Iron Man
  • ONTWIKKELAAR SEGA
  • EERSTE RELEASEDATUM 2 mei 2008
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo DS, Nintendo Wii

review: Iron Man PlayStation 3

Willen we niet allemaal een superheld zijn? Vliegtuigen optillen en weer weggooien, de mensheid redden en natuurlijk altijd het meisje krijgen. Iron Man is geen uitzondering in het superheldenuniversum en bij de nieuwe film hoort natuurlijk ook een game. Wordt het maken of kraken? Lees snel verder!

Massavernietigingswapen BV

De game begint nadat Tony Stark, de baas van Stark Industries, is opgepakt door terroristen tijdens zijn verblijf in Afghanistan. Dit gebeurde een beetje te hard en Tony moest nou net de pech hebben dat hij vlakbij een granaat stond. Hij heeft de klap overleefd, maar heeft nu wel een Energy-Core bij zijn borst om alles intact te houden. Tony wordt gedwongen om wapens te maken voor de terroristen. Hij is tenminste de bedenker van verschillende wapens die hij verkoopt aan iedereen ter wereld. Tony heeft een plan. Hij doet alsof hij wapens maakt, maar eigenlijk maakt hij zijn eigen ontsnapping. Hij maakt een stalen pak waardoor geen kogel heen gaat, de Iron Man. De ontsnapping is succesvol. Nu Tony gezien heeft wat er met zijn wapens gebeurt heeft hij maar 'n doel. Al zijn wapens vernietigen en het bedrijf stopzetten, met de Iron Man, maar dat gaat natuurlijk niet zomaar.

Potentie, maar niet de uitwerking

De gameplay van Iron Man bevat wat interessante elementen. Zo kun je vliegen en aangezien de levels vrij groot zijn heb je veel vrijheid. Je hebt ook het nodige vechtwerk waarbij je verschillende aanvallen kan doen. Zo heb je een krachtig geweer in je pak zitten, maar je kunt er ook op los slaan. Als kers op de taart heb je ook een krachtige straal die overal doorheen gaat. Je hebt ook de mogelijkheid om je krachten te 'rerouten'. Hiermee geef je wat extra kracht aan 'n element van Iron Man, zoals de kracht van je thrusters of wat extra vuurkracht. De gameplay is zoals ik het nu omschrijf best goed. Helaas pakt dat in de praktijk anders uit. Het werkt namelijk niet allemaal even goed en er zit weinig uitdaging in. Het had even wat spannender en moeilijker gemogen. Het is namelijk heel makkelijk om in leven te blijven. De game wordt nooit echt moeilijk. Leuk voor je broertje, maar niet voor jezelf.

Tony Starks Graphics Industries

Grafisch zit Iron Man redelijk in elkaar. De framerate loopt geweldig en zal ook geweldig blijven lopen. De omgevingen zijn vrij kaal met weinig inhoud, maar dat hindert niet zo. De levels die dit hebben zijn ook gewoon zo. Verwacht jij in een woestijn een gigantische stad? Ik dacht het niet. Het Iron Man pak glimt mooi in de omgeving. Het rare is wel dat hij zelfs glimt zonder enkele lichtbron, maar nu ben ik aan het mierenneuken.

Melodramatisch

De muziek in deze game past er goed bij. Het zijn typische superheldendeuntjes die je net dat extra gevoel geven. De geluiden van Iron Man klinken ook heel vet. Er is niet veel aan te merken op de muziek.

HET EINDOORDEEL VAN Wouter van der Putten

Iron Man heeft een stel goede ideeën, maar weet ze niet goed uit te werken. Zo heeft de gameplay interessante elementen, maar worden ze niet goed uitgewerkt. De game loopt goed met een soepele framerate. Helaas zijn de omgevingen vrij kaal. Ook op de plekken waar dat niet zo hoort te zijn. Het geluid in de game is vrij goed en geeft wel een extra gevoel aan de game. Helaas geeft dat geen reden tot een extra ster en behoort deze game toch thuis in de slechte-licentie-games-hoek.

• Gameplay goed op papier
  • Goede framerate
  • Superheldenmuziek