Review: Jojo's Bizarre Adventure: All-Star Battle PlayStation 3

Geplaatst: 3 mei 2014 10:00

De nerd in mij was zeer tevreden toen ik hoorde dat ik met JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle voor de PlayStation 3 aan de slag mocht. Ik ken de serie namelijk als sinds de manga en anime. En deze serie kent zijn weerga niet. JoJo's Bizarre Adventure is ook werkelijk een bizar geheel en ik kan alleen maar hopen dat CyberConnect2 het gevoel van de anime heeft kunnen vertalen naar een solide game.

Wiens avontuur?

Sorry, ik loop weer eens te hard van stapel. Laat mij even heel kort een uitleg geven over de reeks genaamd JoJo's Bizarre Adventure. Deze populaire manga liep van 1986 tot 2004 en heeft een grote groep fans opgebouwd. De game is net als de anime en manga opgebouwd. De game kent vampiers, geesten die ingezet worden om te vechten (Stands), en de JoJo-familie. Deze familielijn strijdt al jaren tegen de antagonist van de serie, genaamd Dio. En net zoals iedere andere serie proberen ze hier een einde aan te maken. Ik kan wel meer in details gaan treden, maar dat zou echt zonde zijn. Het verhaal krijg je namelijk netjes voorgeschoteld in deze game.

All-Star Battle

JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle heeft respect voor het bronmateriaal. Dat kan je aan alles zien. Waar sommige games enkel een titel lenen van het bronmateriaal is deze game een pure vertaling van de manga naar een over-the-top fighter. En ongekend, wat pakt dat goed uit. De game bevat alle delen uit de manga/anime, te weten Phantom Blood, Battle Tendency, Stardust Crusaders, Diamond Is Unbreakable, Vento Aureo, Stone Ocean, Steel Ball Run en JoJolion. In ieder deel speel je met een protagonist die een verbinding heeft met de naam JoJo. De ene keer is het wat duidelijker dan de andere keer. Zo speel je in Phantom Blood met Jonathan Joestar, welke weer een voorvader is van Jotaro Kujo die de protagonist is van Stardust Crusaders.

Een ander type vechtspel

CyberConnect2 is bij sommige van jullie misschien bekend van de Naruto-reeks. En net zoals met Naruto hebben ze met JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle ook veel respect voor de geschiedenis van de anime/manga. Je hebt met de game de keuze uit 32 speelbare karakters en er zullen nog meerdere volgen via DLC. De game zelf zal voor sommige doorgewinterde fighting-gamesliefhebbers anders aanvoelen. De game kent namelijk een drietal aanvalsknoppen en een ontwijkknop. That's it. Niks meer en niks minder. Uiteraard is er ook een balk, Heart Heat Gauge, te vullen. Deze gevulde balk kan je gebruiken om moves los te laten op je vijanden, een Flash Cancel uit te voeren of een Stylish Move Blocking uit te voeren.

De game zelf is voor sommige mensen dus niet complex genoeg. De besturing is vrij simpel en de game spat in 30 fps van je scherm. Voor mijzelf was dit totaal geen belemmering, maar als je echt een purist bent kan dit je tegenstaan. Zoals jullie merken is een echt block-knop niet aanwezig, nu is dat ook niet echt nodig want deze game schurkt wel tegen het buttonsmashen aan. Je kunt een vloedgolf aan moves op je tegenstanders afvuren, tot aan een stoomroller toe. Ja, jullie lezen het goed: een stoomroller. Laat dan maar even bezinken.

Verschillende type vechters

JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle heeft dus een redelijk scala aan speelbare karakters. Deze karakters zijn weer onder te verdelen qua vechtstijl. En dan heb ik het niet over de stijlen die een game als Street Fighter heeft. Neen, ik heb het dan over Hamon, Vampier, Mode, Mount en Stand. De Hamon-karakters kunnen sterkere aanvallen van hun normale aanvallen doen. Vampier-gebruikers doen datgene waar vampiers goed in zijn: bloed drinken. Mode-gebruikers hebben een alternatieve vorm. Mount-gebruikers kunnen een paard berijden (geen grap). Stand-gebruikers zijn degene die een geest oproepen om voor hen te vechten.

Verschillende modi

In de Story-mode kan je een groot gedeelte van de manga herbeleven. Wat wel jammer is, is dat het verhaal wordt verteld via lappen tekst. Ikzelf had dit liever in anime-stijl gezien. Het is geen grote irritatie, maar had wel beter uitgewerkt kunnen worden. In deze Story-modus zal je verschillende vijanden moeten verslaan die nogal wisselen qua moeilijkheidsgraad. Deze modus is niet echt verschrikkelijk groot, maar zal lang genoeg duren om een echte fan te blijven boeien.

Je kunt natuurlijk ook online de strijd aangaan met wie dan ook. Dit kan door middel van ranked en unranked gevechten, maar ook via de Campaign-modus. Deze modus laat je zoeken naar AI-karakters die zijn gemaakt door anderen. Je zult dus niet tegen een ander mens spelen, maar tegen een gemaakt karakter. Door het winnen van dergelijke gevechten kan je ontzettend veel dingen vrijspelen voor je eigen karakters. Natuurlijk zal jouw eigen AI-karakter ook de strijd aangaan, maar echt veel invloed kan je hier dus niet op uitoefenen. Na een dergelijk gevecht moet je twee minuten wachten om een nieuw gevecht aan te kunnen gaan. Je kunt ook direct de strijd aangaan, maar je zal daarvoor wel geld moeten betalen. Pardon? Microtransacties in een vechtspel? Ja, helaas wel. Het is niet extreem aanwezig, maar het is er wel.

Kleine kanttekening

Natuurlijk heeft al dit moois wel een kleine kanttekening. Een fan van de serie zal deze over-the-top buttonsmasher kunnen waarderen. Ook de bizarre verscheidenheid in karakters komt niet aan als een verrassing. Iemand die volledig nieuw is met deze serie zal te vaak het gevoel hebben dat je naar een freakshow aan het kijken bent.

Het eindoordeel van Bob Andringa

JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle is voor mij een game die het bronmateriaal respecteert. Ik heb ontzettend genoten van deze knotsgekke achtbaan en sta nu alweer in de rij voor nog een rit. De grote hoeveelheid speelbare karakters is zeker een welkome toevoeging en wat mij betreft slaat CyberConnect2 ook echt de spijker op de kop met deze game. Als er toch echt 'n puntje van kritiek moet worden genoemd, dan zijn het wel de microtransacties, die gelukkig niet sterk aanwezig zijn.

• Fans zullen er van houden
  • Over-the-top actie
  • Perfecte vertaling van manga