Review: Just Dance 2017 Xbox One

Geplaatst: 5 november 2016 16:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:56

Gewoon dansen! Gewoon dansen? Je danst inderdaad, maar er is weinig 'gewoon' aan Just Dance. Maar je doet eigenlijk niks anders dan dansen. Dus Just Dance is eigenlijk wel een goeie naam dan? Of zou het toch beter Nothing But Dance moeten heten? DanceMaster? Dance Hero? Ach hou toch op met je gezeik en JUST DANCE!

Lord of the Dancegames

Dansen is niet bepaald mijn ding. Al helemaal niet met uitgaan, tenzij er grote hoeveelheden alcohol aan vooraf gaat. Hier heb ik het echter al vaker over gehad. Dankzij mijn dedicatie aan Gameliner heb ik als zelfopoffering in dezelfde tijd dat ik Skyrim moest reviewen, ook Dance Central 2 gereviewed. Tegen mijn verwachting in kwam ik erachter hoe leuk ik dansen vind wanneer dit binnenshuis gebeurd, zowel met als zonder vrienden en zelfs eventueel zonder alcohol. En dat bovendien op die verwerpelijke klote top-40 popmuziek die constant de ether vervuilen, waar de dansgames uiteraard mee doorspekt zijn, want dat verkoopt. Met Dance Central 3 werd mijn ervaring eigenlijk alleen maar beter, al was dat misschien ook omdat ik toen niet hoefde te stoppen met Skyrim om de voetjes van de vloer te krijgen. Oh nee wacht Dat was eigenlijk helemaal niet anders. Nu is mij gevraagd om de oud concurrent van Dance Central te reviewen: De nieuwste Just Dance-game, Just Dance 2017! Is de game zijn tijd zo vooruit als dat de titel schaamteloos beweert?

Mode-onna

Het duurde even eer ik door had dat dit niet ging om een vervolg op de Dance Central-games, want het lijkt allemaal veel op elkaar, tenminste dat dacht ik, maar daar zat ik dik naast. Het stijltje van Just Dance is veel aparter, super quirky en tof, met raar egaal gekleurde abstracte mensen in kleurrijke outfits. Dit aparte en gekke stijltje is overigens wat de Just Dance-serie al doet vanaf het eerste deel op de Wii, en dat dit nog altijd fris en modern aanvoelt, geeft aan hoe sterk het design van deze dansserie is. Al enige tijd poept Ubisoft elk jaar een Just Dance titel uit. Dit is iets wat ik totaal niet begrijp, want veel kan er niet gebeuren in én jaar. Er zijn een paar nieuwe nummers en er is een nieuw dansmodusje hier en daar, maar niets is daadwerkelijk baanbrekend (al kan je broek wel scheuren, zeker ook als man met die strakke hippe metroseksuele klotebroeken). Daarnaast komt er per deel een lading extra modi en nummers uit waar je u tegen zegt, dus waarom zou je ieder jaar een nieuw deel kopen? Dat is, naar mijn mening, echt niet nodig.

Phoney M

Wat ik wélnodig vind, is dat je én van de laatste Just Dance-delen in huis haalt, want damn wat een lol heb je met dit gedans. Inmiddels heb je niet meer per se een wii, kinect, move of dansmat nodig, maar volstaat een smartphone. Hierdoor is de game ineens speelbaar voor vrijwel iedereen, én op alle platforms te ervaren. Met een app kun je verbinding maken met de game, die daarmee de beweging van je smartphone volgt. Zelfs pc gamers kunnen met hun voetjes van de vloer (en dat werd tijd)! Persoonlijk blijf ik de kinect prefereren, omdat deze als enige van alle dans-meet-media je volledige lichaam in de smiezen houdt. Als je herhaaldelijk door de knietjes moet, kom je dus niet weg met een eenvoudige neerwaartse beweging met de smartphone. Bij alle andere vormen kan dit dus wel, maar het is aan jezelf om het eerlijk te spelen. Overigens speelt de game met de smartphone app aardig goed, al is je batterij al op voordat je zelf begint te zweten: na ongeveer een half uurtje, afhankelijk van je telefoon, geeft je batterij er al de brui aan. Na elke afgedanste track krijg je, wanneer je een camera of kinect gebruikt, een supermelige compilatie te zien van jouw schitterende moves, met allerlei effecten en upload/share mogelijkheden. Een schitterende en (zeker in mijn geval) hilarische toevoeging.

Very Important Content

Standaard komt Just Dance 2017 met zoén veertig nummers waarvan het een redelijke mix is. Echt veel ouds zit er niet tussen, maar het is goed afwisselend en er zitten zelfs een paar Jpop nummers bij, welke in dit huishouden wel tot de favorieten behoren. Vooral het verschil in hoe je moet dansen per nummer is erg sterk. Eén van mijn grootste guilty pleasure-artiesten, Sean Paul, is gelukkig ook van de partij. Hou je net zoals ik van alternatieve muziek? Dan kan ik je alvast verklappen dat je daar niet op hoeft te rekenen. Geen enkel nummer komt ook maar in de buurt van dat woord. Je hebt veel verschillende modi, welke vooral neerkomen op veel dansen. Er valt niet veel over te zeggen. Het is vooral erg leuk om online dance ranking-games te spelen, want dan kun je zien hoe goed je het doet ten opzichte van andere spelers op deze aardbol. De speciale thema dance-wedstrijden zijn ook leuk, zo had je er veel omtrent Halloween, waar wélbehoorlijk vage en onbekende tracks voorbij kwamen. Bij eentje moet je echt als een soort monster van Frankenstein dansen. Supertof! Het enige nadeel is dat je voor veel van deze meer unieke modi internet moet hebben en een Just Dance VIP pass, waar je nog extra voor mag dokken. Niet echt netjes, maar de game wordt hierdoor wel echt tien keer zo groot. De game is op zich al goed gevuld met tracks en modi, maar ik zal eerlijk zijn dat ik juist de meeste lol heb gehad met de speciale events en vage nummers welke niet standaard bij de game zitten.

Just Dance zijn hele toffe dansgames, maar ik denk wel dat Ubisoft moet waken voor het uitmelkfenomeen. Met elk jaar een nieuw deel, waarbij je gelijk al vanaf het eerste menu ziet dat je de game maar voor een tiende kunt spelen als je geen VIP pass hebt, loop je sterk de kans dat iedereen zich erg belazerd en bestolen gaat voelen, of het in zijn geheel beu raakt. Dat gezegd hebbende, verheug ik me om de komende tijd elke avond na het werk eventjes lekker een uurtje gek te kunnen doen met Just Dance 2017. De game mist misschien de story mode van Dance Central, maar toch betrap ik mezelf er steeds op dat het mij ook eigenlijk niet uitmaakt. Ik wil gewoon lekker dansen (gek doen). En dan ben ik best bereid om die beschaamde blik van mén vriendin te overwinnen, wanneer ik een deuzige dans doe op een hippe track van Hatsune Miku. Ik weiger alleen te dansen op die shit van The Weeknd of Will.I.Am. Ook ik heb mijn grenzen.

• Leuke frisse look
  • Speelt geweldig
  • Veel nummers en modi