Review: It Takes Two - Pret voor twee PlayStation 4

Geplaatst: 31 maart 2021 10:00

Ze zeggen weleens: "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd" maar klopt dat eigenlijk wel? Ik kan mij namelijk ook prima in mijn eentje vermaken. Toch kan ik een toffe multiplayer game op zijn tijd zeker waarderen. Mijn favoriete games op dat gebied zijn (couch) co-op games. Wat chips op tafel, drankje erbij en gaan met die banaan. Met de game A Way Out heeft het Zweedse Hazelight Studios al bewezen in staat te zijn een prima co-op game neer te kunnen zetten. Met It Takes Two wordt datzelfde concept in een heel ander daglicht gezet en of dat goed uitpakt heb ik voor je uitgezocht.

Fun, fun en nog meer fun!

In tegenstelling tot A Way Out heeft Hazelight Studios zich met It Takes Two veel meer op creativiteit gericht. Waar er bij A Way Out vooral op realisme werd ingezet, is dat bij It Takes Two toch compleet anders. Toch voelt het direct vanaf het begin al goed aan. Samen met je partner in crime treed je in voetsporen van May en Cody. Terwijl zij in scheiding liggen, gebeurt er iets waardoor hun geesten terechtkomen in twee houten poppen die hun dochter heeft gemaakt. Nog verward van wat er allemaal gebeurd is, moeten zij op pad om weer terug naar de realiteit te keren. Ironisch genoeg zijn ze dus juist nu op elkaar aangewezen, terwijl ze van elkaar af willen.

Doordat May en Cody in de game dus voornamelijk twee houten poppen zijn, biedt de game een leuke wereld vol avontuur. Alles voelt groot aan, maar gaandeweg zie je ook telkens weer hoe goed gelet is op het toevoegen van leuke details. Dit maakt de game echt een feestje om door te spelen. Om elke hoek tref je weer wat nieuws of onverwachts. De kleurrijke wereld is bovendien volgepropt met allerlei grappige toevoegingen en easter eggs. Zo zijn wij op een moment in de game ook Leo en Vincent van A Way Out tegengekomen, maar er zitten nog veel meer leuke extraatjes verstopt. Dit maakt je ook nieuwsgierig om op verkenning te gaan.

Just Me And You

Nou kan de wereld nog zo tof in elkaar zitten, maar als de gameplay ruk is dan heb je daar natuurlijk helemaal niks aan. Maar ook op dat gebied zit je goed met It Takes Two. Hazelight Studios heeft dit op een slimme manier aangepakt door de spelers gaandeweg de game verschillende tools toe te reiken die je slechts tijdelijk kunt gebruiken. Al snel in de game krijgt Cody bijvoorbeeld spijkers die hij kan gooien en May een hamer op haar rug. Niet alleen heb je die nodig om puzzels op te lossen, je kunt het ook nog op elkaar gebruiken. Als je - laten we zeggen - een soort Rudy Wijnberg als teamgenoot hebt dan kan dat dus aardig wat leuke, maar ook frustrerende momenten opleveren. Maar geen zorgen, inmiddels zijn Rudy en ik in relatietherapie gegaan (bij gebrek aan de mogelijkheid zelf in twee houten poppen te veranderen).

It Takes Two ziet er visueel gezien leuk uit, maar is niet de mooiste game die je ooit hebt gezien. Alleen is dat helemaal niet erg. De gameplay, het verhaal en de muziek maken alles helemaal goed. Dit laatste mag zeker niet onbesproken gelaten worden. De voice acting is on point. De stemmen passen bij de emoties van het verhaal, maar zitten ook als gegoten bij de personages die je voorgeschoteld krijgt. En ook de achtergrondmuziek past goed bij wat er allemaal gaande is in de game. Ondanks dat de game vol met humor zit, is een verhaal van twee mensen die gaan scheiden waar ook een kind bij betrokken is natuurlijk ontzettend triest. Ook die kant van het verhaal wordt in deze game goed belicht.

You've Got A Friend In Me

Er wordt veel geklaagd over ontwikkelaars en uitgevers, en vooral hoe geldbelust zij vaak te werk gaan. Toch verdienen Electronic Arts en Hazelight Studios in dezen zeker een welverdiend schouderklopje. It Takes Two is een co-op game die je echt met een vriend of vriendin moet spelen. Dit kan ook op afstand, maar normaal gesproken zou je dan in de situatie komen dat die vriend of vriendin ook de knip moet trekken om de game aan te schaffen. Met de Friend's Pass kan degene met wie jij de game wil spelen gewoon met je meedoen zonder dat hij of zij de game verplicht moet gaan kopen. Dit nodigt dus extra uit om deze game lekker samen door te spelen en het is goed dat zij dit aanmoedigen. Overigens werkt dit ook cross-gen. Dus als jij een PlayStation 5 bezit en degene met wie je speelt een PlayStation 4 dan kun je toch samen spelen.

Maar Patrick, heb je dan echt niks te zaniken over deze game? Jazeker wel, want hoe tof deze game in al zijn uniekheid en creativiteit ook is, het is niet helemaal perfect. Dat zit hem vooral in het level design. Visueel steken ze uitstekend in elkaar, maar qua gameplay zijn ze niet allemaal even interessant. Dit komt vooral doordat de puzzels in sommige hoofdstukken of delen van de game teveel voor de hand ligt. Je weet dus al vrijwel direct wat je moet doen, hoe je dat voor elkaar krijgt en dan is de lol er wat sneller vanaf. Gezien de lengte van de game is dat ook niet zo gek en is het nog behoorlijk knap te noemen dat het an sich weinig voorkomt dat er minder leuke delen in de game zitten.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als je het geld hebt en je speelt graag een toffe co-op game dan moet (ja MOET) je It Takes Two spelen. Er is geen enkel excuus om dat niet te doen. Visueel is de game prima te pruimen, maar op het gebied van audio en gameplay excelleert het. Hierbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat de gameplay her en der wat inzakt en minder interessant is, omdat het te voor de hand liggend is wat je moet doen en hoe je dat voor elkaar krijgt. Toch kan ik alleen maar de loftrompet steken voor wat Hazelight Studios heeft neergezet. De Zweedse heren en dames hebben zich na A Way Out werkelijk weten te overtreffen. Daar waren er begrijpelijkerwijs iets meer voor nodig dan twee mensen, maar ze hebben een fantastisch leuke game op de markt gebracht.

• Pret voor twee
  • Audio steekt goed in elkaar
  • Magische wereld
  • Creatieve puzzels
  • Gameplay loop blijft leuk
  • Humorvol
  • Friend's Pass laat je vriend(in) gratis meespelen
  • Niet alle levels even leuk
  • Relatietherapie met Rudy
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot It Takes Two

-

Electronic Arts