Review: Jurassic Park: The Game Pc

Bijna iedereen heeft de Film Jurassic park wel eens gezien. De scenes met de velociraptors en de tyrannosaurus rex zijn van die spannende situaties die best in een game zouden kunnen passen. Er zijn, toen de film net uit was, veel games gemaakt die met Jurassic Park te maken hadden. Dit waren grotendeels actiegames. Nu dachten de point-and-click adventure-meesters bij Telltale Games: Dat kunnen wij ook! Het resultaat: Jurassic Park: The Game.

Ja, dino's, gaaf!

Jurassic Park

In deze adventure game volg je de verhalen van personages die niet direct bij de film betrokken zijn. De verhaallijn loopt parallel aan die van de film. Dus de storm, de stroomuitval en de losgebroken dino's zijn allemaal aanwezig. Maar de focus van het verhaal ligt in het verhaal dat niet op het witte doek verscheen. Zo speelt de bus met gestolen dino-embryo's (Je weet wel, dat busje dat die dikke kerel wilde meesmokkelen voordat hij door zo'n dino met kraag op werd gevreten) een prominente rol in het verhaal. Het verhaal is opgedeelt in een viertal "episodes": Deel 1: The Intruder, deel 2: The Cavalry, deel 3: The Depths en deel 4: The Survivors. Gedurende deze verhalen zul je steeds meer duidelijkheid krijgen over wat er nou allemaal aan de hand was in het park en nieuwe verhalen ontdekken op het eiland. Aan de slag dan maar!

Jurassic Kwark

De game begint meteen al met een van de gameplaytrukjes die op mijn grote haat kunnen rekenen: Quicktime events. De "Press-button-not-to-die" events hebben een prominente plaats in de gameplay van Jurassic Park: The game. Of je nou hard aan het rennen bent, je een weg baant door de wildernis of gewoon over een hek wilt klimmen, je moet knoppen spammen. Niet echt wat ik van een adventure game verwacht. De andere belangrijke gameplay die cruciaal is bij het adventure genre, de "clues"en andere klikbare objecten, zijn voor het gemak aangegeven met grote witte vraagtekens die oplichten als je muis erbij in de buurt komt. Geen gezoek naar die laatste aanwijzing, de game helpt je op je sloffen aan de hand door het verhaal.

Een gesprekswiel...Wat, um, origineel...

Het enige wat voor mijn gevoel goed is gelukt zijn de gesprekken. Niet de dialogen en voice acting, want die zijn niet om over naar huis te schrijven. Ze hanteren een gesprekswiel met je keuzes erin, die al bekend zijn uit games van een andere ontwikkelaar met het woord Bio in de naam (Snap je hem? Bio en genetisch gemanipuleerde dino's? Ja, ik lig soms helemaal krom van mezelf...). De voice acting verstoort dit leuke element dan weer een beetje. De stemmen voelen leeg en emotieloos aan. Daarbovenop is de game grafisch geen hoogvlieger. Het ziet er aardig uit, maar op een pc verwacht je meer dan Xbox 360-graphics. Het voordeel is dan weer wel dat de game op de pc van je oma draait. De reddende factor voor Jurassic Park: The Game is voor mij dat ze het verhaal van de film een beetje omzeilen en hun eigen verhaal willen vertellen. Dit is verder aardig gelukt, waarbij ze de bekende gebeurtenissen uit de film omzetten in een leuke verhaallijn dat een aantal losse touwtjes uit de film vastknoopt en een aantal leuke nieuwe zaken toevoegt. Maar toch is het door de rest van de gameplay een beetje jammer.

Press-a-button-not-to-die! Te laat....

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Met Jurassic Park: The Game heeft Telltale Games een dappere zet gemaakt om een bekend verhaal in een eigen jasje te steken. Maar misschien omdat ik verwend ben geweest met adventure games als Monkey Island, Full Throttle en Discworld voelt het allemaal wat gekunsteld aan. De hints gloeien op onder je muis, de quicktime events zijn hinderlijk en zorgen voor een rare gameflow in het verhaal. Je krijgt niet echt vaak de kans om op je gemakje de game te spelen, daar je door deze events constant op moet letten. Dit botst sterk met de makkelijke manier waarop je hints kunt vinden, daar dit weer te makkelijk gaat. De game ziet er aardig uit, maar wel een beetje goedkoop. Het voordeel is dan weer wel dat deze game op de pc van je oma zou kunnen draaien. Maar als je gewend bent om adventure games te spelen kun je deze titel beter links laten liggen. Ben je minder verwend door de adventure games uit de jaren '90 of ben je een fan van Jurassic Park of dinosaurussen in het algemeen, dan kun je je best een aantal uurtjes vermaken met deze game!

• Originele verhaallijn
  • Lage systeemeisen
  • Dinosaurussen