerd met een nieuwe iteratie op Just Dance; de game die inmiddels tien jaar geleden dans en gaming met elkaar combineerde. De eerste en de laatste Just Dance-game die ik heb gespeeld was in tijden van de Nintendo Wii: dat is dus al eventjes geleden. Destijds was ik er best goed in, althans zo herinner ik het mijzelf. De grote vraag is dan ook: kan ik het nog steeds? Om antwoord te geven op die vraag heb ik een dansje gewaagd voor de televisie, samen met mijn kersverse vriendin. Onze relatie is nog vrij pril, wat het reviewen van deze game extra leuk maakte. En nee geen zorgen, ik was gefocust op het dansen en de game.

Pay to dance

Omdat Just Dance 2020 om dans draait was ik natuurlijk meteen benieuwd naar welke nummers er dit jaar in de game gepropt zitten. Al snel kwam ik te weten dat er in deze versie van de game 43 nummers aanwezig zijn in de muziekbibliotheek en dat is goed voor ongeveer tweeëneenhalf tot drie uur dansplezier. Een deel van de nummers kun je bij de eerste keer opstarten direct spelen, maar het overgrote deel dien je vrij te spelen door je stoute moves te laten zien. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk ben van het 'gratis' aanbod. Het aanbod is te beperkt en er staan erg veel nummers tussen die ik niet ken, waardoor ik minder snel geneigd ben enthousiast mee te stappen op de maat. Nu ben ik sowieso al een stijve hark die totaal geen gevoel voor dans heeft, dus dat bevordert de situatie ook niet echt.

Wellicht was het je opgevallen; ik gebruikte expliciet het woord 'gratis' toen ik het had over het aanbod aan nummers. Je hebt namelijk ook de mogelijkheid om wat geld tegen de game aan te gooien en een abonnement te nemen op Ubsioft. Wanneer je dit doet krijg je toegang tot meer dan vijfhonderd nummers, waardoor de game eigenlijk pas echt interessant wordt. Het 'betaalde' aanbod bevat veel meer interessante nummers waar je op kunt swingen en jezelf mee kunt identificeren. Tevens wordt deze lijst het komende jaar ook nog bijgevuld door de ontwikkelaar. De verhouding tussen het gratis aanbod en het betaalde aanbod is naar mijn mening totaal uit balans. Het voelt niet eerlijk dat je na de aanschaf tot nog geen tien procent van de muziekbibliotheek toegang hebt.

Nieuw in Just Dance

Naast dat de game weer vol zit met nieuwe nummers, keren er ook weer wat oude vertrouwde features naar de welbekende dans-game. Zo zijn de 'Player cards' weer van de partij in Just Dance 2020, waar je een avatar aan dient toe te kennen. Iedere avatar neemt een eigen persoonlijkheid mee naar de tafel. Ikzelf koos voor een paarse koe, die wel een heel bijzonder geluid maakt. Je kunt zeggen wat je wilt, maar ik ben in ieder geval goed vertegenwoordigd. Daarnaast zijn er ook weer dagelijkse uitdagingen. Wanneer je die hebt voltooid ontvang je muntjes, waarmee je nieuwe avatars en skins kunt vrijspelen. Ik heb werkelijk waar geen idee hoe het ontgrendelen van de zojuist genoemde beloningen bevredigend kan aanvoelen, maar wellicht ligt dat aan mij. Over smaak kun je tenslotte twisten. De interface van de game is nagenoeg hetzelfde als dat in Just Dance 2019.

"Wat is er dan nieuw?", vraag jij jezelf misschien af. Om te beginnen zijn er twee nieuwe gamemodi: 'Just Dance Kids' en 'All Stars'. De eerst genoemde gamemodus spreekt denk ik redelijk voor zich en is bedoeld voor kinderen. Deze modus bevat in totaal acht nummers. De Just Dance Kids-modus verscheen voor het eerst in de 2018-versie, maar bevat ditmaal extra hulpmiddelen, waardoor het nog toegankelijker is voor de jongere doelgroep. Een nieuwe sterke toevoeging is de mogelijkheid om met je smartphone mee te dansen. Het enige wat je hoeft te doen is je mobieltje koppelen en tadaaa! Hierdoor hoef je geen set extra Joy-Cons aan te schaffen en dat scheelt in de portemonnee. Ook splinternieuw is de All Star-modus, die is toegevoegd om het tienjarige jubileum van de Just Dance-franchise te vieren. In deze modus swing je op de 'beste' nummers van de voorgaande Just Dance-edities. Een reis terug in de tijd zou je kunnen stellen. Het leuke hieraan is het steeds een verrassing is; de ene keer dans je op Katy Perry, de andere keer op K3. En jep, zelfs een simpel K3-nummertje kan ik niet bijbenen. Ondertussen ben ik erachter dat mijn danspasjes slechter zijn dan de bewegingen van een gemiddelde dweil.

Het is altijd goed

Hoewel ik echt niet kan dansen, denkt de game daar heel anders over. Ik scoorde regelmatig een 'perfect', terwijl ik overduidelijk een hele andere beweging maakte dan mijn poppetje op het scherm. Niet alleen ik was me daar bewust van, ook mijn vriendin viel het op dat ik precies het tegenovergestelde deed van wat op het beeldscherm werd geïnstrueerd. Het moet er komisch uit hebben gezien, want de tranen rolden op een gegeven moment over haar inmiddels rood aangelopen wangen. Op een gegeven moment vroeg ze zichzelf af naar welk beeldscherm ik keek. Nou, dan weet je dat ik echt iets fout doe. Om te testen of de game echt zo inaccuraat is met het detecteren van bewegingen, heb ik een heel nummer met mijn Joy-Con in het rond gezwaaid. En raad eens: aan het einde van de rit had ik gewoon drie van de vijf sterren gescoord! Ik wil het ego van de echte Just Dance-veteranen absoluut niet krenken, maar hoge scores in deze game zeggen dus weinig over je daadwerkelijke dans-skills. Eerlijk gezegd verwachtte ik dit ook wel; het blijft tenslotte een game die om de gezelligheid draait en niet zo zeer om competitie, al doet de game je dit soms wel geloven. Het is een fantastische game om een gezellige sfeer te creëren, daar valt niets van te zeggen.

Het eindoordeel van Delano Seliman

De Just Dance-games beloven ieder jaar weer het feestje naar je stekje te brengen. Zelfs als je net zoals ik zo stijf als een hark bent, kun je plezier beleven aan deze game. Ik raad je wel sterk aan om deze game samen met iemand anders te spelen, want alleen zal het akelig snel vervelen. Net als iedere Just Dance-game bevat ook deze versie weer een set nieuwe nummers. Of het de nummers zijn waar je warm van wordt is iets wat je zelf moet ondervinden; ik vond het aanbod matig. Tenminste, het gratis aanbod. Wat me echt een zure nasmaak geeft en waar ik de game ook op afreken, is het feit dat de interessante en herkenbare nummers achter een paywall zitten. En dat terwijl de game je vier tientjes kost. De balans tussen gratis en betaalde nummers is lachwekkend, of om van te huilen, het ligt eraan hoe je het bekijkt. Just Dance 2020 creëert sfeer en je kunt er een kort avondje mee vullen, maar het is absoluut geen game waar je jezelf in zult verliezen. Wat mij betreft is deze game dan ook niet meer dan een 'aardig'.

Aardig
  • Creëert sfeer: altijd gezellig
  • Je komt van de bank af
  • Kleurrijk spel
  • Teleurstellend aanbod muziek
  • Inaccurate bewegingsdetectie
  • Paywall
  • Verveelt snel

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot Just Dance 2020

Just Dance

Ubisoft