Review: Inversion Xbox 360

Geplaatst:

Eens in de zoveel tijd komt er een game uit die alles veranderd. Eind 2006 was dat het geval met het eerste deel van Gears of War. Voordat die game verscheen, was er in shooters nog niet echt een manier om cover te zoeken. Ja, je kon achter een muurtje gaan hurken in de hoop dat je niet geraakt werd, maar van een echte cover was toch nauwelijks sprake. Door de manier van cover zoek in Gears of War veranderde onze kijk op dat gebied radicaal. Natuurlijk deed Gears ook veel andere dingen goed en was het 'n van de beste games van dat jaar, maar het schuilen achter muurtjes (en de mogelijkheid om daar op een stijlvolle manier ook weer achter vandaan te komen) was toch wel het hoogtepunt. Nu, een jaar of zes later, heb ik met Inversion het idee dat ik precies hetzelfde aan het doen ben.

Gears-cover

Dat klinkt in de eerste instantie misschien negatief, maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Elke shooter die tegenwoordig uitkomt heeft immers een cover-systeem dat op de 'n of andere manier gebaseerd is op dat van Gears of War, dus Inversion kun je op die manier moeilijk afrekenen. Toch is Inversion een bijzonder geval, want het cover-systeem uit die game is tot in de kleinste details hetzelfde als dat van Gears of War. Met een druk op de A-knop neem je een cover-positie in achter een muurtje of een ander voorwerp dat als schuilplaats kan dienen. Een volgende druk op de knop, eventueel in combinatie met de linker-stick, zorgt ervoor dat je uit de cover verdwijnt - al dan niet met een acrobatische koprol. Komt bekend voor, niet? Maar goed, geeft de ontwikkelaar Saber Interactive eens ongelijk. Waarom zou je het beste cover-systeem van het afgelopen decennia niet gewoon overnemen in je game? Dan heb je op dat gebied je punten in ieder geval binnen (minus de innovativiteit, uiteraard).

"Zie ik nou vlaggetjes? Dan is er vast een feestje in de buurt! Hiep hiep, hoera!"

De verdwenen geliefde

Dat gezegd hebbende kunnen we nu verder met de game waar het eigenlijk over zou moeten gaan, en dat is Inversion. Jij speelt als David Russel, die met zijn maatje Leo Delgado (die in de co-op mode ook te besturen is). Russel is een heethoofdige oud-agent, die sinds de geboorte van zijn dochtertje de 'way back down to earth' weer enigszins heeft gevonden (al is 'ie volgens Delgado gewoon te 'soft' geworden). Russel en Delgado zitten in een auto over die plotselinge softheid te praten, totdat de hel losbreekt. Een dan nog onbekende vijand (waaraan de naam 'Lutadore' wordt gegeven), in het bezit van futuristische wapens, pogen de stad over te nemen en slagen daar uiteindelijk in. Russel en Delgado houden eventjes stand, maar moeten zich later toch gewonnen geven en worden ingerekend. Na een kort avontuur in hechtenis weten Russel en Delgado van de Lutadore te ontsnappen, om vervolgens een gevecht op leven en dood te strijden. E'n van de hoofddoelen: het terugvinden van het dochtertje van Russel, die sinds de invasie spoorloos verdwenen is.

Gravity sucks

Ik vertelde net al dat de Lutadore in het bezit zijn van futuristische wapens. Maar over wat voor soort wapens hebben we het dan? Dat is waar de titel van de game om de hoek komt kijken. Het arsenaal van de Lutadore bestaat uit een aantal anti-gravity wapens, waarmee het mogelijk is om met de zwaartekracht te fucken. (Dit alles is overigens geïnspireerd door een eerdere titel van deze ontwikkelaar: TimeShift uit 2007.) Met een druk op de knop kun je in een bepaald gebied de zwaartekracht gedag zeggen, waardoor alles en iedereen van het ene op het andere moment gewichtsloos is. Super handig natuurlijk, want op die manier kun je gemakkelijk de vijand uit de cover blazen - of beter gezegd 'optillen'. Het idee hiervan is dat je vijand een gemakkelijker doelwit wordt, maar dat is niet altijd het geval. Soms blijft de cover namelijk precies voor de vijand zweven, waardoor je uiteindelijk helemaal niets opschiet. Nou ja, het is in ieder geval wel leuk om je vijanden hulpeloos te zien zweven, toch?

Zweven tussen de gewichtloze objecten is in Inversion eerder regel dan uitzondering.

Lineair in de grote stad

Al deze (anti-zwaartekracht)-actie verloopt overigens geheel lineair. Je mag je dan bevinden in een enorme stad, de manier waarop je er doorheen loopt is volledig door de ontwikkelaars vastgelegd. Obstakels en onzichtbare muren zorgen ervoor dat er steeds maar 'n manier is om een bepaald level te voltooien. Als dit op een goede manier is uitgevoerd is er echter geen probleem; dat hebben we in het verleden bij bijvoorbeeld Call of Duty-titels al gezien. Nu wil ik niet zeggen dat het in Inversion allemaal bagger is - integendeel - maar helemaal perfect is het allemaal niet. Er is namelijk niet erg veel variatie, waardoor je eigenlijk alleen maar bezig bent om jezelf van de ene naar de andere cutscene te schieten. Op het gebied van de originaliteit had de ontwikkelaar dus wel wat meer mogen bieden.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Inversion is aan alle kanten geïnspireerd door Gears of War, en dan in het bijzonder als het gaat over het cover-systeem. In principe niets mis mee - een aantal van de beste games zijn namelijk vaak ook erg geïnspireerd door eerder verschenen titels. Inversion heeft soms echter wat teveel naar de grote broer gekeken, waardoor er een klein gebrek aan originaliteit bestaat. Een schietfestijn in een lineaire wereld hebben we namelijk al zo vaak gezien, en als er geen originele twist aan wordt toegevoegd heb je al snel te maken met een dertien-in-een-dozijn-game. Toch weet Inversion met de anti-gravity wapens nog aardig wat goed te maken. Gewichtloosheid is immers iets wat iedereen wel eens zou willen ervaren. Met Inversion kan dat, al zul je het moeten doen zonder de lichamelijke ervaring van zweven. Tja, je kunt niet alles hebben...

    Voldoende
  • Goed (gejat) coversysteem
  • Veel actie
  • Aardig verhaal
  • Lange laadtijden
  • Lineaire wereld
  • GoW, maar dan minder
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Inversion

Series

-

Uitgever

Bandai Namco

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3

Releasedatum

8 juni 2012

Ontwikkelaar

Saber Interactive

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord